Fietszitje achterop?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tania, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ik lees overal dat het veiliger is om je kindje voorop de fiets te hebben, maar ik zie ook veel stoeltjes voor achterop de fiets vanaf 9 maanden. Waarom is het beter om je kindje voorop te hebben?

En nog een vraagje. Ik heb een oma fiets en ik ben zelf best lang. Zijn er mensen die een fietszitje voorop zo'n fiets hebben? Of moet je dan echt een moederfiets kopen?

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk niet dat het beter is hoor voorop, maar het is gewoon fijn (vond ik dan) om je kindje te kunnen zien met fietsen. Ik zie genoeg mensen die ze meteen achterop doen. Mensen met een tweeling moeten dat toch ook??

Alleen zijn de stoeltjes niet vanaf 9 maanden he, maar vanaf wanneer je kindje er lichamelijk toe in staat is. (geldt natuurlijk ook voor de mini stoeltjes.)

3. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ja dat snap ik :) Maar ik bedoelde meer dat kindjes daar dan ook vanaf het begin dat ze op de fiets mogen in passen.

4. tulip

tulip Niet meer actief

o oke, ja daar kunnen ze meteen in.

5. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

mijn dochter zit bij mijn moeder ook achterop, die durfde niet met een stoeltje voorop(en ze moest dan ook nog een ander stuur halen)
    je hebt minder contact vind ik, nu geeft ze nog wel eens kusjes en knuffels. maar het is net zo veilig

6. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik heb ook een zitje achterop (sinds dat ze 19 maanden is) en vind het zelf erg prettig. Voorop kon ik zelf niet meer (makkelijk) op de fiets komen en ik vond een moederfiets na lang nadenken toch zonde van het geld. Bij mijn vriend zit ze in een voorzitje op de fiets.

7. Storm

Storm Niet meer actief

Voor op de fiets is een stuk veiliger voor de kleintjes. Als ze in slaap vallen kun je ze zelf nog ondersteunen. Bedenk zelf maar hoe het eruit ziet als je kleintje in slaap valt op de fiets, het hoofd groot en zwaar t.o.v. de rest van het lichaam. Allemaal hobbels en bobbels die het hoofdje heen en weer doen zwaaien...
    Geen haar op mijn hoofd die er over peinst mijn kleintje achter op de fiets te vervoeren in een stoeltje.
    Als je kindje wat groter is, misschien wel, maar zolang mijn zoon voorop kan, laat ik hem daar nog lekker even zitten.

Ik heb ook een oma-fiets (met een hoog frame) en heb het stoeltje gewoon voorop. Wil prima.

8. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Haai,
    Ik heb ook een oma fiets en een voorzitje van bobike ofzo erop en dat gaat prima. Geen ander stuur ed nodig. Maar ik wil wel een achterzitje omdat ik het handiger vind. En wij zijn bezig voor een 2e en als dat lukt en heb een dikke buik vind ik het voorzitje niet veilig.
    groetjes

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Hier vanaf het 'begin' (geen idee meer hoe oud ze toen precies was, maar wel al wat ouder) achterop, volgens mij zou ik mijn fiets niet meer houden als ze voorop zou zitten...en ik fiets toch alleen maar kleine stukjes, daarbij valt ze niet in slaap.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Qua veiligheid maakt het echt niets uit hoor! Het heeft gewoon beide z'n voors en tegens.
    Voordelen van voorop: je kunt je kindje zien en hebt gemakkelijker contact.
    Nadelen: het zitje zit jou erg in de weg en je stuur wordt erg zwaar, waardoor je gemakkelijk gaat slingeren, (niet zo veilig dus!).

Voordelen van achterop: je fiets is beter in balans en je kindje kan veel langer in dit zitje, (voorop mag maar tot 10 kilo en ik lees al van heel wat kids die rond de 9 maanden niet ver meer van dat gewicht af zitten...).
    Nadelen van achterop: je kunt je kindje wat moeilijker in de gaten houden.

Over in slaap vallen: Thirza is hier wel eens op de fiets in slaap gevallen en dan zit ze er achterop echt niet anders bij dan voorop. In beide gevallen is het gewoon niet zo handig, en ik zie echt niet in hoe je dan voorop je kindjes hoofd zou kunnen ondersteunen, zonder onveilige situaties te creeren...

11. Emme

Emme Niet meer actief

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    De voorzitjes van Bobike zijn tot 15 kilo? En die van Yepp volgens mij ook? (Ik moet dus niet denken aan 15 kg aan mijn stuur, ook niet aan 10 trouwens. ;))

Ik vind trouwens dat J. beter zit in het achterzitje dan in het voorzitje...dus volgens mij als ze al in slaap zou vallen, zou dat achterop beter gaan.

13. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Interesante discussie.

Voorop nog niet gedaan toen ik op de fiets ging met zoon lief was hij al bijna twee.

Nu met dochter ik heb een snorfiets/brommer. En daar kan het zitje niet voor op dus denk dat ik toch een achterzitje gelijk neem en ja gelijk met een baby helpmje is toch veiliger.

Maar over dat is slaap vallen mijn zoon wat toen wel een jaar of 2 bijna maar die legde zijn hoofdje lekker op me rug. Prima steun voor zijn hoofdje.;) Moet wel zeggen heb een breed rugje hihih. Wat te zwaar ach het heeft vaak na delen maar in dit geval zelfs een voordeel.

Succes met wat te doen., Zou denk kijken of je een vriendin hebt of iets met een voorzitje en kijken of je daar een rondje op mag fietsen en een vriendin met een achter zitje en dan het zelfde en dan kijken wat jou het beste lijkt.

14. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hier ook de eerste tijd voorop gedaan, want... je ziet wat er gebeurd en kan je kind helpen, achtrop gee zicht en ja ze kunnen zihch nog niet goed zelfredde.

15. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    voorop tot 10 kilo? dat klopt niet de mijne is echter tot 15 kilo een bobike zitje

16. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik vind achterop zelfs veiliger zeker als ej onzeker bent. met een stoeltje voorop weegt je stuur best zwaar en sommige vinden het dan eng om te fietsen. ik had 2 kleine kinderen 1 ging voorop en 1 ging in een rietenstoel achterop. daarin zitten ze helemaal zeg maar. ik mag nu vanwege mijn handicap niet zelf meer fietsen mear wij zijn aan het kijken voor mijn dochters fiets en dat wordt ook een stoeltje voor achterop.

17. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    wat het in slaap vallen betreft waarom iemand het zitje voorop had. als ze voorop in slaap vallen gaan ze voorover op het stuurtje hangen of je moet zelf kapriolen uithalen met je armen als steuntje. achterop gaan ze tegen je rug aan hangen. veiliger en confortabeler dus in mijn ogen.het zou voor mij in elk geval geen reden zijn om niet voor achterop te kiezen. zoals al gezegd in slaap vallen is in beide varianten niet echt confortabel. dat wordt dus gewoon wat voorzichtiger fietsen op dat moment.

18. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is ruim 10 kilo inmiddels en ik kan niet zeggen dat ik het vreselijk zwaar vind aan het stuur. De eerste paar keren fietsen met een stoeltje was even wennen, maar ik ondervind er nu geen enkele hinder van. Geen onnodig geslinger oid.

Op vakantie straks nemen we de fiets ook mee en zullen we ook verder gaan fietsen dan alleen de stukjes hier op het dorp. Mocht mijn zoontje dan in slaap vallen kun je altijd het hoofdje nog enigzins op je arm laten steunen. Nee, dat is niet de meest ideale en veilige situatie, maar ga er vanuit dat je zelf goed kunt fietsen en dus ook je fiets in balans kunt houden met 1 hand aan het stuur!
    Een klein kind achterop de fiets dat in slaap zou kunnen vallen vind ik gewoon veel te link. Een vriendin van mij kent iemand wiens kindje overleden is op die manier. Door het hangende hoofdje en het gehobbel enzo was het nekje gebroken. En ik weet wel dat dit één verhaal is en dat het duizenden keren wel goed, maar bij die kleintjes vind ik het link.
    Daarom kies ik ervoor om mijn zoontje zo lang mogelijk voorop de fiets te houden.

19. tulip

tulip Niet meer actief

als ze in slaap vallen moet je van je fiets af en je kindje naar huis dragen, das nog veiliger. Maar dat voorop veiliger is dat is helemaal niet bewezen, jij zegt het echt alsof er een heel onderzoek over is geweest.

20. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Voorop lijkt mij iig wel degelijk veiliger. Stel je valt om met de fiets, dan zit je kindje nog tussen jouw armen in en het stuur vangt gedeeldelijk de klap op lijkt me?

Stel hij/zij zit achter, dan komt je kindje eerder met 't hoofd op de grond terecht dan bij een voorzitje toch?

Anyway, hier ook gewoon een voorzitje tot ze 15kg is. Dan gaat ze pas achterop, en heb dan wel een mamafiets dus merk niks van gewicht aan mijn stuur..

Deel Deze Pagina