Ondergronds netwerk houdt kinderen uit handen van JZ

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Strijkkraal, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ondergronds netwerk houdt kinderen uit de handen van jeugdzorg

    Ik snap dat er bij JZ fouten gemaakt worden, maar dit vind is zo nodig nog erger. Ik schrik ik echt van, dat dit gebeurd en mag wat mij betreft onder het kopje "mensensmokkel" worden geschaard en evenredig worden gestraft.

    Hoe in hemelsnaam help je een kind door het om de paar dagen van hot naar het te slepen ... :$:$
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    O dit is echt heel slecht... :(

    Arme kinderen

    Wat moet dat een onveilig gevoel geven
     
  3. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Arme kindjes...:(

    Wat ben ik dan altijd blij mijn kinderen de stabiliteit, veiligheid en liefde te kunnen bieden die kinderen nodig hebben.

    Zo triest dit....
     
  4. TempusFugit

    TempusFugit Niet meer actief

    Ik vind dit echt gewoon idioot.
     
  5. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Tja ik weet het niet.
    Uit huis plaatsen doet heel vaak ook meer kwaad dan goed.
     
  6. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    En dus ga je je kind maar van hot naar her slepen, niet naar school, weg van vriendjes, van een stabiele (voor zover dat nog aanwezig zou zijn) plaats, van verdere familie??? Als je dat als moeder/ouder toestaat, dan idd hoort het kind uit huis geplaatst te worden, onmiddellijk.

    Sorry, maar voor die keren dat JZ fouten maakt, doet JZ ook goede zaken en worden er kinderen gered. Maar ja, die worden natuurlijk niet gezien.
     
  7. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Als je kind door bjz uit huis word geplaatst is het toch ook weg van vriendjes en verdere familie!!
    Tuurlijk doen ze ook goede dingen maar als ik verhalen lees over een boze buurvrouw die een melding doet en de kinderen worden daarop uit huis geplaatst is toch wel eng.
    Of verhalen van tv waarin kinderen in een pleeggezin worden misbruikt vreselijk, en tuurlijk heb je ook heel veel goede pleeggezinnen.

    Ja ik snap het wel of het goed is voor een kind natuurlijk niet maar dat is uithuisplaatsing ook niet altijd.
     
  8. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou mij kunnen voorstellen dat je in bepaalde gevallen tot zulke drastische keuzes komt, omdat je denkt dat het het beste is. Zelf helaas van dichtbij gezien hoe BJZ kan falen en dan kan ik mij dus best indenken dat je tot zoiets over wilt gaan. Is het niet goed mee en ik vind ook wel dat het aangepakt zou moeten worden, maar ik kan het mij dus wel indenken.

    Zegt ook niet dat ik heel BJZ niets vind, wat er gebeurt ook heel veel goeds, maar blunders met verstrekkende gevolgen (zowel ingrijpen terwijl het niet nodig is, tot veel te laat ingrijpen) zijn wel wat teveel aanwezig.
     
  9. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik kan me niet voorstellen dat door 1 enkele melding kinderen uit huis worden geplaatst. Daarbij gaat dat nog altijd via de rechter, zo dat gebeurd echt niet zomaar. Of er moet daar veel meer aan de hand zijn dat jij niet weet (meerdere meldingen, acute nood, mishandeling e.d.) - soms kan het gewoon beter zijn als het kind direct wordt weggehaald, al is het tijdelijk.

    Volgens mij wordt er ook nog wel gekeken naar pleegouders in de buurt of misschien familie. Maar dan nog. Een leven in onzekerheid omdat je nooit ergens meer dan 3 dagen bent weegt daar mijns inziens niet tegenop.

    En ja, er gebeuren erge dingen in sommige pleeggezinnen, maar het merendeel doet volgens mij hartstikke goed werk.

    Ik vind dit soort initiatieven levensgevaarlijk voor die kinderen die wel degelijk hulp moeten hebben van buitenaf.
     
  10. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Het is gewoon een moeilijk onderwerp.
    Je hebt voor en tegenstanders en zoals Abri ook al zegt af en toe valt het te begrijpen, ook al is dit natuurlijk niet ideaal.
    Elk kind hoort gewoon bij zijn eigen ouders op te groeien mits er echt mishandeling, misbruik of echt verwaarlozing aan ten grondslag ligt.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Er worden geen kinderen uit huis geplaatst door een melding van een buurvrouw, dan speelt er meer.

    Ik vind dit echt een heel kwalijke ontwikkeling.
     
  12. emma84

    emma84 Bekend lid

    3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    volgens mij denken veel mensen dat een kind 'zomaar' uit huis geplaatst wordt, bij de eerste de beste meldingen van een buurvrouw...en dat idee krijg je ook door verhalen die in de media verschijnen.

    maar het is echt een lang proces hoor met verschillende fases voordat je het uiterste stadium bereikt van uit huis plaatsing.

