Bijstandsuitkering, ontheffing van solliciatieplicht.

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Iris89, 22 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    o jij vind het wel normaal dat TS dit vraagt?
     
  2. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ...
     
  3. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Laat maar ik snap het al! je zit in dezelfde soort situatie..
     
  4. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Over wie heb je het?
     
  5. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Als je goed hebt gelezen, las je dat Gijsje wel werk zoekt en nog niets van doen heeft met de bijstand, dus dat is niet helemaal dezelfde situatie.
    Ik snap best dat TS haar kind niet 40 uur in de opvang wil doen. Ontheffing van de sollicitatieplicht gaat hem echter niet worden, want dat doen ze tegenwoordig niet meer. Dat iemand dan zou moeten werken dat moet dan, maar je kan er wel enorm van balen. Ik zou echter wel andere mogelijkheden zoeken, bijvoorbeeld gaan studeren. Dat doe ik ook. Onder de werkplicht kom je toch niet uit, dan kun je beter toch ook iets doen waarmee je vooruit komt lijkt mij. Als je dan niet werkt, of zoals ik niet zoveel werk kan doen, omdat je geen diploma's en ervaringen hebt, dan sta je ook eigenlijk maar stil in je leven. Even op de tanden bijten dan maar.
    Mensen die een bijstand krijgen werden op een ander forum met parasieten vergeleken en dat gevoel krijg ik hier nou ook een beetje. Ik kan me dan best voorstellen dat Gijsje dit zegt. Dat wil dan nog niet zeggen dat zij er 'precies zo eentje' is.
    Mensen kunnen nog allemaal een mening hebben, maar die kunnen best met fatsoen geuit worden.
     
  6. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ja haar mening kwam er ook met goed fatsoen uit he..
     
  7. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ja,staat in de wet dat ze daar eventueel recht op heeft dus ik snap de ophef niet zo.Kijk dat je het niet met deze wetgeving eens ben kan natuurlijk maar om nou te reageren zoals de meeste hier doen lijkt me niet nodig.
     
  8. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Is dat zo? Behalve dat mijn man en ik gaan scheiden denk ik van niet. Ga gewoon op zoek naar werk en vraag geen ontheffing ofzo aan.Mischien dat ik tijdelijk een bijstands uitkering zou moeten,ik werk nu met mijn man in onze zaak en we hebben geprobeerd dat samen te blijven doen (wonen al maanden apart)maar helaas trekken we het beide niet.Weet niet eens of ik recht heb op bijstand maar als ik dat wel heb zal ik er zeker tijdelijk gebruik van maken zonder me daar schuldig onder te voelen,ik heb altijd hard gewerkt en zal dat ook blijven doen maar mischien tijdelijk even niet of minder door omstandigheden waar ik niet voor gekozen heb.
     
  9. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Mischien niet,was niet bedoeling iig maar de manier waarop hier gereageerd wordt vind ik nou ook niet echt vriendelijk(niet alleen door jou natuurlijk!),
     
  10. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Wie denk je zelf tegen wie ik mijn opmerking plaatste? Over wie zou dit topic gaan, wie heeft het gestart?
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Omg nog steeds aan t rellen hier....

    Nja weten jullie... Die regel/wet is er nou eenmaal...
    Als je het daar niet mee eens ben ga dan kijken of je iets aan de wet kan doen ipv ts afzeiken want dat gaat toch niet helpen:D
     
  12. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    ~

    Heftig allemaal zeg:(
    Ik vindt jouw`n verhaal dan ook heel anders overkomen dan ts;)
    Maar je schijft tenminste een volwassen verhaal en je leest duidelijk een wil in je verhaal en geen verhaal van..."ik heb er gewoon geen zin in om te werken"

    Maar ik hoop dat alles goedkomt zeg....! Sterkte!
     
