Het gesprek is goed gegaan maar het is allemaal toch wat heftiger dan ik dacht. De chirurg benoemde ook meerdere malen dat het wel echt een grote operatie is. Hij heeft alles heel duidelijk uitgelegd, een animatie laten zien van de operatie en op een schedel laten zien wat er precies gedaan gaat worden. Dat stukje van de bovenkaak is volgens mij nog ingrijpender dan de onderkaak De operatie duurt ongeveer 3 uur en daarna ga ik naar de intensive care Voor de dames die al geopereerd zijn, was dat bij jullie ook zo? Hij heeft ook uitgelegd hoe m'n gezicht gaat veranderen, m'n wangen worden boller, m'n neus breder en natuurlijk m'n kaaklijn en kin die gaan veranderen. De eerste week kun je niet poetsen omdat je tandvlees wss te pijnpijk is, alleen je mond spoelen. Na een week moet je het wel echt weer gaan proberen zei hij, met een kleine kindertandenborstel. Hij zei dat ik er vanuit moet gaan 2 weken volledig uit de running te zijn. Ik mag na 1 nacht naar huis als alles goed gaat, maar mag ook een 2e nacht blijven. Er word gekeken hoe het gaat
Chiggy, ik heb niet op de intensive care gelegen. vanuit de uitslaapkamer ging ik naar zaal. Heeft de arts ook uitgelegd wat ik had uitgelegd? Over het snijden etc..?
Mijn kaak operatie is al 20 jaar geleden en is me toen erg mee gevallen. Bij mij hebben ze alleen de onderkaak gedaan, bovenkaak schijnt wel anders en pijnlijker te zijn. Ik heb 1 nacht op de mediumcare gelegen en ben daarna naar zaal gegaan. Overgeven heb ik trouwens niet. Ik lag toen op de kinder afdeling (was 16 volgens mij) had een kamer voor mij alleen en ik vond dat heel fijn want je bent echt wel een attractie om te zien. De eerste keer dat ik in de spiegel keek ben ik erg geschrokken want ik was echt enorm opgezwollen, herkende mezelf bijna niet terug. Mijn moeder heeft inderdaad iedere dag foto's gemaakt en hoewel ik het toen vreselijk vond is het wel fijn om het verschil later te kunnen zien. De eerste 6 weken mocht ik ook niet kauwen maar mijn moeder was kok en maakte overal een vloeibare maaltijd van door er bouillon volgens mij doorheen de mengen zodat ik vaak wel een gezonde maaltijd had. Tanden poetsen mocht ik in het begin ook niet maar ik mocht wel spoelen met een speciaal mondwater. Ik las ergens nog een tip om lippenbalsem mee te nemen en dat vind ik een hele goede. Je lippen drogen namelijk extreem uit doordat je ze niet me je tong kan bevochtigen. Ook mijn mondhoeken waren vaak kapot. En iedere ochtend moest ik mijn onderlip echt uit mijn beugel trekken waardoor ik echt maanden misschien wel langer met een soort van blokjes in mijn onderlip (binnenkant) heb gelopen. Misschien dat er een soort van wax op je beugel kan omdat te voorkomen want ik vond dat echt heel vervelend. Het herstel ging trouwens best snel, iedere ochtend rende ik bijna naar de spiegel om te zien hoe mijn hoofd weer dunner was geworden. Ik sliep toen wel zo veel mogelijk recht op. Succes met de operatie!
Ja hij vertelde precies waar ze gaan snijden Vind dat echt een griezelig idee haha, rillingen liepen gewoon over m'n rug! Hij zei ook dat je tandvlees erg pijnlijk kan gaan zijn, dus eigenlijk precies wat jij ook al zei, en dat je daarom de eerste week poetsen wel een beetje vergeten kan.
Chiggy: ik ben op de uitslaap kamer wakker geworden en toen ik eenmaal goed wakker was (in hun ogen) ben ik terug naar de kamer gebracht waar ik lag. Ik heb de kamer gedeeld met een oudere vrouw die implantaten had gekregen. Ze was voor mij op de ok geweest. Haar kleinkind kwam op de avond na de operatie op visite... ondanks dat het praten ook niet super ging heb ik geroepen dat dat @$/^& kind ergens anders met de gordijnen moest gaan spelen. Ik had mijn ouders gecommandeerd dat ze de gordijnen dicht moesten houden haha. Ik vond het vreselijk dat ik als attractie werd gezien door dat kind haha Ik was wel extreem opgezwollen. Mijn kin lag op mijn borst. 6 weken erna had ik daar nog blauwe plekken. Ik liep daardoor, ondanks het mooie herfst weer, met een sjaal rond. Dan zag men dat niet. Al vroegen klasgenoten wel of ik de sjaal af wilde doen zodat ze het konden zien.. Ze schrokken wel haha 2 weken ben ik ook uit de running geweest. Daarna had ik toetsweek op school waardoor ik het gelukkig langzaam kon opbouwen. Trouwens een paar weken na de operatie had ik zin in wat vettigheid. Ik heb toen kroepoek laten smelten in mijn mond.. wat een sensatie was dat haha
Succes morgen Chiggy! Heb het topic een beetje meegelezen en zelfs ik vind het superspannend Hoe laat ben je aan de beurt morgen?
Het is zover.. Ik ben echt doodnerveus en nu al hele tijd aan het huilen. Ben zooo bang voor de narcose, dat ik nooit meer wakker word ofzo
Chiggy, je angst is normaal hoor! Dat had ik ook Dikke virtuele knuffel! Veel succes vandaag en veel beterschap!