Bijstandsmoeder krijgt netto ruim Eur 2000,- per maand!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Nikki88, 24 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sic

    Sic Bekend lid

    17 dec 2010
    777
    691
    93
    En ik corrigeer jou. Het is geen gunst. Het gaat bij een WIA om een loongerelateerde uitkering in combinatie met arbeidsveleden. Het gaat om een recht wat wordt opgebouwd. En de persoon waar het over gaat probeerde uit te leggen waarom zij het loon noemde, maar daar was weinig begrip voor.

    Is het loon? Nee, maar aangezien het een loongerelateerde uitkering is, begreep ik na toelichting waarom het zo genoemd werd . Is het een gunst, nee. Het is een opgebouwd (tijdelijk) recht.

    En ik vind je wel aanvallend overkomen.
     
  2. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

    Toch maar weer even inloggen. Ik mis zeker het punt van voorschoolse educatie niet, maar vind het van den zotte dat er mensen zijn met een uitkering van de staat waar de kinderen praktisch gratis educatie krijgen en dat er mensen zijn die de hele week werken voor een minimumloontje. Nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden, maar die het volle pond moeten betalen. Dat is toch onzin. Iedereen zou daar dan toch gewoon recht op moeten hebben.

    Ik las hier ergens dat iemand een vriendin had die meer overhoud per maand dan hun. Dat bedoel ik. Dan kunnen ze (bijstandsmoeders) best meer meebetalen aan de psz. Bij wijze van spreken.

    Het heeft niets te maken met thuisblijfmoeder zijn. Het gaat erom dat men blijkbaar zoveel geld uitgekeerd krijgt, dat men echt die psz wel kan betalen. Mijn dochter gaat nog niet naar de psz. Maar als ze gaat, dan gaat ze maar een ochtend. Ik vind het behoorlijk prijzig.
     
  3. mnonc

    mnonc Fanatiek lid

    9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Dat gratis is voor veel gemeentes echt niet zo hoor :( wat ik eerder al zei, of je bij de psz waar dochterlief opzit nou 10.000 pm verdient of 800, voor iedereen is t 50 euro pm voor 2 ochtenden per week.
     
  4. Kletskoek

    Kletskoek VIP lid

    7 jan 2013
    5.719
    477
    83

    Dat ligt dan aan jou. Ik hou het graag bij de feiten. Je werkt er niet voor dus jij ontvangt geen loon maar een uitkering. En ik ga nu slapen, aangezien ik morgen moet gaan werken. Omdat ik mijn loon hard nodig heb om alles te moeten betalen. En oh, ook dit is niet aanvallend. Ik blijf gewoon bij de feiten.
     
  5. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

    Het zal per gemeente ook wel verschillen.

    Trouwens van de week was er een reportage over het basisinkomen op NL2. Ik zal het nog wel even opzoeken. Ga nu slapen.
     
  6. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Nou ik ook.. Ik betaalde voor mijn zoontje voor 2 dagdelen per week 195 euro per maand.. En raad eens; ik kreeg geen cent terug! Dat hoeft ook niet, want het is mijn eigen keus om hem naar de psz te brengen, maar ik vind het dan wel enorm krom dat marietje op de hoek wel geld terug krijgt omdat ze in de bijstand zit...
     
  7. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Dus penseel die WIA krijgt omdat ze door een medische reden niet (meer) kan werken verdient het om niks te krijgen?
    Ik denk dat ze er heel wat voor zou geven om net als jij vlot haar bed uit te kunnen morgenochtend om haar geld te verdienen.
    Wat als jij morgen een ongeluk krijgt waardoor je langere tijd niet meer kan werken? Zeg je dan ook; hou je centen maar want ik kan niet werken dus ik verdien niks?
     
  8. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Wat ik niet begrijp is dat de bijdrage voor de psz kennelijk zo kan verschillen per gemeente? Ik dacht dat dat op inkomen ging maar is dit niet landelijk?

    Wij hebben het niet slecht maar ik betaal maar 35 euro per maand aan de psz. We hebben ook een VVE indicatie dus dochter mag 4x komen.
     
  9. Minigirl

    Minigirl Fanatiek lid

    17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ik vind het een beetje kromme vergelijking. Iedereen krijgt wel toeslagen. Heffingskorting, combinatiekorting etc.
    Bij de bijstandsmoeder wordt zelfs een eventuele kwijtschelding gemeentelijke heffing meegerekend en wel voor ruim 90Euro per maand. Volgens mij zijn geen sociale huurwoningen waarbij je dat betaald. Als je zo redeneert kun je ook zeggen dat regenwater voor haar gratis is, als ze het maar opspaart in een emmer.
     
