Hoeveel tijd tussen voedingen maximaal?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door allwoman, 27 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allwoman

    allwoman VIP lid

    29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Hallo,
    mijn meisje woog met 4 weken op het consultatieburo ongeveer 3300 gram en was 49 cm.(bij geboorte 2430 en 45 cm)

    Daar zeiden ze dat ik snachts 1 keer 6 uur ertussen mocht laten en overdag max 4 uur...nu slaapt ze dus al 5 uur en maak haar zo toch maar wakker denk ik ..;) maar vroeg me af hoe jullie dat doen? zit er wel eens meer tussen?
     
  2. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Allwoman,

    wat is je meisje goed gegroeid in één maand tijd! Fantastisch, hoor. Volgens mij heb jij slagroom in plaats van melk :)

    Als ze nog zo klein is zou ik er inderdaad maar één keer per etmaal 6 uur tussen laten zitten. Komt ze 's nachts binnen de 6 uur wel?

    Het risico dat je loopt met overdag lang tussen de voedingen te laten, is dat ze haar dag- en nachtritme gaat omdraaien en dan dus 's nachts vaker komt.

    Dus als het een keertje overdag langer dan 4 uur is, is dat heus geen toestand, maar ik zou het wel in de gaten houden....

    Kun je hier wat mee?
     
  3. allwoman

    allwoman VIP lid

    29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Dank je voor je reactie!
    ja kan ik wel wat mee hoor.. ;)
    het is vandaag voor het eerst voorgekomen dat ze overdag 5 uur ertussen had..snachts laat ze er nog niet 6 uur tussen maar nog steeds 3 a 4 uur,
    savonds nu dus wel..van 18 tot 0:00 uur bijv..zou ik haar dna toch moeten wakker maken om de 4 uur ivm het ritme?
     
  4. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste allwoman,

    je vraag kan op drie manieren beantwoord worden en dat heeft te maken met je visie op borstvoeding.

    Manier 1: compleet voeden op verzoek van je kindje, je geeft haar dan wanneer zij het aangeeft. Sommige kindjes geven het echter niet zo goed zelf aan. En als ze dan nog klein zijn, weet ik niet zo goed of "voeden op verzoek" wel zo handig is.

    Manier 2: je maakt zelf een schema van om de 3, 3-en-een-half of 4 uur voeden bijvoorbeeld. En je kijkt of ze in jouw schema - dus op jouw verzoek - wil.

    Manier 3: een combi van deze twee; dat heb ik zelf gedaan. Bij ons werkte een ritme heel goed. Dus de eerste drie maanden eigenlijk altijd dezelfde volgorde: slapen, drinken, verschonen, spelen of andere activiteit, slapen.
    Mij hielp het erg om mijn kleintje goed te leren kennen en om niets te "vergeten". (zoals bv een schone luier)
    En toen we met een ritme begonnen, bij 10 dagen, ging hij ook vanzelf in een soort schema. Dat was toen 7, 10, 13, 16, 19, 22 en dan om 3 of 4 uur 's nachts. Dat is wel gemiddeld voor kindjes van die leeftijd, volgens mij.

    Dus misschien is het iets voor je om te kijken of ze door middel van het aanbieden van een vaste volgorde (mocht je dat nog niet doen), ook in een soort schema komt, van overdag met regelmaat drinken en 's nachts nog 1 of 2 keer. 's Nachts kun je haar natuurlijk direct na het voeden weer in bed leggen, tenzij ze echt een schone luier nodig heeft. Zo went ze goed aan het verschil tussen dag en nacht.

    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Vast prima!
     

Deel Deze Pagina