Het is bijna 2024. Dat betekent dat er binnenkort weer bekend zal worden welke namen er in 2023 het populairst zijn geweest. Leuk om alvast te speculeren dus. Wat is jullie verwachting? Welke namen zijn in opkomst? Wat zijn namen die jullie vaker hebben gehoord bij baby's geboren in 2023? Ik denk dat Morris in de top 20 zal staan. Qua meisjesnamen weet ik het niet zo.
Ize ,Niene,Lenne, Flore.Nore,Bente Dit soort namen Echt namen van dit jaar volgens mij .. Joah,Joas Mias Milas,Jesper,Nolan ,Novan.Echt de jongensnamen van 2023
Ik werk op scholen en zie dit het meest De standaart Emma Sophie Fleur Julia En daar zijn de vernieuwde namen Maeve Novi/nova/novee Lou/loua Bijgekomen. Verder voor jongens de namen Noa/Noah Lucas Milan En dan de vernieuwde namen: Jax(x) Lio Joa/joah
Om mij heen bij meisjes echt zo vaak Lou/Loua/Lua, Maeve en Juna/Yuna. Bij jongens meerdere keren Sev en Joah. Maar dat dus als opkomende namen. Ik gok alsnog dat de top 10 nog bestaat uit namen als Sophie, Olivia, Julia, Emma en Noah, Luca en Milan.
https://www.svb.nl/nl/kindernamen/namen/jongens-populariteit https://www.svb.nl/nl/kindernamen/namen/meisjes-populariteit
https://www.ad.nl/binnenland/meest-gegeven-babynamen-van-2023-bekend-888-jongens-kregen-dezelfde-populaire-naam-mee~aeececba/
Haha ik heb een Maeve en zie nu pas dit topic... Ik hoor hier de naam echt nooit eigenlijk. Bijzonder!!
De top 10 is zoals verwacht niet verrassend met namen als Julia, Emma en Noah. Zelf vind ik de opkomende namen veel interessanter. Als ik de lijsten bekijk, zijn deze namen sinds de afgelopen jaren steeds meer aan het stijgen: June, Juna, Ayla, Novi, Flore, Lea, Millie, Jip, Niya Oliver, Lio, Scott, Milo, Odin, Charlie, Sev, Louis, Luka
Ik ken er één van mijn leeftijd en één van 3,5 (waarvan haar moeder dan weer bij de oudere Maeve in de klas heeft gezeten). Maar de laatste 2 jaar wordt je hier in NH pas platgegooid met alle Maeves die geboren worden ja.
Wat leuk. Ik ken hem echt puur en alleen van de serie sex education. Daarvoor nog nooit gehoord en ook nog niet gezien/gehoord hier in de buurt. Veel mensen in m’n omgeving zeggen ook dat ze de naam nog niet kenden voor ze geboren was.
Die serie ken ik dan weer niet haha Leuk is dat, als je complimenten over de naam van je kind ontvangt Hier toevallig vandaag ook Vind het dan ook leuk dat m’n kínd het leuk vindt om te horen Klinkt wel heel zoetsappig, maar ach, so be it Blijf Maeve ook heel mooi vinden!
Oooh die serie is hilarisch, staat op netflix! Leuk is dat inderdaad die complimenten en ach dat t zoetsappig is maakt niks uit
Ik had eigenlijk verwacht dat Vajèn veel vaker gegeven zou zijn. Zelfs als je alle schrijfwijzen (incl. F ipv V) bij elkaar optelt kom je nog maar op 212 keer, want overeenkomt met plaats 62.
Ik heb het helemaal niet meegekregen dat de privacy was veranderd - je kunt nu alle namen zien die min. 10x gegeven zijn, i.p.v. 25x zoals de afgelopen jaren. Nu kun je ook terugkijken t/m 2014 en checken of de naam meer of minder dan 10x gegeven is. Ik heb zelf nog alle lijsten vanaf 2010, toen werden nog alle namen gepubliceerd, die wil ik ook weer eens doorkijken (als namengek verveelt dit nooit, haha). Bestaat zo'n lijst ook voor Vlaanderen eigenlijk? Wat ik me ook wel afvroeg: De lijst van de SVB - worden daarin alle gegeven voornamen van een kind geregistreerd, dus ook een tweede of derde voornaam van een kind (dus als je kind Noah Benjamin heet, dan worden die twee namen los geteld en krijgt zowel Noah als ook Benjamin een stem)? Of is het een rankinglijst van alleen de eerste voornaam / officiële roepnaam? Zelf zou ik denken dat het alleen de eerste voornamen zijn, vanwege de aantallen en dan zou b.v. Maria veel hoger staan (tenminste denk ik dat Maria nog steeds vaak als tweede/derde voornaam wordt gegeven). Als ik het vergelijk met de site van het Meertens instituut, komen sommige getallen in ieder geval niet overeen. B.v. Arthur zou 2017 102x gegeven zijn volgens de SVB en Meertens zegt 108x (maar die beroepen zich toch op de SVB?). Waaraan zou dat liggen?
Dit gebeurde ook met de naam Yuna. Is een Japanse naam, dus ik dacht safe te zitten . Ineens poppen overal Yuna's op (wel vaak andere uitspraak; [joena] haha. Waardoor men mijn dochters naam vaak verkeerd uitspreekt en dan zegt ze boos: Ik heet YUUUNA, niet YOOEEENA!!). Maargoed. Ik was daar eerst echt verbaasd over .