Bijvoeden met 3 maand!

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaBianca, 18 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Bianca, ik vind jou helemaal geen slechte moeder hoor, juist het feit dat je informeert wie er ook voor 3 maanden is gestart met bijvoeden maakt je toch een goede moeder? (Dat je informeert hoe de ervaringen van anderen zijn bedoel ik), uiteraard mag een ieder zijn mening hebben, zolang het maar met respect naar elkaar toe is. Ongeacht of men het ermee eens is of niet.

Als jouw KA zegt dat je kunt starten met BIJvoeden (waarmee ik bedoel dat de bijvoeding geen fles vervangt) en je voelt je er prima bij, why not? Volg je moedergevoel en je moederinstinct en laat niemand je wijs maken dat je een slechte moeder bent!

Liefs van mij

2. evon

evon Actief lid

18 mei 2006
    432
    0
    0
    Den-Haag!
    Bedoel je soms dit onderzoek?;
    http://pediatrics.aappublications.org/c ... /121/1/e44 (niet de minste dacht ik, als ik de references enzo bekijk)
    Die had ik hier eerder in een ander topic al eens gepost.
    Er zijn toch wel meer van dit soort onderzoeken hoor met dezelfde conclusies die ook vrij recent zijn, ik ben ze al meerdere keren tegen gekomen. Ook eentje van de european Academy of Allergology and Clinical Immunology.
    Die bewijzen juist dat de conclusies van vroegere onderzoeken achterhaald zijn.
    For eczeem is dat idd nog niet zeker....er is iig niet genoeg bewijs om aan te nemen dat uitstel wel postief effect heeft

Ach ik weet het al helemaal niet, ik ben geen kenner, ik lees alleen zo nu en dan wat dingen en het zal toch wel geen klinklare onzin zijn wat er uit al die onderzoeken voortkomt

Zelf ben ik wel zekerheidshalve gewoon begonnen met 6 maanden

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zoals ik al eerder schreef, er ZIJN medische indicaties voor vroeg bijvoeden. Maar ook dan moet je heel voorzichtig zijn, en vooral DOORvragen bij je arts naar de motivatie van zijn advies. Een opmerking als 'we kunnen het wel eens proberen' bijvoorbeeld is een minder goede motivatie als 'het lijkt me dat het met bijvoeding beter kan gaan met uw kindje'.
    Maar omdat er gewoon nadelen aan vroeg bijvoeden zitten, moet je je kindje extra goed in de gaten houden. Bij reflux bijvoorbeeld speelt een voedselintolerantie of -allergie vaak een rol. Is dat zo, dan verergeren de klachten, terwijl andere kinderen met reflux soms wel baat kunnen hebben met wat vaster voedsel.

In jullie geval lijkt het me dus vooral een heel voorzichtig aftasten van wat je kindje kan en aankan worden, waarbij je, gezien haar leeftijd het beste de allergievuistregels kunt gaan toepassen:
    -in het begin absoluut geen mengsels, maar pure groente (dus ook geen potjes, die bevatten namelijk altijd toevoegingen in de vorm van appelsap, zetmeel of vitamine C)
    -3 dagen hetzelfde aanbieden, dan 2 rustdagen, en dan pas iets nieuws
    -eerste dag 1 theelepel, 2e dag 2 theelepels, 3e dag 3 theelepels en pas na de rustdag eventueel de hoeveelheid opvoeren
    -bij meer huilen, meer braken, onrust of uitslag meteen stoppen en een week pauze nemen

4. MamaBianca

MamaBianca Actief lid

12 mrt 2008
    478
    0
    0
    Drieborg
    @Dirksmama : bedankt voor je tips! Ik ben dus ook heel voorzichtig begonnen. Ze krijgt maar enkele hapjes en tot nu toe reageert ze er goed op. Niet anders dan anders gelukkig!

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ben ik even benieuwd hoor; laat jij je kind ook op de buik slapen ? Onder een dekbedje ? Zonder maxocosi maar gewoon in de reiswieg in de auto ? Net zoals vroeger ?

6. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Op de buik slapen heb ik wel gedaan ja. Omdat naar mijn mening een oververmoeid kind te slapen leggen gevaarlijker is dan een kind op de buik te slapen leggen. Ze sliep gewoon niet op haar rug, waarschijnlijk ook vanwege de reflux. Toen heb ik idd ook gedacht: vroeger moesten ze op de buik slapen en de mensheid is niet uitgestorven dus zo slecht zal het niet zijn.....

