Borstvoeding en kansen op nieuwe zwangerschap

Discussion in 'Borstvoeding' started by Female, Jan 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Female

Female Niet meer actief

Weet iemand hoe het zit met de bescherming tegen een zwangerschap als je borstvoeding geeft?
    Ik weet dat BV geen betrouwbaar 'anticonceptie-middel' is, maar heb wel vaker gehoord dat de kans op zwangerschap (zonder verdere anticonceptie) klein(er) is....
    Klopt dit? Of blijft het gewoon een gok/ fabeltje?

En als het al de kans sterk verkleint, is dit dan alleen de maanden, als je nog heel veel voedingen geeft, of ook wanneer je minder voedingen en bijvoeding geeft...?

2. jara

jara Bekend lid

Sep 4, 2006
    878
    4
    18
    Voor zover ik het weet ben je verminderd vruchtbaar wanneer je iedere drie uur voedt. Of het echt zo precies komt weet ik niet, de één is tenslotte makkelijker zwanger dan de ander. Zelf gebruik ik voor de zekerheid toch maar Cerazette :D

3. Female

Female Niet meer actief

@ Jara; dankje voor je antwoord. Ik ben sinds een week of 3 gestopt met Cerazette omdat ik de hormonen niet fijn vond... We gebruiken dus steeds condooms, dat gaat steeds super behalve gister.... :oops:
    Vandaar mijn vraag....

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Aha, uhm, tja het is natuurlijk geen anticonceptie nee de bv. Maar er word idd wel gezegd dat je zoals Jara al schreef minder vruchtbaar bent wanneer je uitsluitend bv geeft aan je kindje. Succes dan maar he! ;)

5. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Je bent inderdaad verminderd vruchtbaar, zeker de eerste 6 maanden als je geen bijvoeding geeft en volledig op verzoek voedt.

maar goed jij zit al op de 8 maanden..

Ben je al ongesteld geweest sinds de bevalling?

6. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    @ Bolbuikje: wanneer je aan een aantal regels voldoet (zoals volledig op verzoek voeden, achtvoedingen en nog wat dingen) kun je bv wel degelijk als anticonceptie gebruiken, in ieder geval tot het kindje bijvoeding krijgt.

Overigens ben ik een paar keer ongesteld geweest sinds 8 maanden na de bevalling maar tot nu toe heb ik nog geen eisprong gehad...

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Okee, bedankt voor de tip. :D . Ik dacht dat het nooit 100% als anticonceptie te gebruiken was.

8. Female

Female Niet meer actief

Ik ben na de bevalling vrijwel meteen met Cerazette begonnen. Die slik je natuurlijk door dus tussentijds geen menstruatie. ongeveer 3 weken geleden ben ik gestopt met Cerazette. Meteen diezelfde avond had ik een (heel klein beetje!) rood bloedverlies en de dagn erna nog een klein beetje bruinige afscheiding ( :oops: )
    Dus nee, ik denk nog geen menstruatie...

Maar vóór dat ik weer voor het eerst echt ongesteld ga worden, zal ik toch eerst een eisprong moeten hebben (een week of 2 daarvoor...)

Het zal een kleine kans zijn, maar niet uitgesloten... :(

Overigens heb ik al heel vaak de kriebels om opnieuw weer zwanger te raken (mijn man zou het ook fantastisch vinden) maar omdat we over een paar weken gaan verhuizen en daar klussen wilden we nog even wachten, ook om mijn lichaam weer een beetje natuurlijk te krijgen en cyclus een beetje op gang... Neemt niet weg dat, mócht het wel zo zijn dat ik zwanger ben, het heel erg welkom zou zijn...

Maar toch, was het wel dom van gister... :( :oops:

9. Female

Female Niet meer actief

Huh...? :oops: Je menstruatie is toch 'het afstoten van een eitje dat niet bevrucht is....'? Dus als je ongesteld wordt moet je toch een eisprong hebben gehad....? Of ben ik nu gek geworden... ?

