ik heb het goed gelezen hoor , en mensen die VOOR 4 maanden met bijvoedig beginnen moeten ook doen ,daar ga ik ook niet over oordelen ,ik ben met 10 weken gevoed en ook alle andere familie ook ,en niemand die ziek of allergie heeft
Tjonge jonge jonge zeg, als ik hier zo al die reactie's lees dan ben ik wel een hele slechte moeder, Ik gaf geen borst maar de fles zonder 'acceptabele' reden, ik heb dus geen medicijnen waardoor het niet kon en of ik 'genoeg'voeding had weet ik niet want ik heb het nooit geprobeerd. Ik gaf 'bijvoeding' voor de 4 maanden en dan nog niet eens met de groente begonnen maar meteen met het fruit Mijn kind kreeg wisselligging in bed (mbv een safe to sleep driehoekig geval) ondanks het advies dat het op de rug 'moest' slapen. En vanaf 9 maanden eet Kylian al volledig met ons mee, hij weigerde in 1 keer zijn flesvoeding, na 5 dagen was de maat vol en zijn we over gestapt op gewone melkproducten met extra vit D druppels. Hmmm ik bedenk me nu eigenlijk dat het een wonder is dat ze Kylian nog niet van ons afgepakt hebben Oja en Smoekie je verwoordt je inderdaad erg goed en krachtig Groetjes Anita
foeiiii pluk , ik zal maar kinder bescherming maar bellen meid maak je alstblieft niet druk , je doet het perfect laat anderen maar lekker kletsen
Ik wil even off-topic reageren. Ik vind het erg opvallend dat ik al aan het onderwerp van een topic kan zien wie er weer met de vinger gaat wijzen met antwoorden. En met ongevraagde adviezen komt, verhalen die we om de haverklap onder de neus geschoven krijgen. Terwijl de TS er duidelijk om vraagt om niet zulke discussies te starten. Kunnen we enig respect voor elkaar opbrengen en elkaar in de waarde laten? Ik denk dat degene om wie het gaat wel door over wie het gaat.
ik zal een 'on topic' reactie geven Ik ben begonnen op 3 maanden 3 weken met bijvoeden. Ik ben begonnen met groentehap (worteltjes) gewoon 4 dagen achter elkaar steeds een klein beetje, maar dat vond hij niks. Bruine bonen met appeltjes 4 dagen ging op zich oke, en daarna appel-peer. Ik merk dat Martijn er nog niet echt aan toe is want hij doet zijn mond niet open voor de lepel. Bovendien merk ik nu, na een week bijvoeden, dat hij krampjes krijgt en veel poept. Ik stop dus nu met het bijvoeden en probeer het over een maandje nog eens. hoop dat je er iets aan hebt. ik kreeg wel het advies om niet teveel te geven, echt 1 a 2 eetlepeltjes, en te beginnen met groenten.
wat ik me wel afvraag: er werd hier een reactie gepost over dat niet alle KA"s hun literatuur bijhouden, Ik weet niet wie dat postte, maar is die persoon zelf een medicus? Die weet schijnbaar mee roveral vanaf dan artsen. WHO zet ik altijd mijn twijfels bij, die leggen volgens mij de grens op 6 maanden omdat ze gewoon willen dat er zo lang mogelijk BV wordt gegeven. Dat heeft niets met allergieën van doen denk ik.
Ten eerste: waarom denkt iemand altijd dat er wordt beweerd dat iemand die het anders doet een slechte moeder is? Dat wordt toch nergens gezegd? Persoonlijk verbaas ik me wel dat mensen zo weinig openstaan voor wat de laatste inzichten en zo zijn, maar dat is en blijft je eigen verantwoordelijkheid! Ten tweede: de WHO is en blijft WEL de instantie die wereldwijd het beste met mensen voor heeft qua gezondheid, ze hebben het niet alleen maar over borstvoeding, maar ook over roken, inentingen, dieten. Ze zullen nooit 'zomaar' iets zeggen, en het is ook niet zo dat ze 'gewoon' willen dat er zo lang mogelijk bv gegeven wordt. Ik vind het op z'n zachtst gezegd nogal kortzichtig om een zo belangrijk orgaan met twijfel te benaderen. Ten derde: zoals ik al eerder schreef: er bestaan medische redenen om vroeg bij te gaan voeden. In dat geval wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen. Maar dat zijn vrij zeldzame individuele gevallen. De opmerking dat er met vingers gewezen wordt snap ik niet.
