Het consultatiebureau adviseerde me om mn dochtertje van 6 maanden s avonds bloem)pap te geven met opvolgmelk. Maar ik geef borstvoeding...en dat zei ik, maar toen zeiden ze: ja maar met bv kan je geen goede pap maken, dat blijft waterig... Ik voel me nu weer heel onzeker, ben net begonnen met perenhapje s ochtends bijvoeding, ik heb 6 maanden volledige bv gegeven en wil doorgaan met bv geven. Weet nu niet wat ik moet doen? Kirijg wat van dat stomme CB!
Wat je iig niet moet doen is pap geven met opvolgmelk (vind ik dan hè). Dat is niet goed voor je bv-productie en ook helemaal nergens voor nodig! Waarom adviseert het CB je om pap te geven? Ik vind het eigenlijk maar een raar advies (ik heb overigens hetzelfde advies gekregen, toen Milan 4 maanden was, maar nooit naar geluisterd). Zelf hebben wij zelden pap gegeven (heel af en toe een keertje als hij een periode had dat brood eten slecht ging, maar dan dus wel 's ochtends). En als we 't gaven, dan gewoon met bv. Je hebt speciale pap, biobim, die mengt goed met bv. Maar met andere pap lukt het ook wel hoor.
Als jij het niet nodig vindt om pap te geven, moet je dat vooral niet doen. Ook een kind dat leeft van opvolgmelk heeft dat helemaal niet nodig, dus waarom een BV-kind dan wel? Was dat als tip om door te gaan slapen soms? Mijn ervaring is dat als de bijvoeding lekekr op gang komt, (dus gewoon fruit en groente) er meer rust gaat komen in het slapen. mocht je wel pap willen geven, dan kan dat prima van BV. Biobim bindt goed, maar Bambix ging hier ook prima!
Hier stelde ze het ook voor...heb het in de wind geslagen. Zou niet weten waarom ik pap zou moeten geven. Hij slaapt van 19.00 tot 7.00 uur! Je kan altijd proberen om pap te maken van je eigen voeding, bij sommige wil het wel. Ook is er een bepaald product wat wel bindt, weet alleen niet meer hoe het heet. Geen kv gaan geven hoor, als je hier niet achter staat! Sukkels daar...niet te geloven!
Hier zeiden ze toendertijd dat ik pap kon gaan geven maar dat dat echt niet perse nodig is, zeker als je kindje goed groeit. Hier zijn we rond de 8 maanden pap gaan geven omdat ze steeds minder ging doorslapen. Ik zou dus of pap maken met bv als je geen kv wilt geven of gewoon niet geven, daar worden ze echt niet slechter van. Wel raar dat er zoveel verschillend advies is.
Geloof me meiden, ik heb aan jullie 1000 keer meer dan aan dat hele CB! Mn humpie is wat te licht. En ze komt nog 1 a 2 keer per nacht. Er is me niet gevraagd hoe ik dat vind; vermoeiend maar geen probleem. Pap werd geadviseerd omdat ze dus wat te licht is (65 cm zeggen ze, geloof ik ook niet want ze is net in maatje 62...en 6,6 kg maar mijn vriend en ik zijn allebei niet groot, ik ben 1m68 en mn vriend 1m75 enhij is indo). Maar van pap slaapt ze alleen maar door heb ik gehoord en in BV zitten nog altijd meer calorieeen heb ik begrepen. Ik voel me dan opeens zo onzeker als ik met zo'n arts heb gesproken..maar dan zit ik thuis erover na te denken en dan voelt het he-le-maal niet goed zo'n gesprek. Bah! Elke keer ben ik weer onzeker na zo'n rotbezoek aan het CB! (o en mn dochter? die slaapt nu alweer 2 uren)
Je kan gewoon pap maken met bv. Heb ik regelmatig gedaan (ten minste mijn man deed het vaak met mijn afgekolfde melk, ik gaf bijna altijd live). Ik zou me geen zorgen over de maat van je kindje, als ze wel goed de lijnen volgt. Hier en daar een dipje is natuurlijk geen probleem. Verder is je meisje 6 maanden en kan je met bijvoeding gaan beginnen. Ons mannetje hebben we al snel veel brood gegeven zodat hij beter sliep. (dat was de tip van ons cb, had ik veel meer aan.)
Veel brood? Hoe laat deed je dat dan? En echt al stukjes brood? Ik ben er net aan toe om haar gepureerde dingetjes te geven...