  13. elmokoekie

    4 apr 2012
    67
    0
    0
    #73 elmokoekie, 28 mei 2012
    Laatst bewerkt: 28 mei 2012
    Heb niet alles gelezen en er geen ervaring mee maar wel e.e.a. uitgezocht
    ik zit nu namelijk in de ww... ben wegbezuinigd. ik heb nog t/m december om wat te vinden en anders moet ik ook de bijstand in. nou dan kan ik niet meer in mijn huidige woning blijven wonen hoor want een netto bedrag van ongeveer 934 per maand (alleen met 2 kids) daar red ik het niet mee met mijn lasten. Je hebt dan ook geen recht meer op toeslagen zo is me verteld. Dus ik zou er niet voor kiezen omdat het gewoonweg niet kan in mijn situatie, maar ook omdat ik het belangrijk vind voor mezelf om te werken, voor mijn kinderen later als voorbeeld, omdat ik het zelf wil kunnen blijven redden. Ieder heeft daar idd zijn eigen mening over evenals kinderopvang.

    Maar als jij weet dat je het met t bedrag red ... en voor tijdelijk begrijp ik het wel hoor, maar idd als er scholingsplicht blijft zul je alsnog ook opvang voor je kinderen moeten hebben die momenten.

    succes ermee
     
  14. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hallo elmokoekie,

    Ik ben TS niet, maar wou toch even reageren. Dat was inderdaad mijn idee ook. Je zal toch wat moeten doen, werken of terug naar school en voor beide keuzes moet je kind naar de opvang. Ik heb toen gekozen voor de optie die voor mij en mijn kind de meeste kansen gaf. Dat ze dan naar de opvang moet, so be it.
    Wat ik je nog wel wou meegeven is dat ik als alleenstaande ouder 1142, 63 krij per maand. Hier gaat alleen de alleenstaande ouderkorting af (die moet je zelf aanvragen bij de belastingdienst) en eventuele alimentatie. Toeslagen heb je gewoon nog recht op, die mag je dan ook houden.
    Maar goed, je moet in principe werken voor je bijstand, dus het is dan toch echt je eigen keuze. Je kan ook zoveel gaan werken dat je boven de bijstandsnorm uitkomt. Dan zie je je kinderen misschien niet zoveel, maar je hoeft je in ieder geval niet overal over te verantwoorden en je geeft je kinderen en jezelf ook iets mee.
    Het is ook maar net wat jezelf belangrijk vind.
     
  15. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Jeetje, niet zo aangebrand reageren. Dat het begin over TS ging snapte ik, maar je laatste zin begint met ja klopt,
    Dat leek alsof je weer op iemand anders reageerde. Vandaar de vraag.
     
  16. Fruitmoes

    Fruitmoes Bekend lid

    22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik vond Gijsje's mening er vrij normaal uit komen ja. In principe zei ze alleen dat het jammer was dat er zo gereageerd moest worden.
    En met reacties van "'o, jij bent er zo eentje...' (O, ik snap het al.. je zit in dezelfde situatie - die reactie) vraag ik me af wat jij er dan voor eentje bent. Jij zal ook wel eens commentaar krijgen op wat je doet of niet, moeten we dan ook met zijn allen maar lopen gillen van 'o, jij bent er zo eentje?'

    En sinds wanneer moeten mensen hetzelfde meegemaakt hebben, voordat ze iemand mogen steunen?
     
  17. sweetchocolate

    sweetchocolate Niet meer actief

    Het is niet aangebrand bedoeld. Zoals je wellicht in mijn post las, was ik maar gekomen tot bladzijde 2;) Jouw verhaal heb ik dus, als je daarop misschien doelde? (weet niet hoor, ook een vraag van mijn kant) later pas gelezen. Na de post zeg maar. JIJ hebt wel er echt alles aan gedaan. Ik weet zelf ook wel dat het niet makkelijk is om een baan te vinden (ik heb zelf 2.5 maand (gelukkig) maar in de ww gezeten en dat vond ik al een straf in zekere zin). En nu is het nog veeeeeel moeilijker geworden, als ik zo mijn collega's mag geloven. Begrijp mij niet verkeerd; WW en bijstand vind ik zeer zinvol en ben blij dát het bestaadt. Maar je moet het wel "verdienen" om een uitkering te krijen. Je moet er wel moeite voor doen. Dat wou ik er mee zeggen.

