slapen en voedingstijd

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Daantje84, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Onze dochter Lana is 29 mei geboren en woog toen 3510 gr. De 7e dag van de kraamzorg woog ze 3400gr en was ze ten opzichte van de dag ervoor zo'n 40 gram aangekomen.
    De borstvoeding gaat in principe heel erg goed, ik heb heel veel voeding en Lana drinkt ook veel. De 3e dag van de kraamzorg hebben we haar voor en na de voeding gewogen en toen bleek er een ruime 80 gr verschil te zitten.
    Hierdoor konden we al snel op het schema van om de 4u voeden gaan zitten. Vanaf de middagvoeding van ong 15.00u merken we dat Lana vaak eerder dan de 4u honger krijgt, dus voeden we haar eerder.
    Ze heeft ook al 4 nachten niet om nachtvoeding gevraagd.

Maar, mijn onzekerheid is nu dat ik merk dat ze soms ook na 4u nog niet wakker wordt en we haar wakker moeten maken voor de voeding. Ze is dan moeilijk wakker te krijgen en moeten eerst een kwartier tot half uur met haar spelen, voor ze goed wil pakken. Probeer ik haar sneller aan te leggen dan is ze erg aan het bewegen met haar armen en beentjes. En ze pakt de borst dan ook niet goed, sabbelt een beetje aan mijn tepel.
    Ik maak me dus een beetje zorgen als ze zo lang slaapt en niet zelf wakker wordt van de honger. Het verschilt wel per dag en per voeding.
    Ze wordt nu 's ochtends rond 7u, half 8 wakker. Dan verschonen we haar (wordt ze wakkerder van) en dan probeer ik haar te voeden, maar dat wil dan het eerste half uur nauwelijks.

Is het zorgelijk dat ze soms zo lang slaapt en niet wakker wordt van de honger?

Waar komt het trappelen met haar beentjes vandaag? Ze sabbelt namelijk wel op haar vuistjes, en heeft dus duidelijk honger, de speen wil ze dan niet?

Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met het aantal voedingen, ik lees overal dat je vaak wel 8 tot 12x per dag moet voeden. Als wij geluk hebben, komen we op 6x uit. Vaak maar op 5x per dag, omdat ze de nacht al overslaat.
    Als ze wakker is, kijkt ze naar mijn mening wel helder en wakker.
    Ze huilt ook amper, als ze al huilt, is het vaak omdat ze gewoon lekker bij papa of mama wil liggen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel en kun je me wat geruststellen.

Alvast bedankt!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Daantje,

Gefeliciteerd met je dochtertje. Ben blij dat het lekker loopt. Weet je ook wat haar gewicht nu is?

Als ik je verhaal zo lees kan ik me je zorgen voorstellen. Ik dnek ook dat je je terecht zorgen maakt.
    5 voedingen voor een meisje van 9 dagen is te weinig. Ook de nachten doorslapen hoort niet bij de eerste weken. Een kindje wat volledig borst gevoed wordt mag 1 maal maximaal 6 uur slapen tussen de voedingen. Waarbij je per 24 uur minstens 7-8 liefst 8-12 voedingen per 24 uur geeft.

Ik raad je aan om haar elke 3 uur te wekken en aan te leggen. Bied beide borsten aan.
    Dit is voor haar groei belangrijk maar zeker ook voor jouw melkproductie. Deze zal nu niet optimaal worden gestimuleerd. Nu niet zo erg maar dan loop je over een paar weken/maanden tegen je eigen grens aan. Dan wil zij meer maar kan jij niet mere produceren. Die grens wordt in de eerste paar weken ,min of meer vastgelegd. Door het principe vraag en aanbod. Hoe meer je vraagt hoe meer melk je maakt.

Hoe zit hetmet haar plas en poepluiers? Kan je vertellen over het aantal?

Ik hoor graag meer van je!

Ilse

3. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Wat betreft de plas en poepluiers, elke luier die verschoond wordt is zeker een plasluier (= dus 5 a 6), daarnaast zit ze op 1 a 2 goede poepluiers per dag.
    Ik weet niet wat haar gewicht nu is.
    Vanmorgen/vanmiddag om 12u heb ik haar gevoed, toen heeft ze goed gedronken. Net om 3u heb ik haar wakker gemaakt, luier verschoond (om haar wakkerder te krijgen), vervolgens even gespeeld met papa en toen aangelegd. Ze was even wat moeilijk aan het happen en flink met haar beentjes aan het trappelen. Daarom heb ik haar even gewoon tegen me aangelegd, tot ze een beetje ging huilen (het is niet echt huilen wat ze doet, maar meer wat jammeren). Toen weer aangelegd, nu pakte ze wel heel goed. Flink gedronken, je hoort haar echt zuigen en slikken. Maar ze heeft net maar 1 borst gehad, daarna wilde ze niet meer. Ik verwacht dat ze voor 5u zich weer komt melden, omdat dit duidelijk minder is dan wat ze normaal per voeding drinkt.
    De kraamverzorgster heeft wel aangegeven dat ze door het warme weer wat loom kan zijn.

4. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Wat betreft het gewicht nog even een extra stukje
    Haar geboortegewicht was dus 3510 (ze is 52 cm)
    Vrijdag is ze niet gewogen.
    Zaterdag zat ze op 3320
    Zondag op 3360
    Maandag op 3360
    Dinsdag op 3360 (maar dit was voor de voeding)
    Woensdag zat ze op 3400 (ook voor de voeding)
    Het lijkt mij dat ze, gekeken naar haar gewicht, in elk geval niet te weinig voeding krijgt.

En nog wat extra betreft de afgelopen dagen en het doorslapen
    Zaterdag op zondagnacht heeft ze de eerste keer doorgeslapen. Toen had ze de laatste voeding rond 12.15-12.30 (=tijd van aanleggen) gekregen. 's Ochtends om 7.00 heeft ze toen weer voeding gehad.
    Zondag op maandag sliep ze ook door, laatste voeding idem om ong 12.30. De volgende ochtend kreeg ik haar niet wakker genoeg om te voeden om 7.00u. (Ik ben er ruim een uur mee bezig geweest om haar proberen aan te leggen) De kraamverzorgster kwam om 9u, en om half 10 hebben we haar uiteindelijk aangelegd en heeft ze goed gedronken.
    Maandag op dinsdag nacht heeft ze zich wel gemeld tegen 3u, heb haar lekker gevoed en ze dronk ook goed uit beide borsten. 's Ochtends lag ze om 7u nog heerlijk te slapen en heb ik er op dat moment voor gekozen om haar nog even te laten liggen en is ze om 8.30 gevoed ipv 7. Kraamverzorgster vond dit ook geen probleem.
    Dinsdag op woensdag heeft ze weer doorgeslapen. Maar 's ochtends heeft ze wel gewoon om 7u gehad.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo daantje,

Bedankt voor je gegevens.
    Haar gewicht is netjes, ze is niet teveel afgevallen. Wel vind ik het opvallend dat ze enkele dagen op hetzelfde gewicht blijft.

Persoonlijk zou ik het doorslapen niet zozeer aan de warmte toe kennen maar meer omdat ze wat suffer is door het iets lagere gewicht. Was ze op die dagen nog wat gelig?

Zeker als je schrijft dat ze van zondag op maandag je haar met moeite wakker kon krijgen voordat ze echt wilde drinken. er zit dan 9 uur tussen een voeding en dat is (mijns inziens) veel te lang. Zekr omdat ze toen nog niet op haar gewicht terug was.

Het wordt een ander verhaal als de kleine meid goed aankomt en dan ineens zo lang gaat doorslapen. Snap je het verschil in nuance?

normaal is dat ze de eerste 3-4 maanden gemiddeld 170 gram per week aankomen.

Probeer wanneer je 1 borst hebt gegeven haar te laten verschinen en biedt dan de tweede als toetje aan. Daar kan best een half uurtje tussen zitten.

Dat ze meerdere plas en poepluiers heeft is goed. 4-6 hele zware wegwerpluiers en meerdere malen ontlasting.

bijna alle kindjes krijgen rond dag 9 of 10 een regeldag. ze willen de hele dag drinken. geef daar aan toe! Leg haar dan zo vaak mogelijk aan zodat jouw productie snel aan de vraag wordt aangepast.

kan je hier wat mee?

succes

Ilse

6. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Hier kan ik zeker wat mee.

Van de regeldagen heb ik gelukkig veel gehoord en ik hoop dat die ook snel komt. Ik heb haar vandaag na die ene borst van vanmiddag ong 4u, kort na 6-en weer gevoed. Toen heeft ze netjes 2 borsten gehad.
    Ze gaat zo lekker met papa onder de douche en daarna gaan we weer voeden, en dan vanavond tegen 1u weer, zodat ze voor vandaag in zoverre op 6 voedingen zit (nou ja, 5,5 door die ene borst).
    Het is natuurlijk erg lastig na te gaan hoeveel ze nog is aangekomen sinds woensdag, omdat we zelf geen weegschaal hebben wat per 10 gr gaat (en de gewone personen weegschaal is ook kapot). Haar in de supermarkt op de weegschaal leggen gaat ook zover ;)

Haar kleur was verder niet gelig de laatste dagen.

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Dat klinkt heel bemoedigend.
    belangrij kis dat je goed op let dat ze zelf wakker wordt voor haar voeding, max 1 maal 6 uur slaap en minstens 7 voedingen.

Dat 6 nu al lukt is super! Heel goed dat jullie er serieus mee bezig zijn!

Zie het al voor me op de weegschaal in de supermarkt, lachen....nee dat is niet de bedoeling.

Je kan naar het CB gaan, daar hebben ze inloop weeguurtjes. Of je kan bij een lactatiekundige in de buurt binnenstappen. Die kan vaak ook even wegen en wat tips meegeven.

