Ik heb het idee dat de borstvoeding aan het teruglopen is. Zie het onderwerp al vaker voorbij komen, maar wil toch even een reactie op mijn eigen verhaal J Ons dochtertje is 19 weken oud. Haar gewicht op 11-9 was 6600 gram en 64 cm. De maand daarvoor woog ze 6100 gram. Ik was verbaasd dat ze geen kilo was aangekomen, de maanden ervoor namelijk wel telkens. Ze krijgt op het KDV/opa en oma twee keer een fles van 200 cc, dit sinds vorige week. Voorheen kreeg ze 100/130 cc per voeding en daar leek ze tevreden mee. Ik vond dit wel wat weinig voor haar, maar goed. Nu had ze twee weken geleden wat meer honger en dronk ze makkelijk 200 cc leeg, wat naar mijn idee beter bij haar gewicht past. Vanaf die tijd krijgt ze 200 cc per voeding. 1 keer borstvoeding en 1 keer kunstvoeding. Ik krijg namelijk niet meer gekolfd. Thuis volledig BV. Krijgt dus 5 voedingen per dag, maar op de dagen dat ik niet werk zit er minder tijd tussen de voedingen en heeft ze meer voedingen. Verder krijgt ze sinds een week een paar hapjes fruit en groente om te oefenen. Het kolven vorige week echt dramatisch. Ik kreeg nog gen 200 cc bij elkaar gekolfd. Ik kolf om 11.00 1 borst en om 15.00 uur de andere borst. Voorheen ging dit prima en kreeg ik 200/250 cc gekolfd. Vorige week heb ik me suf gekolfd en kreeg ik met moeite 150 cc bij elkaar. In het weekend s morgens nog een keer geprobeerd om het aan te vullen. Begon te lopen maar na een paar minuten kwam er niks meer. Ik begrijp er niks van. Op het KDV/opa en oma slaapt ze overdag ook heel goed. Thuis krijg ik haar niet aan het slapen, terwijl ik niks anders doe dan s avonds. s avond gaat ze na haar voeding tussen 19.00 en 20.00 uur naar bed en dan moet ik haar om 23.00 uur wakker maken voor de laatste voeding. Sinds 3 weken slaapt ze s nachts ook meer door. Eerst had ze om 03.00 uur nog een voeding nu wordt ze meestal tussen 06.00 en 07.00 uur wakker (soms eerder). Mijn borsten voelen heel slapjes en ik heb ook niet het idee dat ze vollopen. Als ik bijvoorbeeld de linkerkant om 19.00 uur als laatst heb gegeven en rechts om 23.00 uur, dan zou ik links s morgens weer geven. Voorheen waren mijn borsten dan hard en zaten vol (lekte soms). Sinds twee weken merk ik hier niks meer van. Ook heb ik sinds een week haar uitval. Na de bevalling ben ik nog geen sprietje haar verloren en nu kan ik er bosjes uittrekken. Gezien haar gewicht zou ze rond de 200 cc drinken per voeding. Voor mijn gevoel zou ik dan ook ongeveer 400 cc moeten kolven per werkdag, maar krijg ik het er niet uit. Ik weet dat je minder kolft van wat je baby drinkt maar toch vind ik het weinig. Ze heeft overigens wel volle plasluiers en sinds afgelopen donderdag ook weer vaker ontlasting. Heeft een tijdje 2 keer per week ontlasting gehad wat ook normaal is bij BV. Nu weer vaker ontlasting. Een heel verhaal, maar dacht geef zo veel mogelijk info relevant of niet, omdat ik graag BV wil blijven geven. Heb mijn doel van 6 maanden BV nu al bijgesteld. Ik wil zeker langer blijven voeden. Dus ik zou het heel erg vinden als ik niet meer voldoende zou hebben. Is via de computer misschien moeilijk te beoordelen, maar heeft u een idee of de BV terug loopt? Alvast bedankt.
Hoi, Een aantal dingen die je noemt zijn normaal binnen het borstvoeding: dat je borsten niet meer stuwen, dat je kindje minder lang drinkt (sneller klaar is), dat ze meer per voeding neemt en dus op minder voedingen uitkomt. Dat je kindje doorslaapt is aan de ene kant fijn, aan de andere kant houden nachtvoedingen vaak de productie in evenwicht. Mogelijk zijn er veel kleine dingen die nu in ineens bij elkaar komen: andere behoefte, doorslapen, 'slappe' borsten. Het kan zijn dat er niets aan de hand is (op het kolven na) het kan ook zijn dat je lichaam even tijd nodig heeft om een nieuw evenwicht te vinden. Wanneer groei, plasluiers en een vrolijk kindje aan de orde van de dag zijn is er ws niet veel aan de hand. Ook zwakt de groei wat af in vergelijking met groei de eerste maanden. Dit is een normaal fenomeen. Voor wat betreft het kolven: misschien kun je een week uitproberen om beide kanten af te kolven. Ook kun je een paar keer van kant wisselen om extra te stimuleren. Wanneer je kindje 1 kant drinkt kun je de andere kant ook afkolven. Dit kan nu even, maar misschien bevalt het je en doe je het standaard tijdens een vast voedingsmoment. Zo heb je altijd wat extra achter de hand. Na het kolven zou ik de laatste druppels nog even met de hand proberen te kolven (masseren) Dit geeft extra stimulatie en houdt wederom je productie in stand. Om uit te sluiten dat je kolfapparaat aan onderhoud toe is dien je die ook even goed te bekijken. Bij een 2e ronde (gebruikt apparaat) kun je bij sommige lactatiekundigen de motor laten doormeten en schoonmaken. Wie weet is met vervangen van een slangetje of schild er niets meer aan de hand. Tot slot kun je bv stimulerende middelen overwegen: fenegriek, domperidon, of start met bv thee en noten, vitaminen en avocado bijvoorbeeld. Veel succes, laat van je horen. En bijstellen van je einddoel is niet erg hoor. Je kunt prima combineren! Je doet het goed!
Hoi Heide, Bedankt voor je reactie. Ons dochtertje groei goed, heeft veel plasluiers en is altijd vrolijk. Ik ga er vanuit dat ze dan ook voldoende binnen krijgt. Vanmorgen aan een kant 150cc gekolfd, daar was ik wel blij mee. Ga inderdaad eens met wat meer kolven eens kijken of het meer wordt. Heb een tweedehands pomp van Medela. Alle toebehoren heb ik nieuw gekocht. Kan eens bij de thuiszorgwinkel vragen of daar de pompen kunnen nakijken. Ze verkopen ze ook. Moet allemaal goed komen. Ik ben gewoon weer in twijfel gebracht door anderen. En dan ga ik aan mezelf of in dit geval aan de BV twijfelen. Dom dom en dat terwijl ik het al 19 weken met alles bij het goede eind heb . Ga fijn verder met BV, ben een stuk geruster. Hoop dat het kolven ook wat meer wordt en anders maken we een combinatie voor de dagen dat ik werk. Ze vindt KV ook lekker en drinkt nu ook goed aan de fles. Nogmaals bedankt.