Ps Stranger; gebruik jij ovu testen dan?

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    ja, dat was mijn idee ook. ongeveer 2 weken voordat je ongesteld word is je eisprong. Dus je weet eigenlijk nooit of je wel of niet vruchtbaar was.
    Overigens wel fijn dat mocht je weer zwanger zijn het kindje heel welkom is. Succes en nog even afwachten dan maar. En over dat het dom was gisteren, ongelukjes gebeuren, je hebt het niet expres gedaan.

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik ben al meerdere keren ongi geweest en volgens mij heb ik de een na laatste keer een ei gehad en de andere keren denk ik van niet. Je kunt n.m. ook ongi worden zonder dat je een ei hebt gehad.
    Ook kan bv er voor zorgen dat de fase tussen je ei en je ongi (als je dus alwel een ei hebt gehad) te kort is voor een bevrucht eitje om in te nestelen.
    Wanneer je weer vruchtbaar bent verschild van persoon tot persoon en heeft ook te maken met het drinkgedrag van je kindje.

In elk geval spannend voor je.

12. saar

saar Fanatiek lid

je kan bv gebruiken als anticonceptie maar je moet idd aan een aantal voorwaarden voldoen:
    1. je mag nog niet gebloed hebben, want dan is 't over. Dus wel vlak na de bevalling, maar later niet meer.
    2. je moet voeden op verzoek.
    3. je mag geen speen geven.
    4. je mag NIETS bijgeven van ander vocht of bijvoeding.
    5. er mag nooit meer dan 6u tussen de voedingen zitten, dus als je kindje doorslaapt is het ook over.

De eerste 6 maanden is het op deze manier een betrouwbare anticonceptiemethode, na 6 maanden wordt het minder.

Gemiddeld krijgen vrouwen die bv geven en geen anticonceptie gebruiken elke 2 à 3 jaar een nieuwe baby.

Maar ik geef ook nog bv en wij krijgen dus na 1 jaar en 5 maanden een nieuwe baby. Dus het kan ook zijn dat jij sneller vruchtbaar bent.

Spannend dus.

13. Female

Female Niet meer actief

Oké, het blijft dus idd een gok. Ik ben er ook nooit vanuit gegaan dat BV volledige bescherming biedt hoor... Maar dacht dat de kans misschien kleiner is als wanneer dje geen BV geeft. Dat is dus zo, maar hoeft niet...
    Van Kynan was ik na 1 maand zwanger... :( Dat hoeft natuurlijk niets te zeggen voor een evt. volgende zwangerschap...

Ik wacht maar af. Misschien moet ik dan binnenkort toch maar even testen voor de zekerheid... Wanneer zou dat kunnen, over een dag of 10 zeker?

En ja het is wel erg welkom idd. Maar ik dacht dus eerst nog een paar maandjes te wachten... En zo raar, ik heb al weken weer zo'n gevoel van: ja, het zou heerlijk zijn, weer zwanger worden en voor een 2e gaan... En nu is het heeeeel misschien zo en nu denk ik ineens; 'oeps... wat snel... is het niet te snel...?' enz.enz... Suf he.. Maargoed, zoals ik al zei, afwachten....

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt ook menstruaties hebben zonder eisprong. Dat heb je elke maand als je de pil slikt, maar ook vrouwen die geen pil slikken kunnen eerst een aantal keren bloedingen hebben zonder eisprong.

Je hebt geen test nodig om te weten of je een eisprong hebt hoor. Vrouwen die vertrouwd zijn met hun lichaam en hun cyclus kunnen dat gewoon voelen. Dat kun je ook leren. Google maar eens op NFP, die geven cursussen waarmee je meer inzicht in je eigen vruchtbaarheid krijgt.

15. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Dat is precies wat wij doen ja. Voor de zwangerschap hebben wij NFP als anticonceptie gebruikt om verschillende redenen. Dat is zo goed bevallen dat we dat weer willen gaan doen als mijn cyclus weer op orde is. Daarom ben ik weer gaan temperaturen toen ik voor de eerste keer weer ongesteld werd en tot nu toe geen eisprong.

