Bijvoeden/rijstebloem bij prematuur en reflux

Discussie in 'Prematuur' gestart door MMM74, 20 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Mijn dochtertje is een maand te vroeg geboren. Ze is nu ruim 3,5 maand (2 september is ze vier maanden). Ze heeft reflux die we gelukkig inmiddels goed onder controle hebben door de nodige maatregelen. Zo dikken we de voeding flink in met nutriton. Nu gaf het ziekenhuis aan dat we wel eerder mochten beginnen met bijvoeding. Dat we de leeftijd hierin niet hoefde te corrigeren. Ze gaven aan dat het gaat om de tijd die de kindjes buiten de baarmoeder zijn en de darmpjes moeten werken. En vooral reflux kindjes zouden baad hebben bij vastere voeding.

Nu lees ik hier op het forum dat veel moeders al voordat hun kindje voor vier maanden rijstebloem geven door de laatste fles. Ik twijfel of ik ook niet eerder moet beginnen. Want ze was van de fles van 11 uur af maar de laatste week wil ze deze weer. Nu twijfel ik dus of ik in de fles van half acht niet alvast een beetje rijstebloem moet gaan doen.

Voordat mijn kindje geboren was wilde ik borstvoeding geven en tot zes maanden niet gaan bijvoeden. Maar helaas liep het allemaal anders en is dat niet gelukt.

Ik ben erg onzeker, het is mijn eerste kindje en ik wil het allemaal goed doen. Maar je hoort zoveel verschillende verhalen. Ik heb inmiddels wel door dat hier heel veel ervaren moeders zitten dus graag jullie advies.

2. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Wat is reflux toch een hel he! Hier ook reflux bij mn zoontje die geboren is met precies 35w zwangerschap. Dmv medicatie hier ook alles onder controle maar toch ook wat twijfels over de voeding. Ik kolf volledig af dus kereltje krijgt volledig bv. Sommige ka zeggen dat ik beter ga indikken, anderen zeggen van niet, sommige zeggen sneller met bijvoeding te starten, anderen zeggen echt de 6 maand af te wachten. Hier ook erg onzeker dus ik lees alvast mee :)

3. adi

adi Niet meer actief

Mijn eerlijke mening?

Voeding indikken helpt inderdaad vaak bij reflux kindjes, maar dat kan ook prima met JBPM. Rijstebloem dikt namelijk melk wel in zolang deze in de fles is. Maar in de maag valt rijstebloem uit elkaar en vervalt de indikking. Het is ook niet bedoeld als indikkingsmiddel maar echt als bijvoeding.
    Zuur kan zelfs heftiger worden door rijstebloem.

JBPM is veel milder en wordt niet gezien als bijvoeding. Deze blijft ook dik in de maag en voorkomt dat de voeding omhoog komt.

Ik heb 2 refluxkindjes en hier hebben de medicijnen goed geholpen. Bij mijn dochter hebben we JBPM toegevoegd, mijn zoon kon daar niet tegen, die kreeg alleen meer buikpijn.
    Ik ben pas met 5,5 maanden gestart met bijvoeding.
    Ik geloof dat reflux al een behoorlijke aanslak is aan de maag en darmen van een baby. Om dan met 4 maanden te gaan bijvoeding, denk ik persoonlijk niet dat een baby daar beter of gelukkiger van wordt. Het wordt alleen maar heftiger daar binnen. De maag moet nog meer voedingsstoffen verteren.
    Maar bij sommige babys werkt het overigens wel.

Succes!

4. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Wat ik persoonlijk als tip kan geven is: kijk zelf naar je kindje en doe wat jij denkt dat goed is. De een zegt inderdaad dit en de ander weer dat. Als mama weet je het vaak zelf het beste. Al je denkt dat je kindje er aan toe is, kan je altijd een klein beetje proberen.
    Van reflux heb ik geen verstand. Wel ervaring met een prematuurtje en betreft eten en rijstebloem, hebben we hem niet gecorrigeerd.

Ik heb ook ruim 4 maanden fulltime gekolfd. We merkten dat hij hongerig bleef en hebben we het geprobeerd. Sindsdien heeft hij het er doorheen gekregen. Let wel op de opening van de speen. Door de rijstebloem wordt het dus wat dikker en moeilijker om het te drinken als de speen een te klein gaatje heeft. (Kunnen ze erg sjaggie van worden hihi)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou toch ech heel voorzichtig zijn met vroeg bijvoeren, juist als er sprake is van reflux. Reflux en een overgevoeligheid of allergie gaan vaak hand in hand. Maaral te vaak zie je refluxkinderen vooruit springen als ze een echte dieetvoeding krijgen.

