Hoi, Hoewel mijn dochtertje nog net geen twee jaar is, plaats ik dit toch maar op de peuter-afdeling van ZP. Volgens mij komt het namelijk wel regelmatig voor bij peuters: bijten! Ik ben benieuwd hoe jullie met bijten omgaan. Mijn dochtertje (1 jaar 10 maanden) bijt wel eens. Meestal bijt ze mama of papa, een enkele keer oma of een ander kindje. Altijd bijt ze tijdens het knuffelen - volgens mij is het dus geen agressie. Ze bijt niet om pijn te doen volgens mij. Ze weet wel dat het pijn doet. Wij geven altijd duidelijk aan dat bijten niet mag, en ze kijkt ook altijd heel beteuterd als ze gebeten heeft, alsof het per ongeluk ging. Wij laten dochter, als we thuis zijn, ook even afkoelen op de mat als ze gebeten heeft. Dan gaat ze meestal huilen, en dan roept ze dingen als: ik bijten, mama pijn!, dus ze weet wel waarom ze op die mat staat. Kan ik hier verder nog iets aan doen? Ik wil niet terugbijten (dat advies heb ik al gehad, maar wil ik dus niet opvolgen). Zou het vanzelf overgaan? Het vervelendst vind ik als dochter een ander kindje bijt. Dit is gelukkig pas twee keer voorgekomen, en beide keren trof ik begripvolle ouders ('kan gebeuren') maar ik voel me er niet echt prettig bij.
Heel herkenbaar. Het begon rond dezelfde leeftijd als jouw dochter en nu sinds een paar weken doet ze het niet meer. Vooral op het kdv was het een probleem. Zij gaven zelf als mogelijke oorzaak verveling aan op de groep waar zij zit. Ze speelt nu vaker op de groep hoger dan haar groep en idd daar doet ze het niet. Wij speelden ook wel eens met haar voetjes en beten er voor de grap en om te kietelen in. Dat doen we ook niet meer. Verder geeft ze het nu ook wel zelf goed aan, dus we denken dat het ook frustratie is, omdat ze nu als ze boos is in haar handje bijt .