Ik weet het niet meer..

Discussion in 'Borstvoeding' started by Angelie, Apr 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Hallo allemaal,
    ik weet op het moment echt niet meer waar ik goed aan doe, stoppen met BV of doorgaan. Mijn probleem: Rik is nu 5 weken en ik heb al die tijd gekolfd. Rik krijgt het gewoonweg niet voor elkaar om van de borst te drinken. Naast de door mij gekolfde voeding krijgt hij flesvoeding, aangezien ik niet genoeg produceer om hem volledig te voeden. Hij krijgt 8 keer per dag 60 cc. Het kwam er op neer dat hij per dag ongeveer 1 flesvoeding kreeg en soms zelfs geen.
    Nu loopt echter de afgelopen week mijn productie ineens terug. Ik kan er geen aanwijsbare reden voor vinden. Er is niks veranderd in ons patroon en ik heb gewoon een tsr.
    Ik heb al vanalles geprobeerd, advies gevraagd, vaker kolven, clusterkolven, veel rust etc. Maar het lijkt wel of ik steeds meer opdroog. Ik kolf nu nog maar 30 a 40 cc (van 2 borsten samen), terwijl ik voorheen aan de 60 a 70 cc zat.

Daarnaast hebben we het vermoeden dat Rik last heeft van koemelkallergie en ben ik dus op koemelkvrij dieet gegaan. Wat niet mee valt.

Nu zit ik dus met een dilemma, ga ik zo door of stop ik er mee? Mijn verstand zegt me dat ik er mee moet stoppen. Het is een stuk makkelijker, aangezien ik steeds moet kolven betekent het meer vrijheid, minder gedoe. En ik kan normaal gaan eten en lijnen (want ik moet echt wat kg kwijt...).
    Mijn man zegt de hele week al dat ik een grens moet stellen waarbij ik zeg ik stop. Dus als ik niet meer dan bijv 30 cc kolf stoppen. En dat zou nu dus zijn.
    Maar dat is allemaal rationeel. Met mijn gevoel zeg ik dat ik helemaal niet wil stoppen, ik word steed heel emotioneel als ik denk te gaan stoppen. Vanavond had ik de knoop doorgehakt te gaan stoppen, maar ik heb net weer gekolfd...

Wat zouden jullie doen?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als je zo graag door wilt gaan, zou ik eerst eens de mogelijkheden bekijken die je hebt.
    Heb je er al eens een lactatiekundige bijgehaald?
    Wil hij wel goed aanhappen en drinken met een tepelhoedje? Hier was dat de oplossing namelijk en na een week of 6-8 (weet niet meer wanneer precies), ging Thirza hier ineens wel goed aan de borst drinken...
    Ik heb toen veel gehad aan de adviezen van de lactatiekundige!

Overigens: dat je minder kolft, is ook wel normaal. Door gewoon wat vaker te kolven, kolf je wel minder per keer, maar zul je in totaal ook weer uitkomen op wat je nodig hebt. Na een paar dagen dat gedaan te hebben, zal je productie zich verhogen en zul je weer meer kolven. Normaal gesproken zou je kleintje dat nu zelf doen, regeldagen, nu zul jij het moeten regelen met kolven...
    Maar ik zou er, ook als je dat eerder al gedaan hebt, toch ook een lactatiekundige bij halen dus!

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Sluit me aan bij Rozemarijke. Probeer met een lk je zoontje toch nog aan de borst te krijgen. Lukt dat niet, dan kan je gevoelsmatig er misschien ook makkelijker een besluit over nemen. Natuurlijk mag je stoppen en ik denk dat mening moeder dan ook zou doen, maar zeker bij het vermoeden van kma zou ik toch nog proberen of het lukt hem volledig aan de borst te krijgen. Sterkte!!

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik sluit me helemaal aan bij appeltje. Raadpleeg een lk dan heb je zeker weten alles geprobeerd en mocht je dan toch stoppen dan weet je dat ook voor jezelf. Je zegt dat je geen tsr krijgt. Heb je de oxytocine neusspray dan al geprobeerd ? Dat is een synthetische oxytocine in een neusspray kun je krijgen op recept van je ha.

5. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Ik krijg juist wel een tsr. Het probleem met Rik van de borst laten drinken is dat hij de juiste techniek wel heeft, maar schijnbaar niet genoeg kracht heeft om de melk er uit te krijgen. Ik heb in het ziekenhuis (we hebben daar een week gelegen) begeleiding gehad met aanleggen e.d. van de lactatiedeskundige daar.
    Ik heb als advies gekregen om meer te kolven en te clusteren. Allemaal gedaan, maar de produktie loopt sinds een week nog steeds terug ipv op.
    Zelf denk ik dat het hormonaal bij mij gewoon niet gaat lukken. Ik heb een paar aandoeningen waardoor mijn hormoonhuishouding niet goed is. Vorig jaar nog was mijn prolactinegehalte ook niet goed. Dus ik ben bang dat het daar aan ligt.

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Dan zou je dat eventueel kunnen opkrikken door het gebruik van domperidon, dat beinvloedt het prolactinegehalte. (deed ik weleens tijdens een dipje, 2 dagen 2 x pilletje en voila... weer volop stuwing zelfs). Voeden in de kraamtijd daar loop je weer tegen heel andere dingen aan dan met deze leeftijd. Dus als je nog niet achter het stoppen staat, dan zou ik toch zeker nog een andere lk benaderen. Zij kan jou ook adviseren met betrekking tot prolactinestimulerende middelen als domperidon.

En ja, prolactine is wel nodig om melk te kunnen maken. Maar dat een jaar geleden je gehalte niet goed was (toen was je ook niet zwanger of net bevallen) wil per definitie niet zeggen dat je ook nu weer een laag prolactinegehalte hebt. Ik zou gewoon een lk bellen en haar dit probleem voorleggen. Ze zijn ervoor en in bijna alle gevallen vergoed je verzekering de kosten.
    Hier kan je een lk vinden in jouw buurt die aangesloten is bij de vereniging van lactatiekundigen. http://www.nvlborstvoeding.nl/adreszoek ... d=02&sid=7

Nogmaals, bv is geen heilig moeten, maar zolang je nog twijfelt en verdriet hebt om het 'mislukken' van de bv (lees ik uit je eerste posting) zou ik nog even alles uit de kast halen. Aan de andere kant krijg ik het idee uit je laatste posting dat je de moed al hebt opgegeven, omdat je ervan overtuigd bent dat het niet meer gaat lukken. Ik denk dat je voor jezelf duidelijk moet krijgen wat je wilt. Ook hierin kan de lk je helpen. In mijn ervaring zijn het hele schappelijke deskundigen die niet koste-wat-kost maar die borstvoeding erin willen rammen, maar ook kijken naar haalbaarheid en het verhaal en de mens erachter. ;)

Sterkte!

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik sluit me weer helemaal aan bij Appeltje. Mocht je toch willen afbouwen dan kan de lk je ook daarbij helpen. Te snel stoppen kan n.m. een verstopt melkkanaaltje veroorzaken en dat kan weer lijden/leiden tot een bo. En geloof me dat wil je niet.

Wat me net te binnen schiet. Men dacht ook altijd dat het voor prematuren te zwaar was om aan de borst te drinken en dat de fles makkelijker is. Men is daar echter op aan het terug komen. Dus waarom zou het voor jouw kindje (te) zwaar zijn om aan de borst te drinken ?
    Is er mischien een andere reden waarom je kindje niet goed de borst kan drinken ? Is er wel eens gekeken of je kindje een te kort tongriempje heeft ?

Share This Page