Verschil is, dat jullie al een goed inkomen hadden, en daar richt je je leven op in. Als je DAN ineens van een uitkering moet leven, dan zijn vaak de vaste lasten alleen al meer dan je inkomsten. Als je zelf al niet een hoog inkomen had, of je zorgt ervoor dat die lager worden op het moment dat er een vast inkomen wegvalt. Dit betekent echter wel heel grote veranderingen, waaronder bijvoorbeeld kleiner gaan wonen. In deze tijd is dat sowieso lastig, want zie je koophuis maar eens kwijt te raken! Maar kleiner gaan wonen, scheelt veel in de woonlasten, maar ook in de rekeningen van GWE enzo. En verder alle abonnementen opzeggen en nog veel meer dingen gewoon stopzetten. Het kán, maar er is véél voor nodig. Als iemand sowieso al niet veel verdiende, is dat verschil kleiner en hoeft er relatief ook minder bezuinigd te worden om toch rond te kunnen komen.
Het sociaal minimum is wéér wat anders dan het minimumloon. Wat is het sociaal minimum en wat als mijn uitkering lager is dan dat minimum? Hoe hoog is mijn bijstandsuitkering? Hoe hoog is het minimumloon? Bijstand Paar: 100% van het minimumloon (samen) Alleenstaande ouder tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd: 70% van het minimumloon Alleenstaande tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd: 50% van het minimumloon Dus als je werkt en je krijgt het minimumloon, dan krijg je altijd meer dan de bijstand. Maar jullie kregen beide een uitkering? 66,95 per dag is het sociaal minimum. 334,75 per week is dat. 1450,- per maand. Netto dus. Jullie zaten daar 70,- onder. Onder het weekbedrag of onder het maandbedrag? Hoe oud waren jullie op dat moment? Want dan weet je ook op hoeveel bijstand jullie recht hadden.
Ja zeker weten, voor een alleen staande is de bijstand 855 euro per maand ongeveer netto, als je werkt is dat netto ongeveer 1175 per maand dus dat is zeker meer. @ Colaatje, maar jullie hadden dus beide een uitkering van de gemeente? Want dan wordt je inderdaad niet aangevuld want dan kan partner 2 ook gaan werken zodat je zelf voldoende kunt verdienen, maar je krijgt tegenwoordig niet beide meer bijstand volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
Tja ik heb zelf toendertijd ook 1 keer geweigerd maar omdat het voor mijn kinderen niet te doen was, als ik zelf om 06.00 moet beginnen en ik dus om 05.00 opgehaald zou worden (in de kassen). Een avond van tevoren naar een gastouder zou kunnen, maar die kosten waren ook voor eigen rekening, belasting vergoed alleen werk uren dus zou ik mijn kinderen om 4u al weg moeten brengen en dan weer sjeezen naar huis, wachtend op het vervoer. Daarbij, hadden mijn kids al een periode gehad dat ze vreselijk moe waren op school en ik heb absoluut geen zin in een melding bij jeugdzorg, nee dat is me het werk echt niet waard allemaal! Dus t ligt ook aan de haalbaarheid. Maar een baan weigeren omdat het onder het niveau zit, denk dat je blij mag zijn als je werk hebt. Nu werk ik zo'n 20 tot 33 uur per week. Sowieso start ik in 2013 een opleiding en dan werk ik 27 uur per week.
@blaine: Je krijgt dan niet beide bijstand, maar je krijgt samen bijstand voor 2 personen. @bamjolan: Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is, dat er gevallen zijn, die het rechtvaardigen om een baan te weigeren. Bijvoorbeeld die situatie van jou. Dit topic gaat echter over de mensen, die gewoonweg niet willen werken en liever in de bijstand zitten.
Ja dat is ook zo idd, die heb je er ook bij. Wat mij betreft mogen die uitkeringen lekker afgeschaft worden als ze geen inzet tonen.
Volgens het artikel is het geen kwestie meer van 'die zitten er ook bij', maar zijn dat er echt heel veel. En ja, dan inderdaad de uitkering stopzetten. Misschien dat ze dan wél willen werken. Of misschien verdienen ze zwart wel genoeg. Is ook wel een mooie, trouwens. Want als iemand in een huurhuis woont van 650,- huur per maand en ze hebben geen recht op uitkering meer, dan zal er bij de Belastingdienst denk ik ook wel een lampje gaan branden...