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De mensheid is niet uitgestorven nee, maar ten tijde van het op de rugslaapadvies was de sterfte t.g.v. wiegendood wel vele malen hoger dan toen dat advies weer werd ingetrokken.
    Neemt niet weg dat er heel wat babies zijn die niet op de rug kunnen slapen (dat is namelijk een heel onnatuurlijke houding). Veiliger is dan om ze op de zij te laten slapen, het liefst gestut met een goeling, opgerolde handdoek of safety sleep. Echte buikslapertjes kunnen alleen maar op de buik slapen. Eigenlijk merk je heel snel of je er zo eentje hebt, maar die moet je de eerste weken liever niet alleen in een bedje op een kamer apart laten slapen (tot ze zelf kunnen rollen).

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Nee ik laat mijn kind idd niet op de buik schrijven om de heel simpele reden dat mijn ouders dat bij ons nooit hebben gedaan, ondanks dat men "vroeger" zei dat ze dat wel moesten doen...mijn ouders waren altijd veel te bang dat we te moe-slap zouden zijn als we met het gezichtje naar beneden op het matrasje zouden komen te liggen we zouden stikken, daar hebben zij geen onderzoek of advies voor nodig gehad om toch te doen wat zij dachten dat goed was, evenals dat ik dat doe...

wbt dekbedje, idem dito, wij hebben nooit onder een dekbed gelegen en mijn kinderen ook niet ,welke onderzoeken daarover ook zijn geweest dat was bij ons gewoon uit den boze ondanks dat er destijds waarschijnlijk nog niet eens zoveel bekend was over het wel of niet onder een dekbedje te laten slapen...

en wbt met een reiswieg in de auto zonder maxi cosi, ik weet niet eens hoe ik vroeger "vervoerd" werd ik zal het eens navragen als je dat zo graag wilt weten, maar daar moet ik je dus het antwoord op verschuldigd blijven met daarbij wel de reactie dat je het nu doet overkomen, alsof ik alles van vroeger "goed" vindt, en me daar ook aan vasthoud..

nee ik vindt niet alles van vroeger goed, er zijn tig dingen die alleen maar positief zijn veranderd en dat we blij moeten zijn dat we bepaalde kennis wel hebben opgedaan, maar wbt het wel of niet vroeger beginnen met bijvoeden dan die 4 mnd, of 6 mnd, of voor sommige zelfs een jaar, ja daarin ga ik mee met hoe mijn ouders (en die van hun) het hebben gedaan, en heb ik ook de kunst mogen afkijken bij mijn broers en zus en bij vele andere mensen....

er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar weet ik veel wat allemaal zo werd vroeger geadviseerd de kinderen op de buik te laten slapen, terwijl later weer werd gezegd het niet te doen omdat dat de kans op wiegedood zou bevorderen, zo zullen er altijd onderzoeken zijn en blijven die later weer "achterhaald" worden...

zo ook met allergieën, het hebben van bepaalde allergieën verkleind weer de kans op alvleesklierkanker en zo zijn er tig onderzoeken gedaan waarbij er weer een kanttekening geplaatst kan worden..

de grootste "boosdoener" bij het wel of niet "ontwikkelen" van een allergie is nog steeds erfelijkheid....als er meer mensen in de familie zijn die een of andere allergie heb des te meer kans dat je kind het ook krijgt (ontwikkeld) maar hier wordt het vaak gedaan alsof het wel of niet eerder beginnen met bijvoeden de reden is van een :( allergie

als jouw afweerssyteem niet goed is en het afweersystee heel heftig reageert op bepaalde dingen maakt het daarbij niet uit of dat gegeven wordt met de leeftijd van 4 mnd. (of vroerger) of op latere leeftijd...

dat is in het lichaam al genetisch bepaald en als je begint met 4 mnd. of jonger of je begint pas met een maand of 6-12 weet ik veel blijft dat "lood om oud" ijzer, en zijn de reacties hetzelfde dat het komt door het voedsel...enige verschil is dat je er "eerder" achterkomt of je kind het wel of niet heeft(krijgt)...

maar goed het blijkt dat je je als ouder zijnde keer op keer moet verdedigen tegen hen die een ander "visie" op op"voeding" hebben terwijl dat niet zo moeten, je krijgt zelfs naar je kop geslingerd dat je niet over "gezond verstand" zou beschikken als je het "anders" doet dan de regels voorschrijven...

nogmaals kom ik met hetzelfde argument als ik al eerder gaf, er zijn er tig die hier vertellen dat je je kind niet eerder zou moeten gaan bijvoeden omdat je dan kans hebt dat je kind een allergie ontwikkeld (die het later ook zou ontwikkelen als je later zou beginnen) maar diezelfde ouders laten hun kind wel vanaf dag 1 (bij wijze van ) doorslapen ondanks dat bekend is dat als je je kind te snel te lang door zou laten slapen je grote kans hebt dat het een te laag suikerspiegelgehalte kan hebben en ik denk niet dat de gevolgen daarvan hier breeduit beschreven hoeven te worden...