    Ik ben overigens niet aangebrand hoor (het is wel warm buiten en heb wel soms last van mijn hormonsters, maar zo snel kook ik niet;))
     
  18. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    En waarom zijn die regels zo denk je (dat je per persoon belasting betaalt ipv per gezin)??

    Precies: om te stimuleren dat beide partners financieel draagkrachtig blijven tijdens hun huwelijk. Dan hoeft ook niet een van beiden tot de bijstand te vervallen bij een evt scheiding.... Zoals TS.

    Dus ja, lekker als je de keuze hebt en neemt om thuis te blijven, maar neem daar dan ook blijvend verantwoordelijkheid voor en niet alleen zolang je een kostwinner hebt die voor je zorgt.
     
  19. BlackRose

    BlackRose Lid

    17 mei 2012
    10
    0
    0
    Ik zal eerst eens beginnen met te laten zien wat de overheid vind betreffende bijstand.

    "Iedereen moet zo veel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud voorzien met werken. Lukt dit niet, dan helpt de overheid u met werk zoeken. Zolang u geen werk heeft gevonden, ontvangt u bijstand op basis van de Wet werk en bijstand (WWB). Als u een bijstandsuitkering ontvangt, bent u verplicht om werk te zoeken. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WWB."

    Hier heb je meteen diverse links, waarbij je kan zien, dat je plan om thuis te blijven en kdv te vermijden niet gaat lukken.
    Bijstand | Onderwerp | Rijksoverheid.nl
    Algemene bijstand | Bijstand | Rijksoverheid.nl
    WWB: vrijstelling arbeidsplicht alleenstaande ouders met jonge kinderen | IPSZ Nieuws


    Je kan idd vrijstelling vragen van de sollicitatieplicht, maar puur thuisblijven tot je kind naar school gaat, zal niet lukken, tenzij je heel goed kan liegen en je een domme coache hebt.

    Daarnaast ben ik van mening dat elke alleenstaande ouder wel thuis wil blijven en zorgen voor de kids, maar dat dat gewoon weg niet mogelijk is. Maar dan heb jij nog geluk ts, dat je waarschijnlijk partneralimentatie en kinderalimentatie krijgt. Sommige mama's (zoals ik) krijgen geen van beide!

    Het niet WILLEN werken geeft je geen recht op een bijstanduitkering, het niet (tijdelijk) KUNNEN wel.

    Ik snap als ouder als geen ander dat je graag voor je kinderen wil zorgen en dat een kdv best eng kan zijn, maar jij en je ex hebben voor de kinderen gekozen, en dienen dus de zorg op zich te nemen voor deze kinderen, niet de belastingbetaler/overheid.
     
  20. adi

    adi Niet meer actief

    Het klinkt hard, maar het is inderdaad heel hard.

    Ik ken genoeg gevallen als ts. Ik krijg een kind en heb maar 1 taak in het leven: aanwezig zijn voor het kind. Want zorg gaat veel verder dan de aanwezigheid: zorg is onder andere het verschaffen van genoeg voedsel, onderdak en alle andere dingen.

    En ts is van mening dat andere mensen verantwoordelijk moeten zijn voor die zorg. Eerst haar man (prima, hij is de vader) en nu de samenleving.

    En de reacties in de laatste pagina's doen me niet zoveel, ts is in haar eerste 2-3 reacties heel helder geweest in wat ze wil en wat ze vooral niet wil.


    Even over de regeling: die is gelukkig niet bedoeld voor deze gevallen, maar voor moeders die om legitieme redenen in de bijstand zitten en een kind hebben/krijgen.
    Thuis willen zitten met kind is tegenwoordig gelukkig geen legitiem argument om bij de samenleving aan te kunnen kloppen.
     

Deel Deze Pagina