Hallo, Mijn zoontje krijgt nu sinds de geboorte borstvoeding en dat gaat op zich erg goed. Hij hapt goed aan, ik heb geen pijn en hij heeft genoeg poep- en plasluiers. Toch vraag ik me af of ik het wel goed doe cq ik wel genoeg melk heb voor hem. Sochtends gaat het nog wel maar gedurende de dag wordt hij steeds onrustiger aan de borst en kan hij soms uren achter elkaar willen drinken. Dan heeft hij aan 1 kant een kwartier gedronken, luier verschonen en de andere borst, ook een kwartier/tien minuten, vaak valt hij dan in slaap maar zodra ik hem 'loskoppel' begint hij te huilen en te zoeken en wil hij meteen weer aan de borst. Ik durf niet eens meer de deur uit omdat hij gewoon constant aan de borst wil. Herkennen jullie dit en/of hebben jullie tips?
Hoi meid! Nog gefeliciteerd met je zoontje! Wat je aangeeft is heel normaal gedrag voor een kindje van nog maar twee weken oud. Behalve dat het drinken bij mama voeding is, is het ook mamabehoefte. Dus lekker dicht bij mama zijn. Wanneer je dit lastig vindt voor de gehele dag zou je kunnen overwegen om je kindje in een draagdoek te dragen. Dan is je kindje wel lekker dicht bij jou, maar heb je ook je handen vrij. Bijvoorbeeld om aandacht aan je dochtertje te geven. Ga vooral zo door en het wordt echt beter hoor! Groetjes Mariska
Ja; ik herken dit zeker, ik heb echt maanden zo gezeten! Ik heb me er maar aan over gegeven, maar ik kan me voorstellen dat dat met een peuter is huis niet zo makkelijk gaat!
Heel herkenbaar. Wil je niet ontmoedigen maar tot 3 maanden heb ik zo gezeten. Meestal begon het tussen 4 en 5 en om 22u ging ze de nacht in. Ik ging maar op de bank zitten filmpje erbij, laptop en telefoon in de buurt... t is vervelend maar gaat weer over. Vanaf 4 maanden gaat ze hier lekker s avonds rond 19u op bed.
Oja, dit herken ik helemaal. Met Isabella helemaal niet. Die dronk eigenlijk op de klok en nooit langer dan 10 minuten. Julian clustert in de ochtend en de avond. In de ochtend wil hij tussen 8.30 en 11.00 uur 4 voedingen ( 4 borsten). Elke borst 20 minuten ongeveer. Dan rond 13.00 weer twee borsten. En dan gaat hij slapen tot 5 uur. Dan van 5 tot ongeveer 22.00 uur de hele avond wakker en clusteren voor de nacht. De deur niet meer uit durven herken ik ook wel. Ook al lijkt hij tussen de middag altijd te slapen toch ben ik bang dat hij weer komt. Ik heb een doek gehaald om buiten fatsoenlijk te kunnen voeden.
Oh meiden, wat fijn dat het herkenbaar is... ik was al zo bang dat de voeding niet genoeg zou zijn oid. Vorige week bij de kinderarts geweest omdat Tygo dysmatuur is. Hij woog bij geboorte 2595 gram. Donderdag woog hij 2640 gram in het ziekenhuis en de kinderarts begon al meteen te piepen over het aantal voedingen en dat hij naar 8 voedingen per dag zou moeten en dat hij dan wellicht beter gaat drinken etc. Nou heb ik gewoon ja en amen gezegd want een kind van net 2 weken al in een ritme 'proppen' geloof ik niet in, maar je gaat toch twijfelen. Bovendien was de wijkverpleegkundige smiddags op bezoek en op haar weegschaal woog hij ineens 100 gram meer, dus 2740 gram!! Dat zou betekenen dat hij in een week tijd 215 gram is aangekomen en dat is erg goed. Maar ja, je gaat toch twijfelen als hij steeds maar wil drinken terwijl hij net al een uur heeft liggen lurken
Oh zo gaat het bij ons ook hoor! Mijn zoontje lijkt wel wat reflux achtige klachten te hebben, waardoor hij wellicht meer wil drinken. Maar hij valt idd in slaap en wordt weer wakker van het loslaten. Alleen 's nachts drinkt hij effectief zijn buikje vol. Knap van je dat je toch je eigen ding doet, terwijl een arts zegt dat je naar 8 voedingen moet. Ik weet niet eens aan het einde van de dag hoeveel voedingen mijn zoon heeft gehad (wel genoeg hoor) en hou me al helemaal niet bezig met een ritme. Honger is gewoon aan de borst. De deur uit doe ik al niet zo snel, omdat meneertje tussendoor heel veel huilt. Moet hier nog steeds zien rust in de tent te krijgen...
herken ik ook hoor! onze kleine is nu 5 weken en nog steeds drinkt hij de ene keer wat langer dan de andere keer en soms wil hij meteen weer (na half uur) en soms slaapt hij wel 3 uur door!hij groeit goed, komt genoeg aan. moet erbij zeggen dat hij een maand te vroeg is geboren..als hij in slaap gevallen is en ik hem los wil maken van de borst dan wordt hij meestal wakker en wil hij weer drinken. als je denkt dat hij al genoeg binnen heeft gehad (omdat anders het teveel er weer uitgespuugd wordt) kan je hem als "troost" aan dezelfde borst aanleggen als troost. die is dan toch nagenoeg leeg. voel je als je gevoed hebt dat je borst zachter is? dan heeft hij goed gedronken en als hij verder genoeg natte luiers heeft en momenten heeft waarop hij tevreden lijkt, dan hoef je je geen zorgen te maken. ik ben door de kinderarts geadviseerd om extra flesvoeding te geven toen de kleine niet genoeg (geen 200 gram) was aangekomen. maar ik vond dat voorbarig en belachelijk. ben gewoon doorgegaan met BV en toen was hij in 10 dagen 400 gram aangekomen! moest gewoon ff wennen en ik aan hem!!maak je niet druk, hoe vaker je aanlegt hoe meer melk je aanmaakt!
enne ja: volg je eigen instinct!! ik heb alle adviezen van de arts in de wind geslagen en wist zelf gewoon beter wat m'n kind nodig had!!