Nee hoor vind ik helemaal niet suf ;). Zo ben ik ook. Wij waren superblij toen ik zwanger bleek te zijn, maar ik had ook ineens iets van:ahhhh kan ik dit wel, zou ik wel een goede moeder zijn enz enz enz. En ik denk dat ik dat bij een tweede weer zou hebben.

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als je de pil slikt heet het eigenlijk geen menstruatie maar een ontrekkingsbloeding.

17. Female

Female Niet meer actief

@ dirksmama en stranger; interessant, over NPF. bedankt voor de info!

@ Stranger; bedankt voor je begrip. Het was meer een gevoel dat me een beetje overviel... Je begrijpt volgens mij precies wat ik bedoel. Ik voel me niet onzeker of ik wel een goede moeder ben, was meer zo dat ik ineens dacht 'oh is het niet te snel'... Maar zoals gezegd, heb ik alweer een tijdje de kriebels.... Dus ALS het zo zou zijn is het alleen even wennen, maar ook heel erg fantastisch...

@ nemo; ok, dat dacht ik ook. Het is natuurlijk geen echte menstruatie. Ik denk dan dat ik dus nog niet ongesteld ben geweest (zie één van mijn vorige posts.) of wel?

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    De verloskundige vertelde me vorige week dat borstvoeding voor 80% betrouwbaar is als anticonceptie.
    Wij gaan dus niet aan de anticonceptie, behalve de borstvoeding dan ;). En misschien als vriendlief nog wat huiverig is, eerst nog condooms erbij.
    Maar bij Eva hebben we er anderhalf jaar over gedaan om zwanger te worden en ik heb uit mezelf geen cyclus. Dus zou een superwonder zijn mocht ik dan toch zwanger worden, ik wil gewoon alle kansen pakken die er zijn. Dus eigenlijk is het dan een beetje jammer dat borstvoeding als anticonceptie werkt ;).

19. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    2,143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Mijn schoonzus is het levende bewijs dat bv niet als anticonceptie werkt. Tussen haar eerste en tweede kindje zit straks 13 maanden. Ze vinden het helemaal geweldig, maar het was zeker niet zo gepland! Ook zij ging er vanuit dat ze nog vermindert vruchtbar was door de bv. Niet dus!

Mijn huisarts zei overigens ook tegen mij dat ik wel goed beschermt was zolang ik bv geef. Vond ik een nogal vreemde uitspraak van iemand die ervoor geleerd heeft. Hij zei er namelijk niet bij dat het alleen geldt als je nog ongeveer om de drie uur voedt. Fiene drinkt gemiddeld om de vier uur en slaapt 's nachts minimaal 10 uur door, dus ik neem het risico maar even niet! ;)

20. Female

Female Niet meer actief

@ Snoopy; Ik begrijp wel goed dat jullie nu gewoon zonder anticonceptie verder gaan, aangezien het met Eva lang duurde... Niet vergeten je lichaam weer bij te laten komen en herstellen he ;) . Maar hoop heel erg voor jullie dat een volgende wonder niet te lang op zich laat wachten!

@ Maartje; Idd vreemd dat de HA niet wat meer uitleg heeft gegeven... :( Zeker doordat Fiene (Spreek je dat eigenlijk uit zoals je het zegt of als 'fjen' ? )

Verder... ik heb nu sinds een uurtje mega last van mijn onderrug en sindsdien is afscheiding opeens roze/ rood... Zou ik dan toch gewoon ongesteld worden :)
    Vind het eerlijk gezegd wel fijn, eerst rustig verhuizen en verbouwen.
    En wat ik de vorige keer ook zo leuk en spannend vond, was het bewust stoppen met anticonceptie, twijfels van 'ben ik wel/ niet zwanger, testen enz.... Dat wil ik straks weer graag meemaken. Liever als 'per ongeluk' tussen de anticonceptie door...

Ik houdt jullie op de hoogte!

Share This Page