Mijn exman moest op een ander adres ingeschreven staan bij de gemeente. Die is naar zijn ouders gegaan en zodoende was dat voor de bijstand genoeg dat we geen gezamelijke huishouding voerden en ik geen aanspraak kon maken op zijn geld. Dus je man moet zich inschrijven ergens anders, of jij. Je mag ook geen gezamelijke rekening meer hebben, niets mag meer gezamelijk.
Dacht, even corrigeren voordat ze vervolgens schuld bij de belastingdienst oploopt. @ Babylover: de bijstandsnormen zijn mede afhankelijk van de woonsituatie en leeftijd, maar kun je op internet zo terug vinden. Bijstand kan in princie niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd. Werk je zelf niet? Want dan bestaat er voor jou mogelijk recht op de algemene heffingskorting van 173,00 per maand.
hallo, bedankt voor de info,hier kan ik wel wat mee. het ging mij in eerste instantie ervoor of ik toch recht heb op(gedeeltelijke)uitkering zodat ik ten minste ff vooruit kan. woning zal in mijn dorp niet zolang op zich laten wachten want er staan er genoeg leeg. ik moet gewoon zeker weten dat ik recht heb op uitkering als zik zolang bij mijn moeder ga wonen.nogaamls dank jullie wel
Je moet ook niet vergeten je eerst in schrijven op woningnet.nl dat is een minimale voorwaarden om te kunnen schrijven op woningen. Je in laten schrijven bij je moeder en hopelijk is dat in dezelfde woonplaats als waar je nu woont want je moet minimaal een jaar ingezetene zijn wil je kunnen reageren als starter. als dat inderdaad zo is, kun je gaan schrijven als starter en gezien je leeftijd maak je een goede kans om toch binnen korte termijn een woning toegewezen te krijgen. Wat betreft je inkomen, zodra je bij je moeder ingeschreven staat jezelf melden bij het cwi wat al gezegd is dan krijg je papieren mee en moet je het hele lijstje afwerken, daarin staat onder andere ook in dat je je echtscheidings papieren mee moet nemen maar daar dit nog niet het geval is heb je papieren van een advocaat nodig weet ff de naam niet meer hoe dat heet, maar daarvoor zul je wel een advocaat moeten inschakelen om dat over te kunnen leggen. Op het moment dat je alle papieren bij elkaar hebt heb je weer een afspraak op het cwi en daarin worden alle papieren nagekeken of alles binnen is. Als je alle papieren die ze nodig hebben hebt overlegd duurt het pakweg een week of 8 maximaal (zeggen ze) voor de beslissing op je uitkering er is (die je ongetwijfeld wel zult krijgen) Je kunt als er na 4 weken nog geen beslissing is een voorschot vragen die je zeer waarschijnlijk ook zult krijgen. Als je een uitkering krijgt, krijg je een uitkering zonder toeslagen en die is voor een 1 ouder iets van 892 euro per maand.zodra je op jezelf woont krijg je daarboven op iets van 252 euro per maand. dus zeg1150 euro netto per week. Ze zullen ook vragen of jij de ouderlijke woning niet kan opeisen, ze willen weten hoe het zit met allimentatie want wat jij krijgt als allimentatie wordt op je uitkering gekort etc etc, het is nog niet zo 1-2-3 voor elkaar maar houd voor ogen dat zeker de 1e periode niet zo makkelijk zal zijn maar dat het ongetwijfeld weer goed komt meis, zeker als je achter je beslissing staat. heel heel veel succes in ieder geval. Mijn zus (44) woont op dit moment met haar zoon (14) bij ons in zodoende weet dat je wbt een woning best wel snel aan de beurt kunt zijn als starter want zij stond eerst verkeerd ingeschreven, als starter dus en toen was ze direct nr 4 puur omdat ze haar leeftijd mee heeft wat dat betreft, maar omdat ze vanuit een andere gemeente komt moet zij reageren als vestiger met maatschappelijke binding, en dat kan nog wel even duren vandaar dat we voor haar een urgentie aan gaan vragen die ze zeer waarschijnlijk ook wel zal krijgen omdat ze verder aan alle voorwaarden voldoet (psychisch,lichamelijk niet je van het, en de situatie hier is ook niet je van het, zij op de bank, hij op de grond op 3 kussens van de ligstoel van buiten) succes meis, na regen komt zonneschijn
Ik had het wel allemaal vrij snel rond. Ik ben op zoek gegaan naar een andere woning en op basis daarvan kreeg ik destijds bijstand.