Mijn ventje lustte niet eens pap, dus na een paar pogingen ben ik daar gewoon mee gestopt. Dat je dochter wat kleiner is, is niet zo gek als ze een halve indo is. Dan kun je haar niet vergelijken met 100% 'hollands welvaren'. Ook is het bekend dat BV-kindjes op een gegeven moment minder hard gaan groeien dan FV-kindjes. Dat betekent niet dat BV niet genoeg voedingswaarde heeft! Het kan ook betekenen dat het gemiddelde FV-kindje te veel binnenkrijgt. Kortom: leuk advies van het CB, maar mij lijkt het nergens voor nodig. Als jij geen pap wilt geven, dan doe je dat toch niet. Niemand geeft de garantie dat je kindje dan wel zou gaan doorslapen!
Wij gaven brood na 7 maanden. Waren met 6 maanden net met groente begonnen (kun je als de peer goed gevallen is ook doen), groente voedt net iets meer dan fruit. Vooral belangrijk dat je voor de hapjes een paar slokken borst aanbiedt en na de happen ook de borst even goed laat drinken. Dan halen ze meer uit de bijvoeding, omdat moedermelk helpt bij het verteren en verdragen. Pap vond ik teveel gedoe, op mijn borsten zitten namelijk geen klepjes waar ik het pappoeder in kan gooien. En 2 lepels pappoeder bevatten evenveel calorieën als 2 flinke slokken moedermelk. Nou laat ze dan die 2 extra slokken maar nemen. Veel handiger.
'Halve' Indo's bestaan niet hoor Indo ben je meteen zodra 1 van je ouders dat is! Mijn 2 pindaatjes zijn ook kleiner dan de gemiddelde hollandse blonde bonk. Maar ze doen het verder prima. Niet iedereen hoeft lang of dik of groot te zijn toch? En wat heerlijk weer he, zo'n CB-medewerker die gewoon niet het dossier bekijkt...want dit soort dingen over ouders en lengte staan gewoon in de CB-map.
Mijn 2 pindaatjes zijn ook kleiner dan de gemiddelde hollandse blonde bonk. Maar ze doen het verder prima. Niet iedereen hoeft lang of dik of groot te zijn toch? En wat heerlijk weer he, zo'n CB-medewerker die gewoon niet het dossier bekijkt...want dit soort dingen over ouders en lengte staan gewoon in de CB-map.[/QUOTE] Haha ja belachelijk he?? Was nog n ARTS ook!
maar je zou toch zeggen dat het ergens een keer 'verwaterd' raakt... ik ben zelf voor 1/16 indisch, of indonesisch (al die gevoeligheden van mijn koloniale voorouders, je zou er gek van worden...). ben ik dan ook nog een indo? zou je niet zeggen met mijn hollandse proporties en afmetingen, en mijn blauwe ogen. he-le-maal mee eens dat niet iedereen lang, dik en groot hoeft te zijn. we zijn gelukkig allemaal anders. jammer dat sommige cb's dat nog steeds niet doorhebben, en dat zij het 'gemiddelde' blijven hanteren als norm.
Als een van je ouders Indo is en de andere Nederlands dan ben je toch echt wel half Indo en half Nederlander hoor. Als je het dna van zo iemand bekijkt dan is daar ook uit af te leiden dat het gemengd met Europees bloed is.
Ik ben oerhollands, mijn vriend is de zoon van 2 indo's ( en een indo is dus half nederlands half indonesisch ) Dus onze hummel is een kwart indo (of indisch want idd, indo-grootouders zijn nogal gevoelig). Maar toch echt heeeeeel duidelijk indo hoor Prachtig!
Je bent pas Indo als je in je voorouders zowel Europees als Indisch bloed hebt. Soms ook nog Chinees en/of Arabisch, maar Europees/Indisch is een vereiste. Indo's zijn nakomelingen van wat in de koloniale tijd de 'Indo-europese bevolkingsgroep' heette. Soms stonden ze ook geregistreerd als europeaan (bij europese vader), soms als inlander, maar het was gewoon een aparte erkende bevolkingsgroep. En Indo ben je dus zodra een van je (voor)ouders dat ook is. 'Half' Indo bestaat niet. 'Half kaaskop' natuurlijk wel. maar Indo is iemand meteen. Al komt er natuurlijk ook een portie cultuur bij kijken.
sorry TS, dat we je topic zo hebben misbruikt voor een discussie over wel of niet Indo-zijn ik hoop dat je inmiddels gewoon je eigen plan trekt m.b.t. de pap en eventueel opvolgmelk...