hallo , er word letterlijk geschreven dat mama's hun gezonde verstand moeten gebruiken wat word ermee bedoeld dan? hebben we geen hersen of verstand en mensen die zeggen die arts niet deugt omdat met bijvoeding mocht beginnen ,ohhhhh daar kan ik zoo aan iriteren alsof die geine beter weet dan arts je kijkt naar je kindtje ,je doet wat je gevoel zegt endan ben je gewoon goeie moeder die weet hoe haar kindtje in mekaar zit ,, jou kind is zo , mij is is anders en hier werd duidelijk gevraagd om ervaring met mensen die ook vroeg met bijvoeding zijn begonnen en duidelijk geen andere goed bedoelde adviezen gevraagt en tochhhhhhhhh heee pffffffffff
@ dirksmama...word je nou nooit zelf eens verschrikkelijk moe van het uitdelen van al je adviezen aan mensen die het zo onderhand wel eens weten maar toch lekker eigenwijs hun eigen ding doen? (en terecht!). Ik snap werkelijk echt niet wat jij op dit forum doet, je bent alleen maar actief in het voedingsgedeelte en steeds weer weet je mensen te kwetsen en tegen je in het harnas te jagen...wie heeft er een kinderarts of huisarts nodig nog vwb voedingsadviezen, we hebben DIRKSMAMA jeeeeeeeejjjjj! Ga toch alsjeblieft eens wat nuttigs doen, nee beter nog, laten we de mods vragen je hier een functie te geven als voedingsdeskundige, krijg je helemaal je eigen stukkie naast 'stel je vraag aan de lactatiedeskundige' (kun je haar vast ook nog even goed advies geven, nee beter nog je kunt haar wel vervangen!) en kunnen we hier als mama's onderling weer eens normaal praten over hoe we ons gevoel volgen en luisteren naar ARTSEN die ons advies geven en hoe we zelf de keuze maken om dat advies al dan niet op te volgen. En dan dan zonder jouw belerende vingertje...ooooh wat een heerlijk stukje forum zou dit dan worden. Weet je trouwens al dat er mama's zijn die hier hun vraag niet eens meer durven te stellen uit angst voor dat belerende toontje van jou!? Goed gedaan meid! Respect hoef jij van mij niet meer te verwachten, jij hebt al zoveel mensen gekwetst, waaronder mij. Ik ben hier klaar, weer een topic dat op slot kan dankzij de enige echte DIRKSMAMA die weer eens ongevraagd haar mening moest ventileren!
Hahahahaaaaaaa, als het niet zo TRIEST (vette woorden schijnen het hier goed te doen) was dat sommigen alleen nog maar kunnen babbelen over wat MOET volgens de laatste WETENSCHAPPELIJKE INZICHTEN en totaal niet meer op moedergevoel durven te vertrouwen, zou ik nog véél harder lachen. Meiden, luister en kijk naar je baby en je weet wat je wel of niet kunt proberen. Natuurlijk is het raadzaam kennis te nemen van de laatste inzichten, die kunnen prima als richtlijn dienen. Maar niemand (sorry: NIEMAND) kan je vertellen dat je dom bent als je iets op een bepaalde manier aanpakt! En Dirksmama al helemaal niet, want die heeft nóg minder opleiding dan een kinderarts, dus wat weet zij ervan? Niets dus (behalve wat er in de boeken staat), zij heeft alleen de ervaring met haar eigen kind. Net als jullie allemaal. Succes met de eerste hapjes (die mijn dochter vanaf haar 4e maand uitstekend bevielen) of met de FV of BV! Ik heb het al eerder geschreven: ik snap niet waarom mensen zo'n agressief toontje aanslaan tegen mensen die alleen maar het beste voor hun kind willen.
Ik hou er mee op, het is al zo vaak gezegd en ik (en Lenthe) hebben verwoord wat een groot deel van het forum denkt. Er zou in de forumregels moeten staan dat je je niet alleen mag aanmelden om irritant en ongewenst je mening op te dringen, zelfs als er expliciet wordt gevraagd het niet te doen. Dit is trouwens niet het enige forum waar deze dame haar mening opdringt...tis maar wat je leuk vind...of zou het om aandacht gaan? Geen bord voor d'r kop maar een plaat beton...
Ik kan alleen zeggen dat ik het heel, heel, heel erg jammer vind dat het weer zo moet/moest gaan lopen. Laat ieder lekker in zijn waarde en respecteer elkaar. Ongeacht of je nu bv of kv geeft, met 3 maanden begint met bijvoeding of met 6 maanden. Ieder doet wat hij/zij het best vind voor zijn/haar kindje(s). Maar om elkaar nu te gaan "afbekken" omdat we daar allemaal net even een andere mening over hebben. Jammer vind ik dat! Iedereen mag hier op het forum zijn mening geven, het is namelijk openbaar! Dus ja, dan kunnen er reacties tussen zitten die je misschien liever niet had gehad, lees daar dan lekker overheen en gebruik het geen wat wel in je straatje past. En laat de rest lekker. Dus ts, ik blijf erbij zoals ik eerder al schreef, ik zou rustig aan beginnen met wat milde groenten, daarna wat fruit. En zo rustig opbouwen en kijken hou JOU kleintje erop reageert. Je moet helemaal zelf weten of je nu met 3 maanden of met 6 maanden begint. Ieder de keuze, je weet dat zelf het best, jij kent jou kindje en jou situatie het beste! Succes!
dan kunnen er reacties tussen zitten die je misschien liever niet had gehad, lees daar dan lekker overheen en gebruik het geen wat wel in je straatje past. En laat de rest lekker. ja maar als iemand die topic opent en vanaf begint aangeeft geen adviezen willen van andere die vertellen dat het niet zo moet , maar z\e wil ervaring met zelfde mensen die zelfde doen , dat moet je toch ook kunnen lezen ? en niet zomaar opdringerig toch maar je eigen meining geven wat ze niks aan heeft? en nog paar die vertellen waar haar gezonde verstand blijft? bahh bahh ik ben helemaal met roelie eens ,ik ken verder dirksmama niet maar ik ken wel dat soort mensen die overal hun meining willen opdringen zonder te weten hoe die persoon of kind in mekaar zit , en nog arts voor lul uitmaken want ze weet het beter nee lees goed , iemand die niet op je advies zit te wachten en duidelijk aangeeft ervaring met mensen die zelfde doen , dat moet je respecteren en je mond houden verder zoeken naar iemand die wil opzoek is naar opdringerige advies