ineens overstappen van borst naar fles

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door sietske, 30 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    Ik heb een vraag.

wegens omstandigheden zijn wij dit weekend overgestapt van borstvoeding naar flesvoeding.
    Mijn zoon heeft de laatste twee weken zo slecht gedronken dat mijn productie zodanig laag is dat hij de laatste dagen 's nachts zelfs uitdrogings verschijnselen heeft gehad.
    dus dan maar over naar de fles.

maar ik ben eigenlijk even de draad kwijt hoe ik dat moet gaan aanpakken. Mijn zoon weeg nu 4600 gram en is 5 weken oud.
    borstvoeding geef je natuurlijk op verzoek en kan je niet overvoeren, maar flesvoeding wel.
    Ik weet dat hij 4600/100*15 = 690cc per dag mag drinken maar hoe moet je dat verdelen? en wat als hij tussendoor nog trek heeft?
    kortom hoe werkt flesvoeding?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Ik kan mij voorstellen dat het even wennen is als je zo opeens van voeding moet veranderen.
    Als je uitgaat van 150 ml per kg lichaamsgewicht per dag mag je zoontje inderdaad ongeveer 700 ml melk per dag. Je kunt even kijken hoe het gaat. Je zoontje moet misschien ook even wennen. Wanneer hij behoefte heeft aan meer mag je nog wel wat meer geven (totaal ongeveer 800 ml per 24 uur als max. voor nu).
    Met flesvoeding mag je ook wel op verzoek voeden, maar dan inderdaad wel in de gaten houden dat het uiteindelijk totaal per 24 uur niet te veel wordt. Tussendoor kan je soms ook om een beetje te rekken een kleine hoeveelheid water geven (10-20 ml per keer). Dan heeft je zoontje tijdelijk een wat voller gevoel.

Mocht je nog vragen hebben dan kan je het gerust laten weten hoor.

Groeten Angelique

3. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    bedankt voor het advies.
    We zijn nu af en toe nog aan het puzzelen met de hoeveelheid flessen en de inhoud, maar daar komen we nu wel redelijk uit.

Mijn vraag is nu hoelang duurt het wennen aan flesvoeding als een kind van borstvoeding af komt? Hij heeft nu heel veel buikpijk (trappen met zijn beentjes, huilen, overstrekken enz,) hij poept maar 1x in de twee dagen maar daar lijkt hij wel last van te hebben. Als hij heeft gepoept is hij meteen ontspannen.

Hij krijgt trouwens de Friso hypoallergeen.

Wat kunnen we hier aan doen, het is echt zielig en hij slaapt daardoor vooral overdag ook heel slecht.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Bij een overgang naar een andere voeding hebben de darmpjes vaak twee weken nodig om hier aan te wennen. Het is zeker heel zielig als je ziet dat je kindje zoveel buikpijn heeft.

1 keer ontlasting in de twee dagen is op zich niet heel erg. Bij kinderen kan de ontlasting verschillen van een aantal keer per dag tot 1 keer in de twee weken.

Je kunt nog proberen om johannesbroodpitmeel toe te voegen aan de voeding. Dit is een natuurlijke vezel voor kindjes die spugen of krampjes hebben.

Groetjes Sanne

Deel Deze Pagina