@ smoekie: Klopt, ik weet dat er genoeg topics geopend worden, met vragen die al heel vaak gesteld zijn. Maar die eindigen niet allemaal in een dicussie, dezélfde discussie wel te verstaan. En ik vind dit zo'n onderwerp dat ik denk van: Is het niet om weer zo'n discussie uit te lokken.... Aangezien het er zelfs bijstaat: "Geen nagatieve dingen, over dat het niet goed is etc..." Dus ze heeft die andere topcis wel gelezen, anders wist ze ook niet dat er al genoeg topics waren met dezelfde eeuwige discussie over bijvoeden. Sorry maar dan vraag ik me af, wat heeft het voor zin/ nut.
Klopt heb je ook wel gelijk in, er zijn genoeg onderwerpen die (bijna) altijd op hetzelfde uitlopen (slotje) topics over roken topics over het wel of niet geven van bv fv etc. etc. maar ja het is een blijft een openforum waarin ieder zijn vragen mag stellen, en het is aan de forumpeoples om wel of niet ergens (negatief) op te reageren . Denk niet dat dit topic geopend is om weer zon discussie uit te lokken, want dan kun je wel bij elk van dit soort onderwerpen je vraag teken plaatsen of sterker nog dat er door Jan of Lotte wordt gezorgd dat dit soort onderwerpen niet meer mogen worden aangemaakt, en dat zou toch van de zotte zijn Ieder heeft zijn eigen mening over bepaalde dingen, en iedereen mag dat uiten zolang het maar met respect gaat, ik zie niet in wat er mis is met een gezonde discussie alleen wat vaak gebeurd is dat het op een gegeven moment persoonlijk gaat worden in de trant van dat iemand niet verantwoordelijk zou zijn tot zelfs asociaal zonder de persoon in kwestie vaak zelf te kennen . Dus tja hoe het ook zij, dit soort topics houd je toch
Een tijdje geleden heb ik telefonisch contact gehad met Nutricia en zij raadden mij aan dat als we zouden beginnen met een potje, te starten met groentes, dit omdat fruit zoet is en ze anders geen smaken aanwennen (nouja, ik vraag het me af,maar ik geloof het wel hoor ), dus als ik jou was zou ik dan gewoon starten met groenten. Als je uk hier goed op reageert kun je ook fruitvoeding gaan toevoegen, anders zou je eens op de website van Nutricia kunnen kijken, daar staan dagschema's (als advies) hoe je het beste kunt beginnen en waarmee. Ik kreeg ook als advies om tussen twee flessen door te starten als ze het meest wakker zou zijn. (Uiteindelijk wachten wij nog even, maar dat terzijde, ik wil hiermee alleen aangeven dat ik dus nog geen ervaring heb,maar je puur even doorgeef zoals ik het gehoord heb ). Heel veel succes enneh, volg je gevoel en de HA / KA! Liefs van mij
@ smoekie: mee eens, Dat is ook wel zo. Het is gewoon jammer dat het altijd op hezlefde uitloopt, idd de slotjes. En dat vind ik gewoon zonde. Je krijgt hier alleen maar negativiteit van, dus vandaar dat ik zoiets heb: Lees ff bij andere topics over deze onderwerpen, dat scheelt weer een hoop narigheid! Voor de TS, maar ook voor de mensen die zowel posotief als negatief reageren!
En hebben de medici je ook uitgelegd waarom ze zo sterk van de internationaal geldende richtlijnen afwijken? 't Is je eigen kind, en elk kind is anders, maar als er geen heel dringende medische redenen zijn snap ik niet waarom artsen met zo'n achterhaald advies komen. Was het een echte kinderarts in een ziekenhuis of een arts op een CB? (Dat is namelijk een groot verschil: ongeveer 6 jaar studie).
Tjsa, ik snap de reacties wel, tis toch ook absurd om zo'n haast te hebben met hapjes e.d geven. Ik geloof er trouwens niks van dat een échte verantwoordelijke arts dat advies geeft, maar dat is maar mijn "nutteloze" mening.
Maar dan nog...... waar zit als moeder dan je gezonde verstand? Er is ook nog zoiets als verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van je kind, een arts is daar niet verantwoordelijk voor, dat zijn de ouders.
dit is nou precies zo'n respectloos antwoord die nog nuttelozer is dan de reactie dat dit soort topics geen nut hebben... alsof je als moeder zijnde verstandloos bent als je vroeger dan men adviseerd bijvoeding geeft.... dan lopen er heden ten dage aardig wat verstandlozen rond, die van vroeger, en die van nu...
