Wie van jullie heeft dat gedaan en waar begon je dan mee? Hoe reageerde je kindje erop en hoeveel hapjes gaf je dan? Ps, ik hoef geen reacties dat het o zo slecht is!
Wij zijn met zo ongeveer 4 maanden begonnen met dingen laten proeven, maar dat was dan echt een theelepeltje en meer niet. Groetjes Anita
Ik ben ook begonnen met 4 maanden om te proberen. Toen kreeg ze gelijk de buikgriep en ben even gestopt maar nu ben ik alweer paar dagen bezig om haar te laten proeven. Maar ben er mee begonnen omdat ze zo zat te kijken als ik zelf zat te eten en mee begon te smakken. Ook als ik het dichtbij haar hield ging dat mondje open zo van geef maar hier. Ene vind ze lekkerder dan het andere op moment is worteltjes favoriet. Bloemkool vind ze nog niks maar ja heeft ze niet van vreemde haha. Ohw ja ben begonnen met groenten omdat dat naar mijn idee meer lijkt op melk, de smaak dan. Me vriend zei fruit is toch lekkerder maar ze kent nog niks dus komen groenten meer overeen met melk denk ik. Ik geef paar hapjes en er gaat meer naast dan erin maar zag aan de ontlasting dat ze wel wat op heeft, was knettertje oranje hihi.
Ik zit af en toe ook te twijfelen of ik al zal beginnen met smaakjes laten proeven. Durf het alleen nog niet aan met de darmpjes ( ze heeft 10 weken 20 uur pd gehuild door krampjes) Ga je vers geven of uit een potje? Ik ben beniewd wat de reactie zijn! Lizzie leest mee:
Ik ga eerst uit een potje geven om haar eraan te laten wennen. Als het echt maaltijden gaan worden dan wil ik langzamerhand haar laten wennen aan vers. Daarom wil ik eerst proberen met een paar hapjes. Gewoon haar laten wennen. Dus niet een heel potje.
mijn dochter was 3 ½ maand (maar 2 weken te laat dus officieel 4) toen heb ik haar voor t eerst een danoontje gegeven.. ze heeft er geen last van gehad, (wel zo'n babydanoontje). Pas met 4 maanden (na de geboortedatum) ben ik echt begonnen met fruit/groente hapjes!
Net voor haar 4de maand kreeg ik van het cb te horen, dat ik moch beginnen met groentehapje. En die hapjes gingen er goed in. Inmiddels eet ze met de pot mee. (behalve als we gekruide dingen enzo eten)
met 4 maanden begonnen met bijvoeden en ging supoer! gewoon een paar hapjes o te proeven...na een week proberen werd het steeds meer..
Ik ken mensen die al vanaf de geboorte bijgevoed hebben. Met afgekolfde melk of kunstvoeding. Iets anders dan melk is met 3 maanden niet zo slim om te doen.
heb al mijn kids (ook Zoë sinds afgelopen weekend) al vroeg laten "kennismaken" met een fruitpotje.... gewoon een paar minihapjes op een lepeltje...eerst de lepel erin "dopen" kijken hoe ze erop reageren, je merkt gauw genoeg of ze hetzelfde doen als wanneer ze die speen van de fles graag in de mond willen hebben (of de borst)...die van mij werden altijd helemaal wild en volgde binnen no time de lepel... daar staat tegenover dat die van mij eigenlijk bitter weinig last hebben gehad van krampjes...ja de eerste 2 wkn. maar dat heeft volgens mij bijna elke baby wel (en toen gaf ik nog bv ook).. dus tja heeft de kleine van jou geen last van krampjes of wat dan ook kan je het natuurlijk altijd proberen... en als je het wilt doen, gewoon heel langzaam hele kleine minihapjes (zijn eigenlijk geen eens geen hapjes te noemen in het begin)... vandaag ook weer een paar hapjes gegeven, en je ziet dat ze het al herkend want als ik met die lepel eraan kom gaat die mond al wagenwijd open.. wbt die opmerking van Lient over of je het niet geloofd of dat het je zou interesseren of het nou wel of niet zo slecht is, tja de meeste houden zich aan "de regels van nu" maar ik kijk liever naar hoe ik groot ben geworden en hoe mijn broers groot zijn geworden en diens kinderen, zoals mijn ouders ons hebben opgevoed, zo probeer ik ook mijn kinderen op te voeden en destijds was het gewoon "normaal" je kind al vlot aan de pap te hebben of dat het een broodje mee at, of lekker fruit e.d. at of gewoon met de pot mee at..... tegenwoordig is men helemaal lyrisch over al die allergieën e.d. dat had je vroeger lang niet zo veel als tegenwoordig hoor... ik ben van mening maar dat is mijn persoonlijke mening dat elk kind een allergie kan hebben maar dat het zeker niet afhankelijk is van hetgeen en wanneer je wat aan het kind geeft... dat de darmpjes de kans moeten krijgen om te ontwikkelen snap ik heel goed, vandaar dat het zeker in het begin ook gewoon meer "proeven" moet zijn dan eten...net zo goed als dat je melk in het begin met 10cc per dag verhoogt zo doe je dat hetzelfde met het geven van fruit of wat dan ook... heel minimaal elke keer iets meer om de darmpjes en het maagje er aan te laten wennen... ik en mijn broers (en mijn ouders natuurlijk ook en hun ouders en hun ouders etc etc etc ) zijn er niks minder of zieker van geworden omdat zij "sneller dan nu" andere dingen te eten kregen.... succes meid...
Ik denk dat het allemaal wat overdreven is dat je pas met 6 mag bijvoeden! Op advies van zowel huisarts als kinderarts mocht ik gaan beginnen! Dus als hun het zeggen zal het ook wel een beetje meevallen! Vandaag heeft ze een paar hapjes peer gehad en ze smulde ervan. Morgen weer dus
nou hartstikke mooi toch, gewoon je gevoel blijven volgen meid, en mocht ze krampjes krijgen, wat helemaal niet vreemd is, kun je er altijd even mee stoppen - minderen.... lijkt af en toe ook wel of kindjes (hoe vervelend het ook kan zijn) geen krampjes mogen hebben en men al soms direct met van alles en nog wat gaan stoppen of medicijnen kopen , terwijl het toch een heel natuurlijk iets is omdat de darmpjes natuurlijk moeten wennen, zowel aan bv, fv en bijvoeding e.d. en alles wat je nieuw probeert...maar goed, daar moeten ze toch ook de "tijd" voor krijgen om te wennen he.. gr.smoekie
Zo denk ik er ook over hoor Smoekie! Esmee heeft afgelopen avond en nacht helemaal nergens last van gehad. Wat betreft mijn kind volg ik mijn eigen regeltjes wel!
Dan hoop ik van harte voor jullie dat je kindje zo'n gestel heeft dat ze dat aankan. Want echt, de ellende die je kunt meemaken met een kind dat er niet tegen kan, dat wens je niemand toe! Succes.
ik hoorde vd week van mijn moeder, dat vroeger het advies van het cb was om met 6 weken een fruithap te gaan geven, en met 3 maanden brood... wij zijn toch gezond en wel oud geworden? Ik ben van mening dat iedereen het beste voor heeft met zijn kind, en dus ook goed in staat is, om te zien wanneer een kind toe is aan wat anders...