ontvoering?

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by Duimelijn, Mar 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Duimelijn

Duimelijn Bekend lid

Oct 23, 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Hey meiden,
    Ik heb eigenlijk een kort vraagje. Ik woon in het buitenland en ik wil scheiden. De maat is vol na ontelbare kansen te hebben gegeven, mezelf compleet weggecijferd, telkens maar weer geloofd in beloftes.. je kent het plaatje wel.

Ik wil dus weer terug naar Nederland. Als ik terug ga met mijn dochter, is dat dan ontvoering als de vader niet officieel toestemming heeft gegeven? Ze heeft haar eigen paspoorten (franse en nederlandse).

Liefs

2. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Je woont in Frankrijk? Dan denk ik dat het geen probleem is.
    Ik weet dat er bij landen als Iran en Egypte wetten zijn die de vader als 'oppermachtig' vastleggen, maar Frankrijk is een modern land, dus denk dat daar gewoon dezelfde wetten gelden als in Nl op dit gebied. Als je allebei het gezag hebt, mag je dus ook allebei beslissen over het kind.
    Maar, ik ben geen expert. Is er niet zoiets als een juridisch loket in Frankrijk? Dat je het daar kunt navragen?

3. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

Jan 25, 2010
    4,155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    pffff wat een nare situatie!
    hey is het een nlds huweiljk of frans? anders zou ik gewoon naar een adv. gaan om eea op te starten en gelijk vragen welke mogelijkheden je hebt?
    of naar nlds adv bellen?
    sterkte iig de komende tijd...

4. Aurin

Aurin VIP lid

Oct 10, 2008
    8,337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    Ik zou hulp vragen bij het consulaat daar in frankrijk (nederlands consulaat.. zij kunnen je wel helpen)

5. meisje24

meisje24 Lid

Dec 28, 2007
    55
    0
    0
    Je kan je kind niet zomaar naar Nederland meenemen. Als de vader geen toestemming geeft, zal de rechter dat moeten geven. Mocht jij je kind wel zonder toestemming meenemen naar Nederland, dan kan je partner jou aanklagen wegens ontvoeren en zal het kind in bijna alle gevallen terug moeten naar het land waar het woonde.
    Ik heb dit van dichtbij meegemaakt, dus weet ongeveer hoe het zit.
    Sterkte met alles!

6. lilia

lilia Actief lid

Mar 9, 2010
    184
    0
    0
    Als de informatie op deze site klopt, hoef je je dus geen zorgen te maken dat je geen vervangende toestemming van de rechter zou krijgen om terug te komen naar Nederland: Familierecht Belang van het Kind Vervangende Toestemming (wel is het uiteraard niet verstandig om zonder enige toestemming te vertrekken)

Als je uit Nederland weg zou willen, is het blijkbaar anders.... idiote regelgeving....

7. lilia

lilia Actief lid

Mar 9, 2010
    184
    0
    0
    Zoals je op de site in mijn vorige reactie ziet is Nederland helemaal niet zo modern en is hier de vader net zo "oppermachtig" als in Iran en Egypte! Uit onderzoek blijkt ook dat maar 3% van de vrouwen die naar het buitenland wensten te verhuizen met kind, toestemming hebben gekregen van de rechter afgelopen 10 jaar. 97% niet!!!! Omdat (zoals de oprichtster van de genoemde site het zo mooi noemde) het belangrijker is dat het kind een aai over zijn kopje kan krijgen van papa dan het welbehagen van de moeder en daarmee van het kind. En het zal de komende jaren alleen maar erger worden met de nieuwe wetgeving...

Maar voor de vraagstelster: gelukkig leef je nu niet in 'modern' Nederland!!! En maak je dus vrij grote kans om je met je kind bij je familie te voegen!

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,940
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het er maar net aan ligt wie na de scheiding voogdij / gezag heeft over het kind. Krijg je volledig voogdij, dan mag jij vanaf dat moment beslissen waar jij en je kind gaan wonen.
    Zolang je niet gescheiden bent, heeft de vader net zoveel over jullie kind te vertellen als jij. Als hij het er niet mee eens is dat jij jullie kind meeneemt, vrees ik dat je dat recht niet hebt. Ik denk dat je dit het beste bij een advocaat kunt navragen.

Jullie hebben ooit samen besloten om (met jullie kind) in Frankrijk te wonen. Jij kunt dat niet eenzijdig veranderen.

Share This Page