bijna1 jaar en nog 1 of 2 flessen 's nachts

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Annemeis, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.193
    823
    113
    Beste deskundige,

Een tijdje geleden had ik een vraag gesteld omdat onze dochter (van toen 10mnd) nog 1 of 2x 's nachts wakken wordt met buikpijn en voor een fles.
    De buikpijn is nu over, ze krijgt nu 's middags warm eten en 's avonds anderhalve boterham en dat helpt heel goed.

Helaas wordt ze nog steeds 1 of 2x (soms wel 3x) 's nachts wakker van de honger. Ze slaapt soms een nachtje door maar meestal niet. Het gekke is dat ze van 6 tot 7 maanden ongeveer wel elke nacht door sliep. Ze krijgt om 18.00u anderhalve boterham met een beker water. Om 21.00u ongeveer krijgt ze 180ml opvolgmelk met granen (avondpap dus) dan gaat ze slapen en heeft ze meestal om 4.00u alweer honger. Ze heeft echte honger want een fles van 200ml gaat er gulzig in. Als ik haar geen fles geef gaat ze wel weer slapen maar dan wordt ze na een half uurtje weer wakker omdat ze nog steeds reuze honger heeft. Haar avondpapje om 23.00u geven heeft geen zin, ze heeft dan alsnog rond 4.00u honger. Volgens het bureau heeft dit met het glucose gehalte te maken: dat gaat 's nachts omlaag en om 4.00u moet ze dan weer glucose hebben, dus: honger! Zelf kan ik ook niet lang zonder eten, in de puberteit viel ik vaak flauw als ik meer dan 2uur niets gegeten had.

Het gekke is dat ze als we ergens anders slapen of zij bij oma logeert, dat ze dan wel door kan slapen...

Is hier een oplossing voor? het zou toch fijn zijn als ze met een jaar gewoon door zou kunnen slapen, is 's nachts eten geen slechte gewoonte?

Op zich heb ik het wel geaccepteerd dat ik er 's nachts uit moet, even een flesje maken in de badkamer en na het flesje slaapt ze heerlijk, soms wel tot 9.30u.

Toch wil ik er graag vanaf, het lijkt me heerlijk weer gewoon de hele nacht te kunnen slapen

2. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.193
    823
    113
    Beste deskundige,

Nog een korte toevoeging: vannacht weer 3x wakker voor een fles. Kan het dat ze een vochttekort of voedingtekort 's nachts inhaalt? Naar mijn idee krijgt ze evenveel als andere kinderen van haar leeftijd alleen krijgt ze al een maand of twee/drie 1 of 2 extra flessen 's nachts terwijl ze niet extra aangekomen is, de lijn boog zelfs wat af op het bureau, ze weegt nu 8300 gram en is 75 cm. Moet ik haar misschien overdag meer drinken en eten geven?

3. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Annemeis,

Zou je mij kunnen laten weten wat je kindje overdag precies te eten krijgt? Dan kan ik kijken of het voldoende is en of het misschien daaraan kan liggen dat je kindje meerdere keren wakker wordt 's nachts. En huilt je kindje dan als ze wakker wordt?

groet,
    Anne

4. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.193
    823
    113
    Beste Anne,

Hartelijk dank voor uw reactie. Hieronder het voedingsschema:

7.00u: fles 180ml + 6 schepjes pepti
    9.30u: fruit: banaan oid met 50 ml water (meer wil ze niet)
    11.00u: kaakje/koekje of wat rozijntjes met 50 ml water
    12.15u: anderhalve boterham met boter en 50 ml water
    15.00u: rijstcracker of wat yoghurt
    17.00u: warm eten: prak van 2 opscheplepels groente en anderhalve opscheplepel pasta, rijst of aardappel
    18.30u: 150ml bambix fijne granen + 4 schepjes opvolgmelk
    23.00u: 180 ml + 6 schepjes Pepti

het lastige is dat ze opvolgmelk alleen uit een fles wil en verder wil ze alleen water of wat limonade uit een bekertje, dit is na een paar slokken klaar, dan wil ze niet meer. Een tuitbeker of rietjesbeker daar kauwt ze alleen maar op
    ze is verder extreem beweeglijk en weegt 8300 gram, 75 cm

5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.193
    823
    113
    vsnnacht weer 2x wakker. Om 0.30u zonder reden, misschien gedroomd> Om 4.00u: honger! fles 180+4 opgedronken. Om 8.00u: wakker, honger! fles 180+6 op

6. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Annemeis,

Je kindje krijgt in ieder geval genoeg te eten overdag, dus daar zal het zeker niet aan liggen. Je dochtertje krijgt zelfs nu teveel melk, vooral met de nachtvoedingen erbij. Heb dus zo geen oplossing voor het wakker worden 's nachts. Is het echt zo dat ze hard huilt 's nachts als ze wakker of is het misschien nu zo dat ze wakker wordt omdat ze weet dat ze dan een fles krijgt?
    Verder zou ik toch echt doorzetten nu met de tuitbeker. Echt alle kindjes beginnen met het knauwen op een beker, maar hoe eerder je ermee begint des te sneller ze het onder de knie krijgt. En misschien dat je kan gaan beginnen om na het avondeten wat yoghurt te geven? Dan kun je namelijk op den duur de fles van 18.30 laten vervallen. En wil je alsnog pap geven, geef het dan 's morgens. Dan geef ook net wat extra energie/verzadiging voor de rest van de dag.

groet,
    Anne

7. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.193
    823
    113
    Dag Anne,

Bedankt voor je reactie.

Geen idee of ze wakker wordt omdat ze weet dat ze dan een fles krijgt, dat lijkt me vreemd, een baby slaapt toch gewoon tot er wat aan de hand is? Totdat ze honger heeft? Ze heeft ooit eens een week of 6 doorgeslapen en zelfs een paar keer klokje rond maar toen was ze in een maand tijd echt maar 100 gram aangekomen.
    Toen ze 8 maanden was begon het wakker worden weer. Van alles geprobeerd, vannacht ook, om half 1 kon ik haar weer in slaap krijgen zonder fles maar om 4 uur niet, ze zegt dan ook steeds: hamham, ze heeft echt honger. Een beetje water geven helpt wel om weer in slaap te komen maar niet tegen de honger, dan is ze na een uurtje weer wakker omdat ze honger heeft. Dat papje geef ik juist 's avonds omdat ze dan hopelijk langer slaapt, op alleen een fles redt ze het helemaal niet lang.

's Morgens een papje is niet praktisch want dan wordt ze helemaal wakker en kan ik haar niet meer terug in bed leggen. Als ik 's nachts 3x wakker geweest ben wil ik wel graag nog even slapen als ik niet hoef te werken.

Is het erg om teveel melk te krijgen? Hoe krijg ik haar van de nachtfles af? Steeds een beetje minder melk en meer water probeer ik nu, als ze vannacht wakker wordt krijgt ze maar 3 schepjes met 180 ml water. Ik kan me niet voorstellen dat ze ooit na haar avondeten klokje rond gaat slapen.
    laten huilen heeft echt geen zin, dat heb ik al zo vaak geprobeerd maar ze geeft echt niet op midden in de nacht. Heel soms valt ze uiteindelijk na meer dan een kwartier in slaap maar dan zittend, als ik haar dan voorzichtig plat wil leggen wordt ze altijd weer wakker en begint het weer van voor af aan.

Volgens het bureau moet ze juist uit een gewone beker drinken vanwege de mondmotoriek en het kwijlen. Ze heeft vandaag wel met een rietje gedronken, ik moest dan wel in het pakje knijpen, hopelijk snapt ze snel hoe dat werkt, dan krijgt ze een rietjesbeker.
    Haar mondmotoriek is wel goed want ze kan al 5-6 woorden correct zeggen en ze kan ook blazen, zuigen, klakken met haar tong, kusjes geven enz.

groeten Anne

8. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Annemeis,

Het is erg lastig, maar 1 of 2 flesjes 's nacht is echt te veel voor een kindje van haar leeftijd. Waarom geef jij eigenlijk nog Pepti? Aangezien jouw dochtertje ook opvolgmelk krijgt en yoghurt? Als zij nog last heeft van haar koemelkallergie kan dit misschien een reden zijn waarom zij onrustig slaapt. Misschien heeft zij last van de melk die zij binnenkrijgt en wordt zij daarom wakker?

Groet,
    Anne

9. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.193
    823
    113
    Hallo,

Dank voor uw reacties. Ze krijgt nog Pepti omdat we niet zeker zijn dat ze over de allergie heen is gegroeid. Yoghurt en kaas zijn andere melkzuren, daar kan ze al wel tegen.

Nog steeds denk ik dat ze wakker wordt van de honger/laag glucosegehalte. Ze valt echt op de fles aan. Het gaat wel iets beter, de laatste week slaapt ze af en toe van 23.00u tot 6.30u door, dat vind ik echt heel wat.

Sinds een aantal dagen trilt ze wel helemaal als ze wakker wordt na haar middagslaap, ze krijgt dan haar avondeten en heeft een uurtje of 3 niets op. Ze valt er haast op aan en na een hap of 10 stopt het trillen.
    Misschien toch eens haar glucose laten testen?

10. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Annemeis,

Je zou het inderdaad kunnen bespreken met je huisarts zodat deze jouw kindje eventueel kan testen.

groet,
    Anne

Deel Deze Pagina