Daarnaast dingen als rijstebloem zijn alleen dik voor je kind het inslikt. O.i.v. de spijsverteringsenzymen in het speeksel van j kind wordt pap al onderweg naar de maag vleoibaar. Dus tegen het spugen doet het niet veel, terwijl het wel flink kan irriteren.

Als een kind erg last van reflux heeft, dus als het echt een spuugprobleemis en geen wasmachineprobleem, dan bestaan er heel wat medicijnen die er voor kunnen zorgen dat j kin geen pijn heeft of complicaties ontwikkeld.

Reflux i gewoon erg vervelend, maar de basisdingen: niet te grote voedingen, vaker op een dag, indikken, minstens 45 minuten rechtop houden na het drinken, niet liggen laten drinken, maar halfzittend, soort voeding veranderen (hypoallergeen of sterker), blijken toch vaak te helpen.

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Het gaat je niet om de reflux, toch? Want die is onder controle, zeg je. Het gaat je erom dat je dochtertje wat meer verzadigd is en daardoor de late voeding weer gaat overslaan. Ik zou het vanaf 4 maanden (ongecorrigeerd) gewoon eens voorzichtig proberen en goed naar je kindje kijken. Mocht ze niet goed reageren op de rijstebloem, dan zie je dat snel genoeg. Maar als het wel goed gaat, dan is het doorslaapprobleem misschien wel opgelost.

Suus

7. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik zie hiervoor ook al het advies dat ik wilde geven.

Ik ben bewust juist niet eerder gaan bijvoeden bij mijn jongste vanwege zijn refliux problemen. Ik geef nog steeds borstvoeding en ik ben zelf koemelkvrij gaan eten en drinken, liet citrusvruchten staan en ook noten en chocolade. Hij heeft geen allergie, maar ik merkte dat die dingen wel al voor ongemak zorgde als ik ze at. Een gevoelig maag/darm stelsel dus. Door vroeg te gaan bijvoeden prikkel je dat nog meer. Ik wilde dat dus niet uit gaan testen. Bij 6 maanden heel langzaam begonnen en merkte inderdaad dat hij af en toe moeite had, maar gelukkig is dat nu voorbij.
    Kijk dus goed naar je eigen kind. Moeders weten vaak het beste hoe hun kind zal reageren. Je kan het proberen en bekijken hoe ze reageert. Gaat het goed, dan zou het een oplossing kunnen zijn voor de laatste fles en het doorslapen.

8. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    #8 MMM74, 21 dec 2011
    Laatst bewerkt: 21 dec 2011
    Dank jullie wel voor de reacties.

De reflux is inmiddels gelukkig goed onder controle dus daar gaat het inderdaad niet om.

Ik weet dat rijstebloem zodra het in de maag komt weer dunner wordt. Ons is ook geadviseerd om in het begin door te blijven gaan met de JBP. Zelfs als ze straks drinken krijgt als thee, sap, limonade ed moeten we dit waarschijnlijk eerst indikken.

Voor de verzadiging hoef ik het voor mijn gevoel ook niet te doen. Ze is totaal niet hongerig en drinkt haar flessen vaker niet dan wel leeg (ik bied standaard 200 cc aan zodat ze kan drinken wat ze wil).

Misschien dat het helpt voor het doorslapen. Maar dat gaat nu ook weer beter. Ze krijgt 's avonds rond zeven uur haar laatste fles en gaat dan rond acht uur slapen. Dan slaapt ze door tot een uur of drie (soms wat later en soms wat eerder). Dus ik vindt dat ze dat prima doet. Alleen vorige week had ze in ene dat ze hem om elf uur toch weer wilde. Maar nu de laatste dagen weer niet. Dat was misschien een groeispurt???

Maar misschien dat ze dan wel van de nachtfles af komt en dat is natuurlijk wel fijn. Want ik werk inmiddels weer en dan is het best zwaar om 's nachts nog de fles te moeten geven. l

Ik had bedacht om het overdag in de vorm van een papje met een lepel geven. Dus niet uit de fles. Ze gaven aan dat ons kindjes net als de meeste reflux kindjes waarschijnlijk heel snel van een lepeltje zou willen eten. Hun advies was dus straten met rijstebloem, daarna groente en daarna fruit.

Pff lastig hoor.

Misschien met vier maanden gewoon starten met een klein beetje door haar laatste fles?

9. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meeste adviezen zijn al gegeven en idd kijk naar je kindje en probeer het gewoon eens uit en je zal zelf merken of het wat is of niet.

Vaak lees ik wel dat prematuurtjes een gevoelig maag -en darmstelsel hebben en hier was dat heel extreem!
    Ben dus pas met 4 maanden gecorrigeerd begonnen toen was ze 6mnd en dat ging redelijk...

Nutriton was hier alles behalve een succes, maar rijstebloem en doorslapen is vaak niet echt sprake van hoor, uitzonderingen daargelaten.

Succes

Deel Deze Pagina