Hi dames! Helaas kan mijn dochter niet bij mijn ingetrokken tepels en heb ik van mezelf een cup G.. Daarom heb ik besloten om fulltime af te kolven. Gelukkig gaat het goed met de productie. Ben alleen wel benieuwd; hoe doen jullie dat? Ik kolf nu ongeveer 5/6x per dag (na het voeden van ons 6 weken oud meisje) en heb al een aardig voorraadje opgebouwd.. Voeg daar iedere dag nog wat aan toe. Hoe doen jullie jullie melk bewaren en hoe maken jullie de kolf schoon? Het is best vermoeiend (iedere keer kolven en de kolf schoonmaken) maar ik heb t voor ons prinsesje over ben gewoon benieuwd naar jullie manier van afkolven.
Heb je al een consult bij een lactatiekundige gehad? Ik heb ook gevoed met 1 platte en 1 ingetrokken tepel en cup G-plus. Het kostte meer moeite, maar uiteindelijk, toen hun mondjes wat gegroeid waren, lukte het ze live. Scheelde heel veel tijd en moeite. Ik kolfde altijd voor de voeding die ik meteen gaf, dus ik hoefde nooit te bewaren. De kolf spoelde ik na elke keer kolven eerst met koud water om de eiwitten weg te spoelen en dan met warm water om de vetten weg te spoelen. Iedere avond waste ik de kolf in een sopje, en daarna ging de kolf in de stoomsterilisator. Toen de jongste 10 weken was kon ze alles uit de borst halen en kon de kolf even de kast in (tot ik ging werken). Dat was een hele opluchting. Ik zou echt contact zoeken met een lactatiekundige, en daarnaast ook met je plaatselijke contactpersoon van VBN of LLL. En kijk wanneer er bij je in de buurt een mamacafé of bv-café is.
Ik kolf fulltime, omdat mijn zoontje een te kort tongriempje had, deze is wel doorgeknipt, maar hij heeft nooit geleerd om goed de borst te pakken. Hij is zo gewend aan de fles dat hij gaat gillen als ik de borst probeer. Hij is nu 10 weken en hoop stiekem dat het nog een keer zal lukken, maar goed. In de tussentijd dus kolven. Ik kolf 4 keer per dag, om 9.00 uur, 15.00 uur, 21.00 uur en 3.00 uur. (om en nabij deze tijden). Ik kolf dan 20 minuten. In het begin maakte ik zoveel aan dat ik de hele vriezer vol had en mijn borsten steeds knobbels kregen en ongemakkelijk aanvoelen. Ik kolfde toen totdat ze leeg waren, maar nu kolf ik slechts 20 minuten en inmiddels is dit ook voldoende om ze leeg te krijgen. Moet wel zeggen dat de productie soms wat achteruit gaat, maar dan powerkolf ik of neem fenegriek supplementen. Ik bewaar de melk in diepvrieszakjes die voor moedermelk gemaakt zijn (mocht ik overproduceren). De rest doe ik in de flesjes voor de voeding. Ik maak alles elke keer na gebruik schoon met een sopje en 1 keer per dag steriliseer ik alles met een magnetronsterilisator. Het is wel wat meer werk, omdat je toch wel een aantal uur per dag kwijt bent met kolven. Maar het heeft ook zijn voordelen, namelijk dat iemand anders de voeding kan overnemen. Stoer dat je dit nu gaat doen!
Dankjulliewel dames voor jullie hulp! De LD is al langs geweest en kon er helaas niet veel aan doen. We hebben alles geprobeerd, maar het lukt haar op de een of ander manier niet om te blijven drinken. Ze hapt goed aan maar dan laat ze het na 1/2 minuten los.. Ik kolf momenteel 6 keer per dag. Er is mij verteld om de voeding van ons kleintje na te bootsen met de kolf en iedere keer te kolven na/tijdens haar voeding. Dit doe ik nu dus 6x per dag maar dan krijg ik veels te veel! De diepvries zit voor 1 la (onder de koelkast) al vol met melk... Ik kolf meestal bijna 200 ml en 1x 300 ml per keer ('s nachts)! Dit in 10/12 minuten per keer. Nou ben ik dus ook van plan om te gaan afbouwen in aantallen, maar het langer per keer te laten duren.. Ook ik was het iedere keer in een sopje en 1x per dag steriliseren in een stoomgebeuren. Ik ben dan wel bang voor mijn productie die vermindert als ik 4x per dag kolf.. Maar ach.. We zien t wel, anders kan ik toch altijd vaker gaan kolven? Als je 6x per dag koflt en iedere keer moet gaan wassen in een sopje en al, is dat best zwaar.. Vandaar dag ik jullie ervaringen wilde ;o. Ik blijf haar wel aanleggen aan de borst, uit hoop dat t ooit een keer gaat lukken..
