Bijten 'normaal' peutergedrag?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door loveofmine, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Rond 1,5 jaar heb je zo'n fase waarin het 'normaal' is.
    Maar met 3 jaar moeten ze echt leren hun boosheid op een andere manier te uiten!

Onze kinderen hebben beide tussen 1 en 2 jaar wel eens gebeten. Een keer uit boosheid en de ander gewoon 'onbewust'.
    Onze dochter is nu 5 en kan soms heel boos worden en dan dreigt ze wel eens te bijten, nou dan accepteren we dus echt niet. Geen enkele vorm van een ander pijn doen trouwens.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Bijten an sich is een fase die bij veel kinderen voorkomt. Maar 3 jaar vind ik persoonlijk erg oud. Een kind van 3 moet echt snappen dat dit niet oke is. 1 keer uit een moment van frustratie is tot daar aan toe, maar 2x dat vind ik niet gewoon meer.

In hoeverre wordt er "dramatisch" op gereageerd dan?

3. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Zoals al eerder gezegd, gebeurd het thuis niet. Op school wordt hij er op aangesproken, dus ben er niet bij. Wel aangeven dat ze hem 'goed' mogen aanpakken. Hij heeft het overgenomen van ander jongetje. Ik ben meer opzoek naar wat ik nog kan doen. Hij is verder totaal niet van het slaan, knijpen etc.

Ik begrijp dat niet iedereen het normaal vind maar hij is nog geen 3. Zoals al eerder aangegeven, wil ik ook liever niet dat hij het doet. En zoals hieronder staat komt het dus gewoon voor en is het dus niet heel ongewoon.

Zo rond de leeftijd van 2 ½ – 3 jaar kan een kind ook bijtgedrag laten zien. Dit heeft meestal een andere oorzaak. Nu kan het kind al wel praten. Maar woorden zeggen is wel iets anders dan gevoelens vertellen. Iets lukt niet, je bent gefrustreerd, er is een baby geboren. Je bent verhuisd of op vakantie geweest. Allerlei situaties kunnen een kind uit evenwicht brengen. Zelfs wij als volwassenen kunnen niet altijd verklaren waarom we zo moe zijn of ons zo onbestemd voelen. En dan kan het zijn dat een kind er letterlijk zijn tanden in zet. Elk ander kind of volwassene die in de buurt komt is de klos. Nu kun je het kind wel vertellen dat dit de bedoeling niet is.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.307
    113
    Dat je kind eigenlijk te "oud" is voor dit gedrag valt mij meer onder wat het thuis doet en normaal ziet bij 1.5 jarige. Als je kind zich niet kan uiten of niet taalvaardig genoeg is kan ik me voorstellen dat een kind dit gedrag laat zien.

Je geeft aan dat hij niet of nauwelijks daar praat dus ook niet kan zeggen wat er is ( wat overigens al erg moeilijk is voor deze leeftijd).
    Zit hij al op iets van een sport? Ouder kind zwemmen/ peuter judo/ gym?
    Daar krijgen ze ook zelfvertrouwen van en zeker bij judo leren ze omgaan met andere en ook wanneer je moet stoppen.

5. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Al hij het thuis niet doet is het voor jou lastig te corrigeren. Het kunt het benoemen, zeggen dat het erg veel pijn doet bij het andere kindje en dat het niet mag. Ik geef ook altijd een alternatief wat het kind beter kan doen dan bijten.

Maar nogmaals, hij is 2 en dan is het echt nog steeds niet te oud of raar dat hij dat doet. Mijn zoontje was trouwens verbaal erg sterk en heeft het ook wel gedaan. Hij zocht gewoon naar effectieve methoden om kinderen op afstand te houden...

Je moet je er echt niet te druk over maken. Ik vond het ook erg vervelend, maar het gaat weer over. En op de peuterspeelzaal zullen ze er hopelijk ook aan werken.

loveofmine vindt dit leuk.
  6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn oudste heeft nooit gebeten. De jongste heeft het een periode gedaan nadat ze op de creche was gebeten. Ze deed het alleen thuis, bij ons, en was toen bijna 2. Uiteindelijk ontdekte ze haar andere verbale en fysieke kracht en deed ze het niet meer.

Bijten was hier direct in de hoek. Ook legde ik altijd heel uitgebreid uit hoe erg het was en hoeveel pijn het deed. Dat maakte wel indruk.

7. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Mijn oudste zoon heeft zijn zus 1 keer in haar vinger gebeten toen hij 3 was, en wel zo hard dat het bloedde en de vinger de andere dag zo ontstoken was dat de pus er uit kwam. Ik ben toen heel boos geworden en hij heeft het ook nooit meer gedaan.

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze dochter heeft ook een tijdje gebeten, denk net voor haar derde verjaardag ofzo. Ik vond het zelf ontzettend vervelend om te horen van de leidsters (het gebeurde voornamelijk op het kdv) maar die verzekerden mij dat het een heel gewone fase kan zijn in de ontwikkeling van een kind. Consequent uit blijven leggen dat bijten niet mag, dat je daar een ander pijn mee doet en dat tot in den treure herhalen. Met een maand of 3 was het over.

Deel Deze Pagina