    Ik snap dat sommige mensen een bloedhekel hebben aan jeugdzorg, maar je moet je als ouder wel afvragen of dit laten onderduiken niet veel slechter is voor een kind.
     
  13. Knapie

    Knapie Fanatiek lid

    5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Nounou ik zie een hoop mensen weer een hoop roepen.

    Even offtopic: ik kind kan WEL na 1 melding uit huis worden geplaatst. Ik heb gelukkig niet met BJZ van doen maar iemand heel dicht bij mij wel en ja, bij haar is na 1 melding het kind uit huis geplaatst. Het kind word weliswaar "tijdelijk" uit huis geplaatst totdat een rechter uitspraak doet of het terecht is of niet. Echter kan een rechter die tijdelijke termijn verlengen bijvoorbeeld in het belang van een onderzoek.
    Edit: overigens heb ik dit ook in mijn werkveld meegemaakt dus ik weet waar ik over praat.

    ONTOPIC: moeilijk. Ik vind het absoluut niet kunnen nee maar ik kan me als ouder voorstellen dat je je misschien in die hoek voelt gedreven. Het meest pijnlijke is een kindje verliezen of moeten afstaan dus ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die dit uit wanhoop doen.
     
  14. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Elke organisatie maakt fouten, jammer aan de media is dat ze alleen maar het negatieve in het nieuws brengen.
    Ik geloof dat JZ genoeg goede dingen doet, en vind het kwalijk dat ouders dit soort dingen gaan doen. Als je niets te verbergen hebt werk je gewoon mee met jeugdzorg.
    Het is hier zo'n taboe om toe te geven dat het allemaal niet even goed gaat in de opvoeding.
     
  15. MommyA

    MommyA Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik ben het er niet mee eens maar begrijp het wel. Bij JZ worden wel degelijk grove fouten gemaakt en het komt helaas ook voor dat kinderen dus 'voor niks' uit huis worden geplaatst. En als ouder wil je niks anders dan je kind beschermen en bij je houden.

    Ik ken het verhaal van een turks gezin die te maken hadden met (onterechte) uit huis plaatsing van de kinderen. Radeloos waren deze mensen. Niks anders dan angst en wanhoop. Ook bij de kinderen. Ze hebben de dag voor de kinderen uit huis gehaald zouden worden hun hoognodige spullen gepakt en zijn met de auto vertrokken naar Turkije. Ze kunnen NL nooit meer in, maar hebben wel hun kinderen nog. Zoiets begrijp ik volledig.
     
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
     
  17. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Zelfs in het buitenland vinden ze dat Nederland te snel is met uithuisplaatsingen.
    Ik heb zelf gelukkig nog nooit met zulke dingen te maken gehad maar het boeit me wel ontzettend.
    En ik denk dat het maar net is wie je treft in de jeugdzorg, zitten ongetwijfeld ook heksen bij.
     
  18. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar het merendeel van de ouders zal ook weten wat het beste is voor hun kinderen. Wij hebben dus een onterechte melding tegen ons gekregen en je wordt zo door de mangel gehaald. Komt er een meisje van 18 jaar ons vertellen hoe we onze kinderen op zouden moeten voeden terwijl ze echt geen idee had van kleine kinderen. Als je uitlegt hoe je kinderen zijn, hoe je handelt en waarom je daarvoor kiest dan kan een ander dat bestempelen als niet ideaal, of het kan ook anders, maar dat zie je hier toch ook al vaak genoeg. Wat de een als een 'juiste' manier bestempeld ziet de ander als echt 'not done' en vice versa. Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat echt mishandelen of verwaarlozen aangepakt moet worden. Maar door die enorme drukte kunnen hulpverleners gewoon geen goede zorg bieden aan iedereen en wordt er soms wel degelijk maar uithuis geplaatst omdat er geen tijd of mankrachten zijn een situatie verder te onderzoeken. Waarbij kinderen en ouders dus maar gescheiden van elkaar moeten afwachten tot er verder naar gekeken is.
     
  19. MommyA

    MommyA Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik ken trouwens ook iemand die zelf weg is gegaan bij BJZ omdat ze er niet meer tegen kon dat er zoveel zaken oneerlijk verliepen. Zo wilde ze niet werken. Ze zullen echt ook goed werk leveren hoor, maar er worden ook fouten gemaakt waar ouders en kinderen de dupe van worden. Dat vind ik een naar en eng idee.
     
  20. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

    Je hebt gezien dat BJZ hetzelfde doet, die Hansje kon ook niet naar een school. Werd ook steeds verplaatst, en dan nog niet te praten over misbruikgevallen bij vreemden mensen in huis!

    Wat is een erger kwaad? Heel moeilijk!
     

Deel Deze Pagina