  10. lootje80

    lootje80 Niet meer actief

    Wat ik niet zo goed snap is de woorddiscussie over wat loon is en wat een uitkering is... Wat maakt het uit hoe je het noemt? Maar goed, een WW en een WIA is een spaarpot die je zelf hebt opgebouwd uit je loon van de jaren die je wel hebt gewerkt. Het is ook niet voor niets dat de duur van die 'uitkering/loon' (hoe je het ook noemen wilt) afhamkelijk is van je arbeidsverleden. Maar je krijgt het dus niet zomaar, het is je eigen geld dat je hebt gespaard in je arbeidsjaren. Een soort verzekering dus die we allemaal hebben... Niets geen handje ophouden ergens. Je hebt er zelf voor gewerkt.
    Moest ik even kwijt zo midden in de nacht...;)

    Dit slaat natuurlijk nergens op...er zijn altijd uitzonderingen en 'zielige /nare' verhalen, maar de 'oudere' mensen onder ons, de 65 plussers hebben het meeste vermogen van de Nederlanders. Die hebben het zo slecht nog niet hoor. Ik ken er geen één die thuis achter de gerariums zit en niets onderneemt omdat er geen geld voor is.
     
  11. Sic

    Sic Bekend lid

    17 dec 2010
    777
    691
    93
    #111 Sic, 25 sep 2014
    Laatst bewerkt: 25 sep 2014
    Kletskoek, zou fijn zijn als je inhoudelijk reageert op mijn reactie. Ik corrigeerde je op het feit dat een WIA,zoals een WW GEEN gunst is, maar een opgebouwd recht. Beetje cynisch dat jij het dan hebt over bij de feiten blijven ...

    Ik vind dat er niets mis is met werken voor je geld. Ik (en mijn vriend) doen dat graag en voor mij is het veel meer dan alleen salaris verdienen. Zelf moet ik er niet aan denken om thuisblijfmoeder, ziek of in de WW of WIA terecht te komen. Bijstand lijkt me helemaal verschrikkelijk. Maar sommige van de kortzichtige reacties hier die ik vaak vol vind staan van afgunst tov mensen die wel een uitkering hebben, begrijp ik niet.
     
  12. Islah

    Islah Niet meer actief

    O, bestaat de voorlopige aanslag dan niet meer?
     
  13. Islah

    Islah Niet meer actief

    Herkenbaar. Ik word soms ook wel moe van die mensen die zeggen dat je dan maar naar een uitzendbureau moet gaan 'omdat ze daar genoeg werk hebben'. Iedere keer krijg je toch weer te horen 'nee, op dit moment hebben we niks hoor'. En mijn man solliciteert ook gewoon op banen zoals schoonmaker, glazenwasser, productiemedewerker enzo. Alleen bepaalde factoren (zoals het hebben van een bepaalde achternaam of leeftijd) zijn helaas ook niet altijd gunstig. Wat ik helemaal erg vind is dat je dan door het grootste deel van de Nederlanders als vervelende luie profiteur wordt gezien terwijl mijn man keer op keer van zijn contactpersoon te horen krijgt dat hij degene is die het hardste zijn best doet van al zijn cliënten om een baan te vinden.
     
  14. Kletskoek

    Kletskoek VIP lid

    7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Dat heb ik nooit gezegd?! Als je door medische redenen niet kan werken, dan is dit hier in Nederland prima geregeld. Alhoewel, dit in sommige gevallen ook een stuk minder mag zijn. En strenger in kunnen zijn.

    Maar voor al die mensen die thuis zitten en het wel prima vinden, die wél gewoon kunnen werken, maar geen zin hebben. Tja, daar heb ik geen goed woord voor over nee.
     
  15. Logan

    Logan Niet meer actief

    Eens.

    Natuurlijk is het niet leuk en zal het gros liever werken. Feit is wel dat wij hier samen ongeveer 2300 verdienen samen en geen recht hebben op zorgtoeslag. Vind ik prima, wij komen goed rond. Maar ik vind het heel krom te zien dat iemand in zijn eentje met toeslagen ed 2000 euro krijgt en vervolgens van allerlei kwijtscheldingen krijgt. Met 2000 euro in de maand kom je namelijk ook prima rond.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ben het totaal met sic eens. Wat een denigerende praat. Ja ik vind dat je wia als een soort loon kunt zien. Je hebt hier nl recht op omdat je daarvoor jaren betaalt hebt. Het is je loon van het uwv heeft niks met een gunst te maken. Maar het is natuurlijk makkelijk zo te praten als je er zelf niks mee te maken hebt.
     