Nee idd, maar dan val je ook onder vrije sector toch of was t nu iets hoger? Maargoed, idd de belasting zou dan toch ook wel gaan denken lijkt mij! Ik kom met mijn baan al niet eens in aanmerking voor een huis in die prijsklasse! Dan zit er een inkomenseis op van 29.900 op jaarbasis en bijstand is dat volgens mij 19000 op jaarbasis.
ja het is vooral de hypotheek huis staat al 4 jaar te koop. abonnementen hadden we allemaal al opgezegd en mobiele abonnement ver naar beneden gebracht
ja allebei uitkering zijn helaas tegelijk onze baan verloren en erg moeilijk werk weer te vinden dus kregen eerst ww, ik niet zo lang als hij. maar konden heel lang geen werk vinden na 3 maand in de bijstand gelukkig werk gevonden en mijn man na 4 maand
Nou nou wat een nieuwswaarde zeg. Misschien moet de overheid zijn geld eens gaan steken in dingen die echt belangrijk zijn ipv in onderzoeken waarvan de uitslag al eeuwig bekend is. Vinden we dit nieuws nu echt zo spannend?! Met mijn vinger in mijn neus had ik deze uitslag al kunnen voorspellen zeg. Alle bovengenoemde argumenten zijn niet alleen die van de bijstandtrekker maar net zo goed die van de mensen die wel gewoon altijd gewerkt hebben. En laten we het redelijk houden, die uitslagen zijn niet meer dan logisch. Niemand heeft zin in een baan die niet leuk is, onder niveau is, die niet voldoende financien oplevert om jezelf staande te houden, ver weg is en maar tijdelijk, duh. Daar hoef je geen bijstandstrekker voor te zijn. Er wordt ook amper onderscheid gemaakt tussen de bijstand en de ww in dit bericht. Tussen mensen die al eeuwig in de bijstand zitten en mensen die na jaren werken in de ww komen. Ik vind het echt weer een overbodig onderzoek. Zonde van het geld!
Dat was leuk toen er nog geld was. Nu is de kraan dicht en kan men niet verwachten dat er geld gepompt gaat worden in een groep mensen die dat uberhaupt niet wilt.
Vind ook dat de minimumlonen omhoog moeten! Op deze manier loont het idd niet om te werken voor die mensen. Weet je wat ik wel vind. Dat alleenstaande moeders 3 dagen max zouden mogen werken. Waarom? Omdat kinderen recht hebben op hun ouders. Voor mijn gevoel ontsporen nu een hoop kids omdat ze alleen zijn en er niemand voor ze kan zijn. Dat is wel de volgende generatie. Ik denk alle alleenstaande ouders 3 dagen werken, 4 dagen met hun kind. Perfecte combi. Ouders verdienen geld, kunnen dit aanvullen met toeslagen, er wordt gewerkt, kinderen krijgen het goede voorbeeld, de maatschappij vaart erbij.......super toch. Nu moet de werkgever nog even wat soepeler worden wat betreft parttime, thuiswerken en flexibele werkuren en klaar zijn we.
Precies het leven van een alleenstaande ouder is echt veel en veel zwaarder. Valt geen vergelijk te trekken met gezinnen. Het zijn ook wel vaak de gezinnen die zo uitvallen over de mensen met een uitkering enz. Hun leven is zo ontzettend veel makkelijker. Even vervelende privesituaties niet meegerekend dan he.
Eens! Ik werkte als schuldhulpverlener en zag mensen met/ zonder sollicitatieplicht die geennreet uitvoerden en prima konden werken. Daar heb ik dan wel een hekel aan. Vooral dat die gemeentes er amper wat van zeggen! Die deden er niets mee.
Hier ben ik het zeker mee eens!! Maar dan kom je op je laatste zin en werkgevers zijn daar gewoon niet soepel in..helaas. Ergens ook wel te begrijpen maar met veel dingen moet er toch een mouw aan te passen zijn.