pfff wat erg joh! ik zit gelukkig niet in de bijstand en ik heb ook geen ervaring ermee maar wil je toch even heel veel kracht en sterkte wensen meissie
@mamadeluxe, Ik weet niet hoelang dat inmiddels al geleden is, want geloof me de regels zijn toch wel al even veranderd (strenger) geworden. Al moet ik zeggen, mijn zus woont nu sinds een ruime maand hier bij ons in, en doordat ikzelf nogal een doordouwer ben, werd de uitkering tijdens het intakegesprek al toegezegd en zou zijzelf (waar we dat gesprek mee hadden) de uitkering zo snel mogelijk rond maken en zodoende kreeg mijn zus 5 dgn later al een brief thuis met de beslissing daarin en wat ze zou krijgen (uitkering zonder toeslag) en zodra ze eigen woonruimte heeft krijgt ze er die toeslag bij. MAAR de praktijk is 9 van de 10 keer zo dat het wel een maand of 2-3 soms kan duren voor je uiteindelijk geld overgemaakt krijgt. Wens je in ieder geval heel veel succes meis.
Tegenwoordig is de gemeente verplicht om na 4 weken na aanvraag voorschotten te verstrekken ter hoogte van 90% van de hoogte van de uitkering. Dus ook de 2 tot 3 maanden wachten totdat je geld krijgt is achterhaald...... De enige uitzondering hierbij is dat na die 4 weken het recht op bijstand niet vastgesteld kan worden, en dan moet er toch wel heel wat aan de hand zijn.
@mamatje, ik ben ook zo iemand, zo móet je ook zijn anders laten ze je overal wachten tot je een ons weegt. Je moet er zélf voor zorgen dat alles op rolletjes loopt en in orde komt met je aanvraag, als je dat aan hun overlaat, ja hun hebben de tijd wel. Zorg dat je aan de voorwaarden voldoet en aanvragen en dan er bovenop zitten, dat is wat ik heb gedaan en ik had binnen een week een voorschot op mijn rekening staan hoor. Toen ik mijn ouderlijk huis verliet, heb ik een woning gezocht, zonder eigen woning, geen uitkering namelijk en op basis van de woning kreeg ik recht op bijstand, tis idd een cirkeltje, maar play along with the system dan is het vrij simpel (uitzonderingen daargelaten), laat je niet wegsturen of afschepen iig.
ja en dat doen er vele zo zou zij ook zijn weggestuurd omdat zij haar mond ook niet bij zich heeft als je snapt wat ik bedoel, en ik daarentegen kan lullen als brugman die zorg was in ieder geval gauw in orde, ze krijgt nu rond de 15e meen ik haar eerste maand uitbetaald dus dan heeft ze in ieder geval geld en tja die urgentie gaat morgenavond de deur uit dus hopelijk gaat dat net zo vlot als die aanvraag voor die uitkering btw zonder eigen woning heb je wel recht op een uitkering alleen de toeslagen die er normaal gesproken bij zitten die krijg je dan weer niet. en het ligt ook maar net aan bij wie of hoe je ergens woont. als ik alleen met haar zou wonen zou het weer anders zijn. maar nu woont ze bij mij in terwijl ik gewoon getrouwd ben en kinderen heb en heeft ze er wel volledig recht op.(gelukkig) zie mijn man al voor 2 vrouwen en een extra kind zorgen zeg, mag ie er wel 2 baantjes bij nemen hahaha
nou dames de eerste stap heb ik gezet vandaag,ben dus met kleren en al vertrokken naar mijn moeder ppfff wel even moeilijk maar ik denk dat dit de beste keuze was/is. nu de rest nog
Sterkte! En nu vandaag (of iig zo snel mogelijk) jezelf nog bij je moeder laten inschrijven, en een afspraak maken bij het CWI. De ingangsdatum van je uitkering is hier namelijk afhankelijk van!