Kunnen jullie me vertellen hoe je het bijvoeden fruit en groente tussen twee voedingen inplannen en hoe jullie dit doen met het slapen??? Ik zie vaak 7.00 bv 9.30 fruit 11.00 fles 15.00 fles 17.30 groente of pap 19.30 bv 23.00 bv Maar mijn meisje slaapt tussen 8-10, 12-14.30, PS dit uit nieuwsgierigheid, geef zelf alleen nog maar wat rijstebloem om 17.30 soms met wat fruit erdoor.
Ik ben zelf pas met 6 maanden begonnen met bijvoeden, wat ook beter is, omdat de darmpjes met 4 maanden nog niet volgroeid zijn. Ook hebben kinderen totaan de 6 maanden echt genoeg aan bv. Als ze tussen 10 en 12 wakker is kun je toch om 11 uur fruit geven?
Bijvoeden gaat anders in combinatie met borst als met kunstvoeding! Moedermelk bevat enzymen die helpen bij het verteren en verdragen van iets anders dan melk, terwijl kunstvoeding juist de opname van voedingsstoffen afremt. Als je borstvoeding geeft en je begint met bijvoeding dan is de beste aanpak: -1 borst -paar hapjes -volgende borst Dan heeft je kind het meeste profijt van de bijvoeding, en is de kans op problemen het kleinste. Bij kunstvoeding moet je juist zeker een uur pauze aanhouden tussen een fles en een hap. Kunstvoeding remt de opname van voedingsstoffen en vergroot te kans op problemen met bijvoeding, zoals krampjes, buikpijn en darmklachten (verstopping of diarree). Maar zoals Yenolah al zegt, in verband met de rijping van de darmen is 6 maanden een betere leeftijd om met de introductie van iets naast de melk te beginnen. Tot die leeftijd bevat moedermelk en kunstvoeding echt alles wat een kind nodig heeft. (is ook het internationale advies).
Los van de 'discussie' 4 of 6 maanden en darmen, zou ik eerst eens kijken of de voeding van 23:00 eraf kan. Waarom al beginnen met 'echt' eten als er nog geen 'echt' patroon is? Wij zijn met vaste voeding begonnen toen mijn zoontje op 4 voedingen zat: 8:00 - 11:30 - 15:00 - 19:30. Toen zijn we groenten gaan geven om 11:30 (1/2 fles, groenten, rest fles) en daarmee verviel de fles al snel. Toen dat gebeurde hebben we de groenten verschoven naar 18:00 en fruit geïntroduceerd om 11:30 en iets later een boterham erbij (6,5 maand). Ik vond die extra eetmomenten niet zo nodig.. Wat Dirksmama zegt zal ongetwijfeld waar zijn maar bijvoeding is de eerste tijd echt geen enorme toegevoegde waarde op voedingswaarde gebied dus ik zou me daar niet al te druk over maken. Mijn ervaring (zelf en om me heen) is dat er geen toename is van problemen zoals krampen of iets dergelijks.
Wij zijn ook met bijvoeding begonnen toen onze meid op 4 voedingen zat (5,5 maand ongeveer). Het had bij haar geen nut om groente/fruit tussen de flessen in te geven, dus wij gaven het altijd voor een fles. Daarna mocht ze nog zoveel melk drinken als ze wilde. Hier dus geen problemen gehad met de slaaptijden..
Cygnet, als je borstvoeding geeft zit het qua aantal voedingen echt anders als bij kunstvoeding. Ik zou dan ook echt niet gaan proberen de voeding van 23 uur te laten vervallen. Voor een kind van deze leeftijd dat borst krijgt is een gat van 19.30 tot 7 uur doorgaans echt veel te lang. Zoals ik boven uitlegde, ook de introductie van bijvoeding doe je bij borstvoeding op een heel andere manier. Ik ken trouwens in mijn omgeving erg veel kinderen die WEL problemen hadden bij vroege introductie van bijvoeding. Daarbij speelt de hoeveelheid niet zozeer een rol, maar meer het feit DAT er iets naast de melk gegeven werd. Als je er niet aan toe bent kun je van 1 theelepeltje wortel ook al krampjes krijgen. Daarnaast, zeker bij borstvoeding is het zaak om tot 6 maanden niet bij te voeden, omdat bijvoeden voor die tijd vaak een negatief effect op de melkaanmaak heeft.
@Dirksmama... ik ben het niet met je oneens maar heb hier een andere ervaring (zelf geen bv meer maar meerdere vriendinnen wel).