Ik hoorde vandaag voor het eerst van de ZEZ-uitkering. Ik ben sinds februari '15 ingeschreven bij de KVK en heb een eigen bedrijf (eenmansbedrijf). Ik heb minder dan 1225 uur gewerkt in 2015 en heb +/- 4000,- winst gemaakt. Komende 22 juni ben ik uitgerekend. Kom ik dan in aanmerking voor deze uitkering? Zo ja, hoe hoog is deze ongeveer per maand? Heeft dit verder voor mijn inkomsten in 2016 nog gevolgen of heb ik hierna bepaalde verplichtingen die ik normaal gesproken niet zou hebben?
Beste Nelroos, Gefeliciteerd met je zwangerschap! De ZEZ is maximaal het Wettelijk Minimumloon. Je krijgt de maximale ZEZ als je meer dan 1225 uur hebt gewerkt in het refertejaar. Dat is het jaar voordat je met verlof gaat. In jouw geval kijken we dus naar 2015. Omdat je minder dan 1225 uren als zelfstandige werkte in 1225 krijg je niet de maximale ZEZ. We berekenen je uitkering dan op basis van de dienst die je hebt gemaakt in 2015. Die delen we door het aantal gewerkte dagen in 2015. De uitkomst daarvan noemen we de grondslag. Tijdens de zestien weken ZEZ-verlof, krijg je 100% van die grondslag uitgekeerd. Het verlof geeft je geen verdere verplichtingen. Actuele informatie over de ZEZ-uitkering en het formulier om de uitkering aan te vragen, vind je op onze website. Ik wens je alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team