Mijn dochter (9 maanden) drinkt 2 voedingen live en 4 geef ik gekolft in een flesje. Ik kolf na de ochtendvoeding om 7.00u, 13.00u en 19.30u. Ze drinkt maar aan 1 kant dus de ene borst wordt 5x geleegd en de andere 3x. Tot voor kort kolfde ik ook nog om 17.00u, maar ik merk nu dat mijn productie het ook wel lijkt te trekken zonder die van 17.00u. De borst die maar 3 keer geleegd wordt produceerd overgens aanzienlijk minder hierdoor, maar dat is voor mijn opbrengst niet erg. Ik heb wel altijd begrepen dat het beter is om vaker kort te kolven als minder vaak en lang. Dus misschien is dat een idee als je productie het niet trekt? Gezien je toch genoeg melk hebt hoef je ook geen 'uur' te gaan zitten. Verder spoel ik mijn kolf na iedere kolfbeurt uit met water en leg hem op een schone doek. 1 keer per dag haal ik hem uit elkaar in een sopje en dagelijks even in de sterilisator. Ik doe de melk trouwens in flesjes van 120cc in de koelkast (afhankelijk van hoeveel ze drinkt natuurlijk). En ingevroren zit het in de daarvoor bestemde bewaarzakjes, in porties van 30cc. Heel fijn om te hebben als je een productie-dip hebt! Succes!! Super dat je dit doet!
Mijn dochter is nu 13 weken. Ik fulltime. 4x per dag. 8.00 - 13.00 - 18.30 - 20.30. 8.00 500 cc dit hou ik vers, dus niet in de koelkast en geef ik op verzoek 13.00 300 cc idem 19.30 300 cc deels koelkast deels vers 20.30 100 cc koelkast, soms naar de vriezer. Probeer wel tussensoor ontdooide voeding. Mijn oudste lustte dat niet waardoor ik 11 liter heb kunnen weggooien Schoonmaken zoals hierboven beschreven.
Wat goed dat je fulltime kolft! Ik kolfde in het begin elke 3 uur, daarna elke 4 uur (dus ook snachts maar dat kwam meer omdat ik door de stuwing wakker werd). Na een paar maanden, volgens mij 4 maanden ofzo, ben ik minder gaan kolven en ook naar 4x per dag. Dit ging nog prima. Als je teveel hebt, heel fijn! Wij hadden van de eerste kinderbijslag een extra vriezer gekocht . De melk bewaarde ik in van die flesjes die je aan de kolf kunt vastdraaien en soms vroor ik het in in de "milk tray". W.b. schoonmaken, zoals hierboven.
Hoi, Ik heb 20 maanden fulltime gekolfd... Het is goed om kort te kolven (je borsten soepel aanvoelen) En invriezen deed ik milk trays dat is 30 cc per staafje en mocht je vriezer volzitten je kan altijd doneren maar het is wel lekker om wat achter de hand te hebben. Ik ben heel snel de nachtvoeding eraf gaan halen. Ik kolfde dan rond 23 uur en dan rond 6 uur weer.. Ik heb altijd genoeg gehad. Ik heb uiteindelijk een extra setje adapters gehaald voor de kolf dat scheelde afwassen. Ik deed eerst elke dag steriliseren daarna om de dag en later 1 keer per week. Had een afwasbak gekocht apart van de wasbak en daar deed ik de kolfspullen... in en waste alles in een keer af en legde het in een hydrofiel in de koelkast en omdat ik twee setjes had hoefde ik maar om de keer af te wassen. scheelt weer. Mocht je nog vragen hebben mag je altijd een PB sturen.
Omdat ik tijdens de zwangerschap hele vlakke tepels heb gekregen, wil het live voeden ook niet echt lukken. En ben ook niet goed begeleid in het ziekenhuis! Morgen bel ik de vroedvrouw om thuis te komen helpen met aanleggen, want mss doe ik het niet goed... Ik kolf dus ook fulltime, om de 3u à 4 uur. 'S nachts kolf ik 1 keer (rond 2u) en dan pas terug rond 8 à 9u. Soms kolf ik 70ml, soms 90ml en vandaag voor de eerste keer 1 keer 120ml! Mijn dochter is nog maar 10 dagen oud, ik neem aan dat deze hoeveelheden oke zijn?
Dan zou ik als ik jou was een lactatiekundige bellen... Juist en zeker met dit soort hulp is dat de aangewezen persoon!�� Enne...die hoeveelheden.....Ik was jaloers geweest,klinkt goed hoor! Zeker als je bedekt dat er kolf meestal minder uit je borsten haalt dan baby