enigste waar zij"" aan mogen denken als men weer eens de vinger wil wijzen naar doe wat vroeger beginnen met bijvoeden, dat zij misschien wel de kans lopen dat het kind een allergie zou krijgen, maar dat zij de kans lopen een kind in bedje te vinden in coma :(

(in het ergste geval he, maar goed er worden vaak genoeg voorbeelden gegeven van kindjes met allergieën dat dit ook wel beschreven mag worden omdat men hier vaak van het ergste uitgaat

gr.smoekie

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja dat kan zijn, maar toch wordt vandaag de dag het advies gegeven (vanuit de who want dat zijn hun richtlijnen) de kinderen vanaf dag 1 op de rug te laten slapen, dus waarschijnlijk mis jij daar ook iets db...daarbij ben ik wel benieuwd waar jij de cijfers vandaan haalt wbt de hoogte van wiegedood van toen en nu? die heb ik wel eens proberen op te zoeken maar kon het niet goed vinden...

wbt het slapen op de zij, wij hebben altijd op de zij geslapen met een opgerolde handdoek in de rug, en een opgerolde doek vanaf de middel...

zo heb ik mijn kinderen laten slapen, en zo heb ik Zoë ook dit keer laten slapen ondanks dat de kv mij vertelde dat ik haar beter op de rug kon laten slapen...

nou kan best zijn dat zij de regels volgt van het who maar ik volg mijn eigen (moeders) "regels" in veel dingen....

10. evaatje

evaatje Bekend lid

23 feb 2007
    872
    0
    0
    en we gaan weer off topic...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als kinderen ALLEEN slapen is de veiligste houding de rugligging, en dat wordt dat ook overal geadviseerd. Ik schreef over de gevallen waarin een baby absoluut niet kan slapen op de rug, want zulke babies heb je (en evolutionair gezien is dat logisch, op je rug ben je volledig machteloos). In dat geval is de zijligging beter dan de buikligging. Nadeel van de zijligging kan zijn dat ze sneller op de buik rollen, vandaar dat je je baby moet 'stutten'.

Dat van die sterke daling van het aantal gevallen wiegendood toen de buikligging werd 'afgeschaft' kun je op heel veel plaatsen lezen, bijvoorbeeld op de site van de stichting wiegendood:
    'In ons land zijn baby’s eeuwenlang altijd op de rug te slapen gelegd. Met uitzondering van een periode in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, toen vanuit Amerika een voorkeur op kwam voor buikligging. Nederland behoorde tot de landen die buikligging gingen adviseren. Oplettende kinderartsen zagen na enige tijd een forse toename van baby’s die in buikligging overleden. Onderzoek leidde in 1987 in Nederland tot terugkeer naar rugligging, de rest van de westerse wereld volgde later.'

Bij samenslapen slapen de meeste mensen en babies vanzelf op hun zij.

Maar de manier die jij gebruikt is ook verder prima, en is ook een wijze die door veel slaapdeskundigen als natuurlijker gezien wordt. Al blijft de rugligging nog wel het officiele advies, vooral voor kinderen die alleen in een bed liggen en ook nog eens gescheiden van hun ouders (dus eigen kamertje).

Persoonlijk kan ik absoluut niet op mijn rug slapen, als ik gedwongen op mijn rug moet liggen blijf ik wakker, hooguit zak ik even weg (meestal in een nachtmerrie of zo).

12. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik kan zelf idd ook niet op m'n rug slapen. Ik ben ook een echte buikslaper, vond het ook vreselijk dat dat niet meer ging tijdens m'n zwangerschap.
    Van de babysleep werd Nova helemaal woest. Nu slaapt ze dankzij de swaddleme wel lekker op haar rug, maar ze heeft dus ook een tijd op haar buik geslapen.
    Ik vind het zo jammer dat het gewoon totaal niet geaccepteerd wordt als een iets afwijkende manier van opvoeden hebt als gangbaar is. Ik bedoel hierbij ook het bijvoeden en slapen enzovoorts.
    Ik heb zelf bijvoorbeeld slapeloze nachten gehad toen Nova net op haar buik sliep en voelde me een slechte moeder. Gelukkig werd dat gevoel wel minder toen ik zag dat ze eindelijk lekker sliep.
    Ik zou zo graag zien dat iedereen elkaar in z'n waarde laat en iedereen z'n eigen beslissingen laat maken. Dat maakt moeders een stuk minder onzeker denk ik.

13. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    bij ons hebben ze ook geadviseerd eerder te beginnen met fruit/groenten omdat aidan enorme last van verstoppingen had door alleen flesvoeding, wij zijn na 4 mnd begonnen met groenten. eerste keer 4-5 hapjes en zo steeds beetjes meer. sinsdien is hij verlost van die vreselijk krampen en verstoppingen en dankzij groenten en fruit werken zijn darmen veel beter. ik ben blij dat ik niet heb gewacht tot 6 maanden en heb geluisterd naar én de arts én mijn moedergevoel.

14. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    daarbij... is ieder kind niet anders en is het niet veel belangrijker om naar het kind zelf te kijken en niet altijd de grote lijn aan te houden van wat anderen zeggen? voor het ene kind is het niet slim eerder te beginnen en voor de ander wel. dnek dat je er snel genoeg achter komt als het niet zo lekker loopt. en dan heb ik het niet over dagen doorgaan met proberen maar denk dat je na de eerste keer wel een redelijke indicatie hebt van of een kind er goed op reageerd.

sommigen zijn er ook niet klaar voor en willen nog niet eens van een lepel eten en andere wel. denk dat geen enkele ouder een kind dwingt om eerder te beginnen met groenten en fruit als het er niet goed op zou reageren (lees bv krampen).

waar aidan bv wel ecseem van kreeg was van het opwarmen vd fles in de magnetron. toen ik daarmee ben gestopt was het ene kleine plekje wat hij had verdwenen en nooit meer teruggezien.
    dus tja.... zo kunnen we overal wel een discussie over beginnen wat wel en niet goed is voor je kind.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er is een groot verschil tussen vroeg bijvoeden omdat het zou 'horen' of omdat het 'zo leuk' is en vroeg bijvoeden omdat er een medische reden is. Ook bij vroeg bijvoeden met een medishce reden moet je natuurlijk alert zijn op gevoeligheden, maar het ligt dan gewoon heel anders.
    Als er een medische reden is dan geef je het in de hoop dat je kind er beter van wordt. Vergelijk het met paracetamol: dat geef je je kind ook niet elke dag, maar wel als er een medische reden (koorts) is. Paracetamol geef je ook niet omdat het zo 'leuk' is of omdat ze er lekker op slapen toch?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ieder kind is anders, maar bij elk mensenkind geldt dat ze pas na 9 maanden in de buik klaar zijn om er uit te komen. Dan zijn ze RIJP. Sommige kinderen komen eerder, maar dat wil niet zeggen dat ze eerder RIJP waren. Zo is het ook met de ingewanden van een baby. Voor het rijpen tot iets anders dan melk verdragen en verteerd kan worden staat 6 maanden. Daarom is 6 maanden de beste leeftijd voor een gezond kind om te beginnen. Daarnaast zijn er soms medische indicaties om eerder al bijvoeding te geven, ook al heeft een kind er qua voeding nog niet zo veel aan, sosm heeft het wel therapeutische waarde.
    Maar aan die rijpingstijd valt weinig af te dingen, hooguit een weekje eerder of later, maar zeker geen 2 maanden.

17. Writer

Writer Niet meer actief

jezus somige willen maar niet laten om hun zegje te zeggen terwijl hier duidelijk werd vertelt ervaring met mensen die eerder zijn begonnen , pffffff wat laag zeg dat men zich bijna moet veronschuldigen omdat niet volgens andere doet ,je zou bijna stikum dingen gaan doen omdat je vor slechte mama word uit gemaakt

ik ben helemaal met smoekie eens , ze weet altijd goed dingen te verwoorden :D en wel met respect ,je bent echt kanier smoekie ik lees vaak je brichten ;) een wijze vrouwtje :D

mij zoon is een buikslaper , we hebben alle geprobeerd vond ook eng maar ik en hij ook hadden geen rust en slaap meer vermoeind allebei , toen maar op buik laten slapen en dat doet hij nog steeds en slaapt heerlijk door , hij kon vanaf 2 weken al zijn hoofd goed optillen en draaien dus maak me steeds minder zorgen , ik chek wel altijd en hij ligt altijd goed met zijn hoofd link of rechts

over bijvoeding ,je moet doen wat je gevoel zegt en naar je kind kijken ,mensen die alles volgens die regeltjes doen zijn ook geen perfecte mama :rolleyes: , netals fles voeding , moet je ook altijd uitlegen waarom je geen borst geeft :(
    brrrrr ik heb echt hekel aan mensen die zich zelf perfecte mama's vinden en alles volgens de regeltjes doen en snel andere mensen oordelen omdat niet zelfde doen bahh

ik ga met mij zoon ook met 4 maanden proberen of hij het wilt , zo ja dan kan ik met 6 maanden ook brood proberen en snel ook met de pot mee eten als lukt

18. Stay Funny

Stay Funny Bekend lid

6 feb 2007
    529
    0
    0
    Middelburg
    we hebben het hier over om voor dat ze 4 maanden zijn al te beginnen met bijvoeding..

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    :oops: :oops: ;) ehm thanks Mees... :)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt duidelijk niet alles gelezen lijkt me.

Deel Deze Pagina