Bijten en nu weigeren?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jellie, 21 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Hallo allemaal!
    Ik lees volintresse altijd jullie verhalen op dit gedeelte vh forum. Nu heb ik echt jullie hulp nodig.. Het volgende..
    Ik heb een zoontje van ruim 8.5 maand en tot deze week gaf ik 4 borstvoedingen per dag. Nu is mijn zoontje deze week begonne met bijten. Dit gebeurd vnl als het donker is en als hij naar mij idee uitgedronken is. Vandaag heeft hij zelfs wel 3x gebeten. De laatste keer vanmiddag , ik slaakte echt een AAUUUWW! Hik keek me aan aan met zijn allerondeugenste ogen keek hij me aan en begon te lachen..!
    Daarna heb ik hem niet meer aangelegd vanmiddag.
    Vanavond na zijn groente krijgt hij altijd voor het slapen gaan als toetje de borst. Ik leg hem "in de houding" hij kijkt naar mijn tepel, bijt er even zacht in, knijpt erin en draait zn hoofd weg!
    Zou ik mijn laatste voeding gegeven hebben? Heb maar even gekolfd en kreeg niet meer dan 50ml.
    Wat nu? LAs hij morgenvroeg nog weigert maar pap geven?
    Hoop echt neit dat het over is .. sniksnik maar als mannetje niet wil, kan ik hem moelijk dwingen toch? Hoop dat julie advies hebben!

Groetjes Jellie

2. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Hoi Jellie

Dat hij nu even niet 'wil', betekent niet perse dat het over is hoor, misschien is ie in zn koppie even met andere dingen bezig? Op deze leeftijd gaan ze steeds meer van de wereld om zich heen ontdekken en zijn dan wel s afgeleid enzo.

Miin dochter had rond die leeftijd ook zo'n periode, heeft me een paar keer flink gebeten en ik dacht ook echt ff dat het over was. Maar we zijn nu 4 maanden verder en ze wil nog steeds.

Ik zou gewoon inderdaad kolven als hij niet wil, maar gewoon wel blijven aanbieden. En zodra je doorhebt dat hij wil gaan bijten, meteen loshalen en zorgen dat hij doorheeft dat bijten niet oke is.

Volhouden hoor, tis een fase

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ja, ik denk dat hij wat is geschrokken door jouw 'auuuwwww!' of misschien heeft hij ook een beetje last van doorkomende tanden, dan kunnen ze ook gaan bijten en weigeren. Maar ik zou geen overhaaste conclusies trekken na 1 overgeslagen voeding ;). Hoogstwaarschijnlijk pakt hij het morgenochtend weer op. Ik zou zeker ook geen pap geven, maar morgen weer aanbieden en anders nakolven. Aan jou hoe lang je dat wil blijven doen.

Mijn zoontje heeft met 8,5 maand een keer 2 dagen geweigerd en vorige maand heeft hij 3,5 week geweigerd. Die laatste keer dacht ik dat het ook over was. Hij ging van 4 a 5 voedingen naar niets. Sinds een week is hij ook weer terug aan de borst. Ik heb het op peil gehouden door 3 x per dag te kolven en af en toe nog aanbieden.
    De enige tip die ik heb is het niet forceren en geen druk opleggen. En je frustratie niet proberen te tonen.

Misschien drinkt hij morgen weer probleemloos, laten we voor je duimen!

4. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Wel het eerste waar ik aan dacht.. einde borstvoeding :cry:
    Maar moet dan niets anders geven als hij morgenvroeg niets wil?

Hoe kan ik het anders laten merken dan ,als hij bijt? Heb wel gehoord in de wang duwen ( zachtjes maar wel doeltreffend.).

Aan de ene kant denk ik dat hij geschokken is maar aan denadere kant,hij moest wel erg lachen toen ik dat zei ( riep eigenlijk ;) ). Is toen niet gaan huilen ofzo.
    Wel is het zo dat hij vanavond erg veel gegeten had en ws dus geen toetje meer wilde. (al wil hij dat normaal wel erg graag).