Ik verval, geloof ik, in herhaling bij jou smoekie, jij hebt jouw mening, ik de mijne. Maar om die van mij nou meteen weer als *respectloos* te betitelen.....maar het verbaasd mij niet dat je dat doet.
tja kan best zijn dm en veel dingen zullen in het voordeel zijn hoor, maar het is toch echt niet zo dat ze het vroeger "niet goed" deden hoor, en zo lijkt het er nu wel op zoals er gereageerd wordt... precies wat ik al eerder zei, zijn er tig andere "regels" (lees adviezen) waar men zich niet aan houd, 1 daarvan is het wel of niet laten doorslapen van baby's ivm laag bloedsuikergehalte, en daar waar de 1 zegt och laat slapen ongeacht of ze weten wat de "gevolgen" kunnen zijn zo zijn er genoeg die hun kinderen niet laten doorslapen omdat ze hun kind niet te lang willen laten doorslapen.... tja idd ieder zijn eigen mening, ik vindt jouw mening idd respectloos overkomen, want wie ben jij om over andere moeders die voor een andere opvoeding kiezen dan jij en andere "regels" naleven te oordelen dat zij niet over "gezond verstand" beschikken... ik beschik toch echt wel over een heel groot portie gezond verstand hoor, het wel of niet eerder beginnen dan de regels "voorschrijven" zegt niets over het verstandelijk vermogen van iemand...
Ik ben ook met 3/5 maand begonnen met een paar hapjes fruit. Nu krijgt ze 'sochtends een half potje fruit met een halve liga en 's avonds een half potje groente. Ze heeft nergens last van gehad en ze vindt het heerlijk.
@Dirksmama: het werd mij echt geadviseerd door een kinderarts uit het ziekenhuis! Ik vind persoonlijk sommige reacties wel erg ver gaan hoor. Ik weet dat iedereen er anders over denkt. Prima, geen enkel probleem mee. Maar ik ben geen onverantwoorde moeder!
De ka in het ziekenhuis adviseerde mij met 5,5 maand te beginnen met bijvoeding. Nu is dit wel een heel verschil natuurlijk, maar hij gaf ook al aan dat compleet achterhaald is dat vroeg bijvoeden de kans op allergieën zo veel zou vergroten. Hij zei ook dat ik wel eerder met bijvoeden had kunnen beginnen en dat er nieuwe onderzoeken zijn waaruit blijkt dat de de kans op allergieën door bijvoeding ed veel kleiner is dan momenteel wordt gedacht. Ik weet niet of het waar is, maar er zijn dus meerdere ka die dit adviseren en dat zal heus niet voor niks zijn. Ook mijn ka is een 'echte uit het ziekenhuis' en ik kies er voor die eerder te geloven dan iemand op een forum die zegt echt niet te moeten beginnen voor 6 maanden. Met alle respect hoor, maar ik zie niet het gezicht van een medeforummer, dus is het toch logisch dat je je ka gelooft. dus natuurlijk ben je geen slechte moeder! Jij twijfelt waarschijnlijk gewoon over wat je nu moet doen omdat ka en ha het adviseren. Dat je dit topic opent vind ik al bewijzen dat het je interesseert en geen slechte moeder bent, je denkt er immers heel bewust over na enz. Als je al niet eens meer naar een ka kunt luisteren, wie kun je dan nog wel vertrouwen op het gebied van je kinderen?
Dat weet ik wel, maar ik wil alleen maar zeggen dat je als ouder ook het beste wilt doen als je luistert naar het advies van de ka.
Er is één recent onderzoek waaruit blijkt dat het uitstellen van bijvoeding van 4 naar 6 maanden weinig effect heeft op het voorkomen van allergieen (terwijl er meerdere onderzoeken zijn die dat effect juist WEL claimen). In datzelfde onderzoek wordt wel naar voren gebracht dat bijvoeden met 6 i.p.v. 4 maanden wel effect kan hebben op het voorkomen van eczeem. Zoek. Lees. Denk na. Niet elke kinderarts houdt zijn/literatuur bij. En omdat artsen vaak nogal eigenwijs zijn zullen ze ook niet altijd conform wat wetenschappelijk aanvaard is adviseren. Er is al decennialang een wereldwijde concensus dat de absolute ondergrens voor bijvoeden op 4 maanden ligt. Over 4 of 6 maanden verschillen de meningen (zit ook een culturele component in). Een arts die dus adviseert om VOOR 4 maanden al bij te gaan voeden moet toch op z'n minst een duidelijke medische noodzaak daarvoor geven. Of als ouder moet je bij zo'n advies toch echt even doorvragen naar het waarom van zo'n advies. Mijn dochter 'mocht' van de kinderarts ook met 3 maanden aan de groente. Ze was dysmatuur, kreeg borstvoeding en had een sterk verhoogde kans op allergie. Dus ik heb doorgevraagd. Bleek dat die arts: 1 geen rekening had gehouden met de familiegeschiedenis 2 niet op de hoogte was van de richtlijnen van de Inspectie Volksgezondheid 3 in veronderstelling verkeerde dat adviezen van de WHO alleen voor de 3e wereld waren... En bijvoeden met 3 maanden moest je doen omdat zijn moeder dat ook zo gedaan had. Hebben we dus maar niet gedaan, en gewoon netjes tot 6 maanden gewacht.
In dit geval hebben wij dus wel een medische oorzaak voor het bijvoeden vanaf 3 maand. Ik loop natuurlijk ook niet voor mijn lol met mijn jongste dochter bij de ha en ka! Maar daar wijk ik verder niet over uit aangezien daar mijn topic vraag niet over ging! Ik ben jullie dus verder ook geen uitleg verschuldigd! Bedankt dames die gewoon een antwoord hebben gegeven op mijn vragen waar deze topic voor bedoeld was.