Was handig geweest dat erbij te vermelden Op mijn eigen zoon van 4 zou ik in ieder geval heel erg boos worden en er zou een consequentie volgen passend bij de leeftijd en de situatie. We zouden het ook nabespreken samen. Als we beiden rustig zijn. Terug bijten zou ik absoluut niet doen.
Hm.. veranderen van bericht wil dus niet... Het gaat dus om wat ik heb zien gebeuren bij onze buren. Niet mijn eigen situatie. Maar zette me wel aan het denken. Vandaar de vraag wat jullie zouden doen.
Oh sorry Maar dan nog zou ik het zeker in jouw situatie niet zo goed weten... kans bestaat natuurlijk dat jouw kleuter het na gaat doen, hoop het niet voor je. Verder zie mijn vorige post wat ik zou doen Wat hebben de buren gedaan?
Ik vind een bijtende dreumes of peuter trouwens wel anders dan een kleuter van bijna vijf. Op die leeftijd weet een kind normaal gesproken echt wel beter. Terugbijten bij een peuter om te laten ervaren dat het niet prettig is, is nog één ding. Dan werkt taal ook nog niet altijd even effectief. Maar bij een kleuter... Ik zou niet terugbijten, maar mijn kind zou bij mij wel flink aan de beurt zijn als hij zoiets flikt. Al zal het vaak ook een kwestie van opvoeden zijn. (Niet altijd!) Maar een vijfjarige zonder stoornissen of ontwikkelingsachterstand zou op die leeftijd echt niet meer zo moeten reageren als de opvoeding verder oké is. Sterker nog; zelfs veel kinderen met stoornis of achterstand (en goede opvoeders) bijten op die leeftijd al niet meer.
Bijten op die leeftijd is inderdaad een redelijk extreme uiting van frustratie. Des te meer reden om als de sodemieter uit te zoeken waarom dat gebeurt. Terugbijten is gewoon belachelijk, dat verergert de situatie en geeft nog meer frustratie. Hoe kan een kind uit de frustratie komen als de ouder op hetzelfde niveau handelt? Dat is geen opvoeden maar pesten. (bedoel met dat laatste niet jouw voorbeeld Tupp)