Beste team van UWV, ik ben momenteel 29 weken zwanger en ga over 5 weken met zwangerschapsverlof. Wanneer kan ik bericht van het UWV verwachten? Verder is/wordt alles netjes geregeld via mijn werkgever zoals het hoort. Maar wil graag weten wat er nog eventueel van mijzelf verwacht wordt. Alvast bedankt! Vriendelijke groetjes Candle26
Beste Candle26, De zwangerschapsuitkering wordt aangevraagd door je werkgever, je wilt graag weten wanneer je bericht krijgt van UWV en of je zelf nog iets moet doen. Je werkgever kan de aanvraag maximaal 4 weken en minimaal 2 weken voor de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof doen. Je krijgt een ontvangstbevestiging zodra UWV je aanvraag heeft ontvangen. Bij de aanvraag hoeft je werkgever geen zwangerschapsverklaring meer mee te sturen. Het is wel belangrijk dat je werkgever deze verklaring in bezit heeft. UWV kan er tot 1 jaar na de einddatum van je zwangerschapsuitkering nog om vragen. Er wordt een beslissing genomen op de aanvraag binnen vier weken na je eerste verlofdag. Zelf krijg je ook een kopie van deze beslissing. Actuele informatie over het aanvragen van de zwangerschapsuitkering, vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschapsverlof toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare