Wij zijn ook vroeg begonnen, gewoon "testen" paar hapjes kan geen kwaad. Vervelend dat dit soort onderwerpen altijd zo'n strijd is hier, als je het er niet mee eens bent reageer dan niet. Ze vraagt toch alleen of er andere waren die dat ook hebben gedaan?
Ik denk dat je het best kan beginnen met wat milde groentes en dan als dat er goed in gaat wat fruit erbij geven. Wat betreft de leeftijd, dat mag ieder van mij zelf weten. Wij beginnen niet vroeg met bijvoeding een ander wel, ieder zijn keus zal ik zo zeggen.
In de jaren 60 en 70 werd geadviseerd om met 6 weken liga met sinaasappelsap te geven. Toentertijd bevatte de kunstvoeding nog niet alles wat een baby de eerste 6 maanden nodig heeft, en zouden kinderen zonder bijvoeding tekorten oplopen. De nadelen van vroeg bijvoeden (ook toen had je allergieen, anders zouden er nu niet zoveel volwassenen met een allergie rondlopen!) wogen niet op tegen de nadelen van niet bijvoeden (groeiachterstanden, tekorten). Tegenwoordig is de samenstelling van kunstvoeding heel anders en bevat het alles wat een baby tot 6 maanden en eventueel langer nodig heeft. De balans van voor- en nadelen van vroeg bijvoeden is nu de andere kant opgeslagen. De nadelen van vroeg bijvoeden wegen nu zwaarder dan de voordelen. Persoonlijk vind ik het nogal een stap om willens en wetens in te gaan tegen wat tegenwoordig bekend is over wat goed is voor een kindje. De wetenschap staat niet stil, het lijkt me niet meer dan logisch dat je daar gewoon rekening mee houdt.
Ten eerste vindt ik het erg jammer dat hier toch weer de discussie ontstaat, terwijl de ts-er expliciet heeft gevraagd dit niet te doen. Mijn moeder kreeg dit advies terwijl ze bv gaf..... Ik vind persoonlijk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt en dat je je niet hoeft te verantwoorden naar andere moeders. Ik ga ervan uit dat iedere moeder het beste wil voor haar kind. Ik ben zelf met 2,5 maand begonnen met Nutrix, dit vooral omdat ik haar medicijn er op een andere manier niet in kreeg. Ze heeft hier totaal geen last van gehad en vindt het heerlijk.
Tuurlijk kan een kind er aardig last van krijgen, maar dat is met elke soort voeding, medicijn what so ever . Je kunt overgaan op een ander soort voeding en dat kan al gebeuren . Ieder moet gewoon datgene doen waar hij of zij zich goed bij voelt, zonder zich verplicht te voelen zich te moeten verantwoorden aan hen die een ander opvoeding hebben gekregen, of andere keuzes maakt . iedereen is anders, en daar waar de 1 geen waarde hecht aan hoe het er vroeger aan toe ging, en hoe men het vroeger deed, doet de ander dat wel, diegene mag je dan wel in zijn of haar waarde laten hoor .tis niet verplicht te reageren ja en gelukkig is de aarde rond gebleken..zou wat zijn zeg, ineens ergens vanaf vallen omdat je van plan bent naar australië te verhuizen . Tis idd jammer dat er wat dat betreft altijd veel strijd moet zijn omdat andere een andere mening zijn toegedaan . Iedereen mag natuurlijk reageren ook degene die het niet doen, maar dat mag wel met iets meer respect Ach ja, iedereen is anders, en dat is maar goed ook
Ieder zijn eigen keuze! Als mijn kindje krampjes gevoelig zou zijn had ik nog even gewacht, ondanks het advies van ha en ka om aan bijvoeding te beginnen. Maar krampjes heeft zij nooit gehad gelukkig, mocht zij het wel krijgen door de hapjes stop ik er even mee en probeer ik het later weer. Maar tot nu toe vind ze het heerlijk en geniet ze er echt van. En ook ik geniet ervan hoe ze ervan smult Maar nog even: dit is het advies van zowel ha als ka. Als zij het adviseren dan valt het toch heus wel mee dames? Denk dat zij er meer vanaf weten dan jullie! En ik ken mijn kind het beste. En geloof me, als ik zou denken dat ik haar hiermee kwaad zou doen zou ik het niet eens in mijn hoofd halen!
ik ben ook pas met 6 maand begonnen met bijvoeden, als dat word geadviseerd dan doe je dat toch gewoon? waarom risico's lopen? maar ja ieder voor zich, maar ze zeggen het toch niet voor niks..........
Volgens mij lezen jullie niet ! Het is mij geadviseerd door zowel ha als ka! En bovendien bepaal ik zelf wanneer ik wat geef. Tis mijn kind, niet die van het cb !
Wat ik niet begrijp is waarom je een vraag stelt en niet gewoon naar je HA en KA luisterd, misschien wilde je toch andere meningen horen?! Accepteer dan dat de meeste het waanzin vinden en niet goed!
En zo is het maar net! Ben hier met 4 mnd begonnen met een beetje nutrix maar ze vond het toen nog maar niks dus weer gestopt, uiteindelijk gaf het CB advies om vanaf 5mnd met hapjes te beginnen. Wegens buikgriep uiteindelijk met 5 en n halve maand eerste groente hapjes. Inmiddels zitten we op 1 potje groente, wat vers fruit, een aantal schepjes nutrix bij en nog haar fv flessen op een dag. M'n kind is happy, was na de buikgriep best wel afgevallen maar groeit nu weer als kool. Ik zelf zou wachten tot ze 4mnd zijn met bijvoeding, dat is net weer een fase dat ze wat meer willen, zitten en om zich heen kijken enzo. Maar het ene kind is het andere niet. Maar doe wat je 'moederhart' je ingeeft. Jij ziet je kind 24/7 en het cb maar 10min eens in de zoveel maanden.
wat ik niet begrijp is dat je reageert dat de meeste het waanzin vinden en niet goed terwijl dit haar vraag ook niet is...als je haar vraag had gelezen zijn menig antwoorden die hier gegeven worden overbodig... zij vraagt heel simpel (zie onder) wie dat heeft gedaan en waar men mee begonnen en en hoeveel...en daarbij gaf ze direct al aan dat ze geen reacties nodig heeft dat het zo slecht is e.d. en waarom zou zij geen vraag mogen stellen als haar iets geadviseerd is door de ha en ka...moet je hier eens rondscheumen en kijken wie er allemaal (overbodige) vragen stellen... zij wil gewoon meningen en ervaringen van hen die ook "vroeg" zijn begonnen met bijvoeden en hoe hun kindjes daarop reageerde, dat doet niets af van het feit dat het ook van haar ka en ha mag lijkt mij...
Ik vroeg alleen naar de ervaringen van andere mama's die ook zo vroeg zijn begonnen met bijvoeden. En wat ze als eerste hapje geven en hoeveel. Heb ook duidelijk gevraagd om geen reacties te plaatsen dat het o zo slecht is. Niet zo moeilijk toch? Blijkbaar voor sommigen wel! Maar geloof me, ik heb het beste met mijn kind voor en in dit geval volg ik dus het advies van ha en ka. Niks mis mee lijkt mij?
tsja ik vind dat ze niet voor niks 4 maanden op die potjes zetten.. maar met 3 maanden een hapje lijkt me niet veel kwaad te kunnen!
Als het mij geadviseerd wordt door medici dan lijkt het me sterk dat het kwaad kan. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou ik het echt niet doen!
ze zetten idd vanaf 4 mnd op de potjes, maar vaak wordt er nog geadviseerd niet te beginnen met bijvoeden voor ze 6 mnd. zijn en zelfs af en toe pas tegen de tijd dat ze een jaar zijn onder het mom van dat ze niets anders nodig hebben... ja er worden zoveel dingen geadviseerd en houd iedereen zich aan hetgeen er wordt geadviseerd? er wordt ook geadviseerd kinderen onder de 6 kilo. niet te laten doorslapen, maar kijk een lees hier maar eens hoeveel mensen hun kinderen al direct door laten slapen omdat het kindje zelf niet wakker wordt voor een voeding en het er dan wel aan toe zal zijn, zelfs al af en toe vanaf de geboorte... en als je dan leest wat de "gevolgen" kunnen zijn van het te lang laten doorslapen, nou dankje de koekoek, die zijn toch echt een stuk ernstiger dan eerder beginnen met bijvoeden dan geadviseerd wordt.... en zo kun je nog wel even doorgaan... dus wat dat betreft zeg ik, idd er wordt zoveel geadviseerd, maar mensen moeten eens naar zichzelf kijken en dan beseffen dat ze zich zelf ook niet altijd aan de "adviezen" van medisch geleerde houden....
meid maak je niet druk, haal gewoon de reacties eruit waar je wat aan hebt, en laat de rest voor wat het is... succes met de kleine
Ik snap eigenlijk niet waarom er WEER zo'n topic geopend wordt... Ik bedoel, gebruik de zoekfunctie. Op deze manier ontstaan er toch alleen maar eindeloze discussies over wel of niet vroeg beginnen met bijvoeden. Zo eindigen al deze topics, daar kon je op wachten.... Dus ik vind het een beetje zinloos... Al de vragen die je stelt zijn al eens beantwoord: - waarmee beginnen? -> groente is beter dan fruit (alsof daar iets mee gedaan wordt...) Dus van mij part ga je met fruit beginnen als je dat leuk vindt... - hoe reageerde je kindje erop: elk kind is anders en zoals je zelf al zegt: "ik luister naar mezelf en naar mijn kindje. Dus dan zou je het zelf moeten ervaren. Ik word gewoon een beetje moe van deze discussies.... edit: Dit is geen aanval naar de TS hoor, zo is het niet bedoeld!
ja weet je als je zo moet gaan denken, kan niemand meer een topic openen want alles wat je je maar kan bedenken is al eens een keer gevraagd van ik heb ineens veel slijm, is dit een zw.symptoom tot ik ben 8 wkn. Geleden bevallen wanneer wordt ik weer ongesteld om maar 2 simpele vragen te stellen die me zo even te binnen schieten als iedereen maar de zoekfunctie moet gebruiken om ergens antwoord op te krijgen, is dit forum ook bijna nutteloos want zoals ik al zei overal zijn al topics over en toch worden de meest simpele vragen keer op keer weer gesteld ik ben gewoon van mening dat wanneer je iets vraagt (zoals de TS in dit geval) en er al direct bij aangeeft dat je niet zit te wachten op negatieve reacties van dat het o zo slecht zou zijn of wat dan ook, je je mening voor je kunt houden omdat die toch niets toevoegt, want daar wordt niet om gevraagd tuurlijk kun je moe worden van bepaalde discussies maar je zou jezelf dan ook de vraag kunnen stellen of het nodig is om nog te reageren zo wordt ik moe van al die nutteloze vragen over zw.symptomen en denk ik wel eens hetzelde als jij (mens gebruik de zoekfunctie) maar mensen willen soms ook niet de moeite nemen om iets op te zoeken en over het wel of niet bijvoeden zijn in ieder geval vele malen minder topics geopend dan topics over symptomen, lengte van cyclusduur, wat inleiden e.d. is kortom reacties als deze zijn wat dat betreft net zo nutteloos