HIer ook een eigenwijze moeder (gelukkig in het bezit van een even eigenwijze huisarts en cb arts). Hier kwam de huisarts binnen om te kijken hoe het ging, toevallig tijdens etenstijd (kylian zal net 3 weken zijn geweest). Mama druk heen en weer aan het zeilen tussen keuken en kamer omdat ze wilde eten maar Kylian maar bleef janken . Tip van de huisarts, pak je maxi cosi en hup gewoon kind erin en erbij op tafel gezellig. Vanaf dat moment geen huilproblemen meer gehad tijdens etenstijd. Vlak voordat hij 4 maanden werd begonnen met fruit, gewoon een theelepeltje om te proeven, 3 dagen lang hetzelfde zodat je kunt zien of er eventueel een allergische reactie komt. En heel langzaam werden het halve potjes, hele potjes enz enz. Daarna de groente en ook hier geen problemen. Straks met nr 2 bekijken we het gewoon opnieuw het enige wat ik anders zal doen is dat ik dan begin met groente ipv fruit (omdat fruit zoeter is en je dus inderdaad de kans loopt dat je kleine straks de minder zoete dingen niet wil). Groetjes Anita
Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik nog een vraagje. Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden en krijgt sinds gisteren een heel potje groente. Daardoor heb ik zijn fles van 16.00 u. laten vervallen. Hij krijgt nu nu nog maar 3 flessen. Hij was ook al heel vlot met 4 flessen want dat kreeg hij al bij 2 maanden. Op het CB krijg ik verschillende dingen te horen. Zijn er hier moeders die met 5 maanden het volgende gaven: half 9 / papfles van 165 ml. voeding half 1 / fles 200 ml. voeding half 4 / fruithapje 5 uur/half 6 / potje groente 9 uur/half 8 / fles 200 ml. voeding Ik weet nu niet of dit zo goed is (ik word er eerlijk gezegd erg onzeker van!!!). Bedankt voor jullie hulp! Gr. Dora
Ik ga met 4 maanden beginnen met bijvoeding (ook eigenwijs dus). AL mijn neefjes en nichtjes kregen met 4 maanden bijvoeding en geen eentje heeft last van de darmen gehad.. @ Dora: je zou ook bij het potje groente een klein flesje nog erbij kunnen geven, of is het dan teveel? Misschien voel je je er dan geruster over?
Ja of je kookt zelf de groente en dan doe je er wat aardappel doorheen (aardappel is heel mild). Dan zit het iets meer en lijkt het al meer op een 'gewone' maaltijd. Ook kun je er gewoon een klein flesje achteraan doen als een soort van toetje, vanaf 6 maanden zou je dit kunnen vervangen door een beetje yoghurt. En tot slot als jou kindje het goed doet op jou schema dan is het toch goed, kijk niet te veel naar anderen want iedereen weet het toch beter Groetjes Anita
Ik vond het een te groot risico. Nou gaf ik bv en had dus geen last van een opgelegd maximum aan melk (kan me voorstellen als je kindje niet met die liter flesvoeding uitkomt dat je dan eerder geneigd bent bij te voeden). Maar zowel mijn man als ik hebben allergien en intoleranties voor bepaalde voeding. Het advies van 6 maanden is er mijn inziens niet voor niets. Je kan niet zien door te kijken hoe je kind NU reageert of je kindje wel of geen allergie aan het ontwikkelen is. Dat komt maanden, maar vaak ook jaren later pas aan het licht. Een kind hebben met astma / hooikoorts / eczeem / etc omdat ik het 'zo leuk vond' al te vroeg hapjes te geven, daar zou ik me zwaar schuldig over voelen. Natuurlijk kunnen er ook allergien ontstaan als je later gaat bijvoeden, maar ik wil van mijzelf weten dat ik er alles aan had gedaan. Tis maar een overweging. En als het gaat om het wennen aan structuur, geef dan een bordje pap van rijstebloem. Dat is vele malen minder allergeen dan fruit en groente.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je als ouder al allergieën hebt en intolerantie's dat je dan voorzichtiger bent en de 6 maanden grens aanhoudt. Maar net als iemand hiervoor ook al aanhaalde denk ik dat dit al in je genen pakketje vastligt en dat zodra je dat ene waarvoor jij allergisch bent binnen krijgt je hierop gaat reageren, of je nu 4 maanden, 4 jaar of 80 jaar bent. Een voorbeeld hier uit de familie. Mijn neefje van 11 jaar is allergisch voor zonnebrandcreme, mijn neefje is geboren en getogen in Amerika en heeft dus de daar verkrijgbare voedingsmiddelen gekregen (en dan niet alleen aan junkfood denken dames ) 2 Weken geleden bleek dat Kylian allergisch reageerde op zonnebrandcreme, geboren en getogen in Nederland met de daarbij behorende voedingsmiddelen. Dus 2 kinderen uit verschillende werelddelen met een zonnebrandcreme allergie, het enige wat hun met elkaar verbind is het feit dat de mama's zussen zijn (en dus een gennetje van moeders kant delen ) Groetjes Anita