Bijvoeden wanneer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door marsab, 11 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Hallo!

Ik geef mijn zoontje nu al bijna 4 maand borstvoeding.
    Nu willen we wachten met bijvoeden tot sowieso 6 maand.
    Maar wanneer is het eigenlijk gebruikelijk/ de beste leeftijd om te beginnen met bijvoeden? (denk ik aan rapley, maar heel soms ook groente- & fruithap)

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

6 maanden is het beste.
    Wij zijn een dikke week voordat ons kereltje 6 maanden werd begonnen met Rapley. Hij kreeg toen nog niet echt iets binnen het was meer zo van iets in de mond steken en weer uitspugen.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    6 maanden ivm de darmpjes en ev. teruglopen van de bv.
    Wij zijn met 6 maanden met fruit begonnen a la Rapley. Ging eigenlijk vanaf het begin wel goed.

je kunt natuurlijk ook combineren (rapley en prakken).

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wij zijn ook met 6 maanden begonnen met bijvoeding. Een bijkomend voordeel van bv is een betere kaakontwikkeling. Ze kunnen dan eigenlijk al heel goed een kauwbeweging nadoen.
    De eerste maand is het vooral,uitpluizen,op de grond gooien en spelen en als je geluk hebt een muizenhapje, daarna zal het al heel gauw beter gaan.
    Jelte begint eigenlijk nu pas echt beter te eten, we zijn nu 2 maanden verder.

5. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    Nog een vraagje:

Hoeveel mogen ze hebben dan, als je bijv. zelf eens een groentehap of fruithapje maakt. (bijv. een banaan en peer pureert)
    Hoeveel mag je een kind dus bijvoeden?
    Want wat als hij het allemaal op eet...is dat niet te veel?

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In het begin zijn het maar kleine beetjes. Als je prut maakt iets van 2 of 3 theelepeltjes, als je rapleyt gewoon een paar stukjes of 1 groot stuk om af te lebberen.

7. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    Oke dank je wel!
    Want ik las namelijk dat een moeder het volgende gaf:
    banaan + peer gepureerd en een soort liga + daarnaast dus nog gewoon flesjes melk.
    En het kindje is ongeveer even oud als mijn zoontje.
    Dus ik had echt zoiets van; is dat niet veel... :oops:

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Weet je wat het is, wij als bv-moeders merken wanneer ons kindje genoeg heeft. Namelijk borst loslaten, hoofd wegdraaien enz. Met bijvoeding is dat niet anders. Als Jelte niet meer wil eten, dan trekt hij aan zijn slab, zo van : en nu uit met dat ding. Ook als hij geen zin meer heeft dan gooit hij het eten op de grond. Een teken voor mij dat het genoeg is geweest. Wat hij ook doet is een beetje aanklooien/spelen met zijn eten. Dan is het ook klaar.
    Ik heb de afgelopen paar maanden geleerd om goed naar mijn kind te kijken, en begon door te hebben wanneer hij er genoeg van heeft.
    Maar ook 's ochtends met een broodje bijvoorbeeld, als het te lang duurt gaat hij langdurig naar mij kijken en dan weet ik, ja tijd voor een broodje, en dan hop in de kinderstoel en smikkelen maar. Het is verbazingwekkend hoe goed ze dat zelf aangeven.

Maar om even terug te komen op je vraag: het lijkt mij ook een beetje veel,maar je hebt natuurlijk ook grote eters en kleine eters dus dat verschilt per baby. Aan de andere kant, je kan ze ook heel snel iets aanwennen, qua hoeveelheid eten.

Begin gewoon voorzichtig met 2-3 muizenhapjes of 1 stuk groente een dag of 4 hetzelfde en kijk dan wat er naar binnen gaat. Vanaf 6-12 maanden is het ook echt bijvoeding, bv of poedermelk blijft het belangrijkste.

Deel Deze Pagina