Succes en als je vragen hebt, schroom niet te mailen!

Ilse

8. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Nou, ze heeft net weer lekker gedronken, door het douchen was ze lekker rustig (niet dat getrappel met de beentjes (waar kan dat trouwens van komen?)).
    Ze heeft beide borsten gehad, allebei toch ruim 15 min. Na zo'n 15 min begint ze wat meer in slaap te vallen en los te laten.
    Ik ga zelf zo ook ff slapen, en dan vanavond tegen 1u weer voeden.

9. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Ow ja, wat ik begrijp is dat ik haar het beste toch 's nachts kan wakker maken om te voeden?
    Ik heb ondertussen ook opgezocht waar het cb zit voor mij, dat blijkt heerlijk dichtbij te zijn :D dus ik bel ze maandag op om te vragen of ze haar kunnen wegen.

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Super dat ze zo lekker heeft gedronken. dat geeft jezelf ook een goed gevoel, toch?

Dat trappelen kan komen omdat ze op dat moment onrustig zijn. Niet goed weten wat te doen/of misschien wat rommelige darmpjes. Je weet het nooit precies.
    Als ze er geen last van heeft zou ik me daar geen zorgne over maken.

Ik denk dat deze week de wijkverpleegkundige ook contact met jou opneemt. Ze nemen je hele status door en leggen je alles uit over het hoe en wat van het CB. Ze zal dan zeker ook het wegen ter sprake brengen.
    Wel fijn dat het zo dicht in debuurt is.

Ik zou haar zeker 1 keer in de nacht ene keer de gelegenheid geven te drinken. Al was het maar om jouw borsten te stimuleren. Als ze 6 uur slaapt is dat niet erg. Tenzij ze dat in deochtend ook la heeft gedaan. Zo kan je een beetje bepalen of je haar wel of niet moet wekken.

Succes,
    Ilse

11. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Ik ga haar in elk geval tegen 1u voeden, en een beetje afhankelijk van hoe ze dan drinkt en of ze daarna snel weer inslaapt, kijk ik wel wat ik rond 4u 's nachts doe. Sowieso zet ik mijn wekker op 7u, zodat ze niet langer dan die 6u zonder voeding zit. De voeding van 1u zal de 6e van vandaag worden.

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Helemaal goed! Zo langzaam aan met een beetje opletten toch al een hele voeding extra. Dat moeten we hebben. Gaat vast goedkomen bij jullie!

Ilse

13. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Hoi Ilse,
    Vanacht heeft Lana weer lekker doorgeslapen. Om 1u had ze de laatse voedig gehad, tegen 2u lag ze weer in haar bedje. Vanmorgen om 7u kwam ze zich weer melden (kort nadat mijn wekker was gegaan)

Vandaag hebben enigszins kunnen wegen, eerste ik zonder Lana op de weegschaal en daarna met haar en dan het verschil. Toen kwamen we uit op 3,6 kg.

Wel is ze vandaag heel anders dan andere dagen, wil niet echt slapen, en blijft de hele tijd op haar vuistjes sabbelen. Daarnaast ligt ze bijna continu aan mijn borst. Soms valt ze in slaap en wil ik dr in bed leggen, maar begint dan weer te huilen en stopt pas als ze mn borst weer heeft.
    Is dit nu die regeldag?

14. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Jawel, helemaal volgens het boekje, (10de dag) Dit is nu precies een regeldag. Ook het gedrag wat je beschrijft.

Probeer er zoveel als mogelijk aan toe te geven. Elke keer aanleggen (voor jouw gevoel ieder uur) Dat hoort erbij. Duurt 1 of enekel dagen en dan maakt jou lijf meer melk aan.

Succes, en jullie zijn goed bezig zo. Ga zo door

Ilse

15. Daantje84

Daantje84 Actief lid

25 sep 2007
    159
    0
    0
    in t mooie twente ;-)
    Ik heb haar ook inderdaad maar elke keer aangelegd, 's nachts was ze al weer rustig en heeft ze wel weer doorgeslapen. Zondag had ze nog een klein beetje een regeldag en daarna was het weer al normaal.
    Ik ben maandag naar het CB geweest voor het 'weeguurtje' en om precies te zijn woog ze gisteren 3550 (zonder kleren en luier). Ze is dus sinds woensdag 150 gr aangekomen. Keurig volgens de dame op het CB.

16. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    NOu daantje,

Ik denk dat jij jezelf een reuze pluim mag geven! Van mij krijg je er in elk geval 1

Ik denk dat je net op tijd in actie bent gekomen door het aantal voedingen iets te verhogen. De regeldag goed op te pikken en te letten op de voedingssignalen die Lana geeft. 150 gram sinds woensdag ik keurig. Zeker als je zag dat ze de week ervoor moeite had om op gewicht terug te komen of aan te komen.

Ga lekker zo door!

Ilse

Deel Deze Pagina