  17. mumija

    mumija Niet meer actief

    Nou idd. Ik zal waarschijnlijk een WIA gaan krijgen. Na een ongeluk waarbij ik zeer slecht vanaf ben gekomen.
    Zal ik maar in een speciale bunker gaan zitten met WIA-trekkers?
    Ik bedoel: normaal over straat kan ik toch niet meer nu ik iedere maand zo'n gunst krijg.;)
     
  18. mumija

    mumija Niet meer actief

    #118 mumija, 25 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 sep 2014
    Maar geld dit niet voor welke uitkering dan ook?
    Ik denk dat je een WIA uitkering echt niet zo gemakkelijk krijgt zoals jij denkt hoor. Daar gaat zeker 2 jaar aan vooraf. Ik zou willen dat ik met je kon ruilen .
    Ik vind echt dat je een WIA niet kan/mag vergelijken met een andere uitkering.
    Jij ziet het wel zo, en ook dat die mensen maar lekker de hele dag kunnen doen wat ze willen; lekker niks doen.
    Ik ben nu ik in het traject zit minder thuis als toen ik werkte hoor; 2à3 keer fysiotherapie, naar 2 verschillende ziekenhuizen, naar de psycholoog. En dat allemaal te voet, want fietsen kan/mag niet meer of met de bus.
    Je moet een (WIA) uitkering niet zo rooskleurig zien, want als je zo jong al uitgerangeerd bent, is dat mentaal een hele klap dat kan ik je wel vertellen.
    Maar als ik de WIA krijg, ga ik werken bij de WML. Ik ken daar iemand, en hun hebben voor mij passend werk wat je met 1 arm/hand kunt doen. Dus dan werk ik toch een beetje voor mijn uitkering. (waar ik 22 jaar voor gewerkt heb)
     
  19. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83

    Niet alle bijstandsmoeders worden over 1 kam gescheerd. En je kunt niet werken als je man je heeft verlaten? Ik ben ook gescheiden, heb twee zoontjes van bijna 6 jaar en werk ook 24 uur. Alles zo kunnen regelen dat ik hun schooltijden werk. geen opvang nodig. Tja het is niet even makkelijk soms, maar ben blij dat ik wel mijn eigen boontjes dop.

    Ik ken ook een bijstandsmoeder en die vind het ook allemaal wel makkelijk. Ik irriteer me daar ook kapot aan. Lees je in de krant dat er van de 20 bijstandsmoeders maar 1 wou werken, de rest liet het afweten. Prima gelijk korten!!

    Het is toch te absurd voor woorden dat thuis zitten beter word 'beloond' dan werken. Mijn vent ook werkt 40 uur per week, en ook heel zwaar werk en verdiend 1300 euro... En zo'n luie bijstandsmoeder (nee niet allemaal) krijgt alles maar! Terwijl zoveel mensen zich kapot werken en het hoofd amper boven water kan houden.
     
  20. beebje082011

    beebje082011 Fanatiek lid

    29 jul 2011
    1.400
    253
    83
    Ik ken een familie die ook in de bijstand zit, al jaren, maar niet kunnen werken zoals ze zeggen vanwege taal en wat gezondheidsklachten. Wat ik best wil begrijpen, maar naar mijn inziens zijn er ook baantjes waarbij je hand, in zijn geval, minder belast wordt? Echter vinden ze het wel prima zo, blijven ze thuis bij hun 5 kids.
    Vroeger moesten zij uitkeringsvervangend werk doen bij zo'n productiebedrijf, moeten die bijstands moeders dat niet dan? Als tegenwicht voor je uitkering.

    In elk geval werkt mijn man zich de naad uit voor iets meer dan hun uitkering en moeten we álles gewoon betalen incl. honderden euro's gemeentelijke belastingen. En zij houden gewoon geld over om van te eten en zo en vinden het prima.
    PSZ gewoon gratis, bijdrage aan activiteiten en ga zo maar door.
    De werkende mens gooit zich in alle bochten om de eindjes aan elkaar te knopen, en in de bijstand heb je die zorgen allemaal niet, je hebt gewoon eetgeld over en voor de rest vraag je kwijtschelding en -toeslagen aan.

    Als je tijdelijk in de bijstand komt te zitten vind ik dat anders, daar is het vangnet voor. Maar er zijn mensen die er wel gemakkelijk over denken en het wel goed vinden, op het gemakje thuis wat aanpoten.
     

Deel Deze Pagina