Ik hoop echt dat hij morgenvroeg weer lekker bij mama aan de borst gaat!
    ( Mijn schoonouders, mensen uit Indonesie, vinden het zelfs geweldig dat ik al zolang zelf voed, ze hebben dat vandaag nog gezegd, dat ze zo trots daarop zijn, vond ik zoooo lief vooral ook omdat mijn schoonmoeder haar dochter erg lang( met 6 jaar kreeg ze af en toe nog een slokje) zelf gevoed heeft maar ze zegt dat je dat zo weing ziet deze tijd.)

Ik probeer morgen zo ontspannen mogelijk aan te leggen morgen ( wel moeilijk als je weet dat hij kan gaan bijten maar goed, maar even doorzetten..

Groetjes

5. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Goedenmorgen!

Helaas wilde hij vanmorgen ook niet drinken. Ben onder de douche geweest met hem , lekker warm , dicht tegen mama aan, maar nee..
    Vandaag voor de 2de keer ( vorige keer 6wk geleden) ongesteld geworden. Weet dat het daar ook mee te maken kan hebben.

Heb vanmorgen maar gekolfd ( 110 ml) en dit aangeboden , de fles wilde meneertje absoluut niet. Zelfde als bij de borst , bijten op de speen, knijpen in de fles en wegduwen. Toen maar in een bekertje gedaan en dat dronk de schat als een gek op. Ligt dus niet aan de smaak van de melk.
    Denk dat ik vandaag af en toe nog probeer aan te leggen maar wil er verder geen drama van maken als hij niet wil. Dan stoppen we ermee, hoe jammer ik het ook vind.
    Over een paar maanden willen we voor een 2de gaan en was dan toch van plan om waarsch te stoppen. (ieder geval zodra ik zwanger ben).
    Nu hoef ik niet mee te maken dat hij erg graag wil drinken, aan mijn shirtje trekt en niet mag... Daar zat ik nml erg tegenop.

Groetjes Jellie

6. appeltje

Hoe lang wil jij nog kolven en actief aanbieden? Sowieso zal je kolvend moeten afbouwen. Hij zat natuurlijk nog op flink wat voedingen.

Hier heb ik ook vaak gedacht dan maar af te bouwen, maar gelukkig heb ik wel die periode mijn productie stabiel gehouden door te kolven. Ik ben heel blij dat hij weer aan de borst is, laat dat duidelijk zijn, maar wat jij zegt dat je de borst straks niet meer hoeft te ontzeggen (als je toch van plan was binnenkort af te bouwen) zit ook wat in.

7. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Ja Appeltje, dat lijkt me echt moeilijk.. heb het er vandaag al moeilijk genoeg mee gehad.. Zijn heel wat tranen over mn wangen gegaan vandaag ( zelfs nu weer :cry: :cry: ). Heb aan mijn mannetje weinig gemerkt. Heeft niet 1x naar de borst gezocht. Maar vond het zelf zooo moelijk! Vooral toen ik hem om 18.30 naar bed bracht. normaal Pyama aan en dan nog even lekker dicht tegn mamma aan , aan borst, de dag afsluiten.. Heb nu rustig boven op zn kamertje ipv de borst een boekje voorgelezen. Mannetje in bed gelegd en hij was binnen 5 minuten vertrokken. daarna beneden gekolfd, opbrengst: 50 ml. (vanmorgen om 8.30 voo het laatst gekolfd) . Dus erg weinig.. Ik denk dat hij zelf al behoorlijk aan het afbouwen geweest is. mijn totale opbrengst vandaag was dus maar zo'n 160ml.

Nou, ik hoop dat hij lekker slaapt en dat ik morgen weer een beetje rust heb in mezelf...

