borstvoeding en (erg) korte luteale fase

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by poepiekont, Jun 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. poepiekont

poepiekont Actief lid

Jan 24, 2008
    104
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ik heb een dochter van bijna 15 maanden die nog zo'n 6-8 keer per dag bij me drinkt. Niet altijd 's nachts, maar dat komt wel regelmatig voor. Nu is met 12 maanden mijn cyclus op gang gekomen, en ik heb deze ronde getempt. Ik zag een duidelijke eisrpong, maar ik heb maar een luteale fase van 3 of 4 dagen. Ik zou heel graag weer zwanger raken maar het lijkt me vrij onmogelijk nu. Hoort dit bij de borstvoeding, komt dit vanzelf nog goed of pas als ze minder gaat drinken? Gebeurd dit vaker zo'n extreem korte luteale fase, kan het per maand misschien nog verschillen?

Ik ben overigens niet van plan om af te gaan bouwen hoor, dit meisje mag zo lang en zo vaak drinken als ze wilt. Afbouwen is geen optie.

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

In principe, als je menstureert dan ben je ook vruchtbaar en kan je ook zwanger worden. Jou luteale fase is wel erg kort.... ik ben er niet goed mee bekend maar voor zover ik kan nagaan heeft het geven van borstvoeding alleen effect op het uberhaupt op gang komen van de cyclus en niet op de lengte van de LF.

Was dit de eerste meting? Wellicht moet je het dan nog wat tijd geven om weer in een "normale" cyclus te vervallen. Als het zo aanblijft zou ik er een bezoekje aan de gyn aan wagen.

Succes

Ilse

3. poepiekont

poepiekont Actief lid

Jan 24, 2008
    104
    0
    0
    Hoi Ilse,

Allereerst bedankt voor je snelle antwoord. Dit was de eerste keer dat ik m'n temp heb bijgehouden, dit is ook pas de 3e keer nu dat ik ongesteld ben geworden. Ik ga het zeker wel even aankijken, misschien heeft m'n lichaam toch wat opstartproblemen. Wil/kan de gyn trouwens wel wat voor me doen als ik nog borstvoeding geef? Lijkt me dat ik niets mag slikken/spuiten van al dat tijdens de borstvoeding.

Alvast bedankt weer!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo

Ik zou ook niet direct weten wat de gyn direct kan betekenen maar zij zijn beter op de hoogte over het wat en hoe betreffende de luteale fase.

Het is voor vele middelen uit te zoeken in hoeverre dit in combinatie met BV kan. Dus een gyn kan je wellicht meer informatie geven over het beleid en welke middelen er evt gebruikt kunnen/moeten worden. Dan kan je altijd laten uitzoeken in hoeverre die wel of niet met BV te combineren zijn. (Zijn er meer dan uit de bijsluiter is op te maken)

Dan kan je altijd nog een beslissing nemen.

Succes met tempen.

Ilse

Share This Page