Manuela, dat is heel normaal. Dat heet clusteren en is 2-ledig. 1) je kind wil de productie opschroeven, daarvoor komt hij vaker voor de borst. Na verloop van tijd zal je zien en merken dat hij weer genoeg heeft. 2) clusteren is al een kleine voorbode van het later doorslapen ( >5 uur). Veel melk verzamelen om de nacht door te komen. Dit is een heel natuurlijk verschijnsel die alle babies hebben. Alleen bij KV kindjes wordt deze behoefte nauwelijks waargenomen aangezien KV niet verteerd wordt en daardoor langer in de maag blijft en er dus langer een verzadigingsgevoel aanwezig is. Kortom, laat de kleine Julian lekker zijn gang gaan, en leg hem aan wanneer hij erom vraagt. Vooral ´s avonds lekker met z´n 2tjes op bed of bank is enorm goed voor je productie. En je zal zien opeens is het ook weer over.
Bedankt voor de reacties weer dames! Jingels; ik ben mama van Tygo, Bosi is de mama van Julian De laatste dagen zijn weer heel zwaar geweest, hij blijft maar om de 5 minuten willen drinken. Ik heb vaak nog geen kans om te douchen en dit begint me aardig op te breken. Gisteren heeft hij afgezien van de hazeslaapjes van 5/10 minuten wel 1 uur geslapen.... in dat uur heb ik Louise naar bed gebracht en wat opgeruimd en toen wilde hij alweer. Afgelopen nacht heb ik haast niet geslapen en heb vanochtend de lactatiekundige gebeld. Ik moet vandaag alles op papier bijhouden en morgenochtend komt ze langs. Ik hoop dat het dan beter zal gaan want ik ben inmiddels een beetje gebroken...
Helemaal in de bonen, ik bedoelde natuurlijk Tygo, excusez-moi. ( Ik moest ook 2x kijken, had echt Tygo in mijn hoofd,maar Julian getypt )
Bedoel je dat hij echt om de 5 minuten wil drinken of alweer 5 minuten na iedere voeding? In geval van het eerste, zou dat betekenen dat hij maar heel kort drinkt, dus vooral voormelk te pakken krijgt en dat is lang niet zo verzadigend als de vettere achtermelk. Wel lastig lijkt mij. Mijn zoontje dronk de eerste maanden 3 kwartier tot een uur per keer en wou dan na 1 uur (en een kwartier) weer.
Je zit nu ook op een leeftijd dat je te maken hebt met regeldagen. Dan wil een kind vaak en veel en kort drinken. Komt goed hoor! Let vooral heel goed op het aanleggen, zodat hij de melk goed uit je borsten kan halen.
Jingels; geeft niks, ik vond het wel grappig Zogelukkig; ik bedoel inderdaad dat hij aan iedere borst een flinke tijd (meestal een kwartier of langer) heeft gedronken en dan in slaap valt, na 5 minuten wakker wordt en dan meteen weer wil drinken. Hij drinkt dus erg lang per keer en zou imo wel de achtermelk moeten binnenkrijgen. Dirksmama; het aanleggen gaat volgens mij prima, dat deed hij meteen goed. het clusteren vind ik ook geen enkel probleem, als hij bijv. de hele avond wil drinken, prima... maar de afgelopen dagen is het (voor mijn gevoel althans) echt dag en nacht geweest waardoor ik nog geen kans had om te douchen of naar de wc te gaan bij wijze van spreken. Ik ben benieuwd wat de lk morgen zegt.
Manuela; heb je ook het gevoel dat hij wil drinken omdat hij pijn heeft? Ruikt hij zuur? Moet hij vaak slikken en/of hikken?
Hier was het ook pure onrust en alleen aan de borst stil. Overigens spuugde ze vaak ook een deel voeding weer uit omdat ze vol zat om vervolgens weer te willen drinken. Uiteindelijk kwamen er steeds meer klachten bij en kregen we het idee dat het een allergie kon zijn. Via een dieet ben ik daar achtergekomen en ze heeft idd KMA en soja-allergie. 'k Wil je niks aanpraten, maar hou wel even in de gaten of er niet iets meer aan de hand is. (hier was het veel spugen, onrust, krampjes, uitslag, veel huilen)
Nou ik heb wel het idee dat hij vaak last heeft van krampjes, dan strekt hij zijn hele lijfje en staat alles onder spanning zeg maar en moet hij heel hard huilen. Zo snel als het opkomt, is het vaak ook weer weg. Hij ruikt niet zuur, slikt niet veel/overmatig. De hik heeft hij weleens natuurlijk maar ook volgens mij niet overmatig...
Red; wat vervelend zeg dat je meisje die allergieen heeft. Dat idee heb ik bij Tygo niet. Hij heeft geen uitslag en spuugt eigenlijk nooit. Ik moet overigens zeggen dat hij vandaag wat meer tevreden lijkt, slaapt beter tussen de voedingen door dus hopelijk is dit een positieve trend die hij nu aan het zetten is. Ik hoop er maar weer het beste op voor de nacht!