Groetjes Jellie

8. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Is erg goed gegaan vannacht en vanmorgen. Heeft geslapen zoals altijd. Vanmorgen (beneden) pap gegeven en toen lekker bij ons in bed gelegd. Hij heeft zich niet eens naar de borst toegedraaid, terwijl hij dat normaal (ook als hij ging dorst/honger had) altijd deed in bed. Heeft lekker gespeeld en geknuffeld wel 2 uur lang :) :) .
    @ Appeltje, je schreef in een ander topic dat kindjes niet plotseling van de borst af gaan. Mijn zoontje heeft, denk ik, toch zelf ook al wel afgebouwd. Hij dronk nog wel 4x per dag maar echt weinig, gezien mijn productie nu. Heb vandaag nog niet gekolfd (va gisteren 18.30) en heb nog geen stuwing . Kolf tussen de middag wel iets af.

Vind het jammer, maar het is goed zo. Kereltje is tevreden als altijd en daar gaat het mij om.

Thanks! Voor adviezen en luisterend oor!
    Groetjes Jellie

9. appeltje

Ja, mijn lk zei dat. Maar dat was mijn situatie natuurlijk.... ik kolfde namelijk de eerste dagen na het weigeren nog veel. 's Ochtends rond de 280 ml, 's middags 220 ml en 's avond 200 ml. Niet echt afbouwen dus.

Wat grappig dat hij ineens knuffeliger wordt. Ik merkte dat ook en vond het ook fijn dat hij ook op andere manieren getroost kon worden. Hiervoor hing hij altijd met zijn koppie op borsthoogte te happen. :) Gelukkig is hij knuffelig gebleven toen hij weer aan de borst ging. Maar nu loop ik ook tegen dingen aan.

Mag ik even een niet zo bv-verantwoorde opmerking maken? Mijn zoontje is deze week ziek geweest (daar zal het wel aan liggen), maar wil alleen maar drinken. En aan het einde superlang sabbelen.... als ik wil afkoppelen begint hij echt te huilen en is overstuur. Hij begint ook steeds meer en vaker te vragen. Soms verlang ik weer naar die tijd dat hij zijn tuitbekertje met gekolfde melk gretig binnen een minuutje leegdronk en ik hem lekker kon wiegen en in bed leggen, zonder dat het een worsteling werd omdat hij wéér wilde drinken. Nou ben ik blij dat ik niet meer hoef te kolven, maar ik zie nu wel in dat het een mooi stopmoment was geweest (al ervoer ik dat destijds helemaal niet zo!)

Maar als jullie er allebei vrede mee hebben, dan is het toch goed zo? Je hebt het een beste tijd gegeven en als hij niet wil, dan wil hij niet. Je kan hem niet dwingen. Veel fijner dit dan wanneer je hem geforceerd moet laten afbouwen ivm een eventueel volgende zwangerschap. Nu kan je terugkijken op een periode die jullie samen hebben kunnen afsluiten. :)

10. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Heb er zelf nog wel moeite mee hoor.. HAd dat ook niet anders verwacht. Heb bij hem de borst niet zo vaak in hoeven te zetten als troost.. Kon goed troosten door te knuffelen/ kletsen ed. Dus hoef niet zo bang te zijn dat te hoeven missen.
    Wat mij toch maakt dat ik nu doorzet is dat ik weet dat ik over een aantal maanden toch stop. Nu geeft hij het zelf aan, over een paar maanden is hij ouder (en dus) moeilijker af te wennen. Tenminste dat lees ik hier en daar en geloof daar ook wel in.

Dus nu even doorzeten (meer voor mijzelf op dit moment dan voor hem). Hoop dat ik over een tijdje ook volmondig kan zeggen dat het een goede beslissing was.
    Ik vind het gehannis met een beker ( tuitbeker en fles wil hij sinds vd week niet meer) ook niet alles. Fles begin ik nu zo wie zo niet meer aan.

Groetjes Jellie

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Succes! het lijkt me inderdaad niet leuk!

Deel Deze Pagina