Hallo, Ik ben van plan om sowieso 4 maanden BV te gaan geven, omdat het nu erg goed gaat. Met mijn werk wordt het lastiger, en ja, ik weet dat mijn werkgever verplicht is mee te helpen, maar ik zie het zelf gewoon niet zo zitten. Ik ga dus afbouwen naar september toe, wanneer ik weer start met werken. Femke is nog jong en is dus nog altijd bij me. Ik voed haar alle voedingen nu dus nog zelf. Nu is het wel zo, dat ik binnekort misschien al een avondje even weg wil. Dan heb ik minimaal 2 voedingen in een flesje nodig. Ik ben dus begonnen met kolven, maar omdat ik Femke ook nog full-time voed, weet ik niet zo goed wanneer ik dan moet kolven. Kolf ik vooraf aan de voeding wat af, dan krijg ik met gemak 30/40 cc en heb ik nog voldoende voor Femke, maar is de afgekolfde voeiding vrij waterig. Ik heb vanmorgen na de voeidng nog afgekolfd, en toen kreeg ik krap 30cc, maar wel heel dikke, witte melk. Als alles is afgekoeld in koelkast gooi ik het bij elkaar en gaat het als volle fles (120cc) in de vriezer. Doe ik het nu goed? Of moet ik tussen de voedingen door een keer kolven? Voor mij is het kolven dus puur, om af en toe even weg te kunnen en wat voeding in een flesje te kunnen meegeven. Zodra ik heb afgebouwd, gaan we over op FV. Nadeel van het volledig 'leeg' kolven na de voeding vanmorgen, is dat mijn lichaam weer als een idioot melk is gaan aanmaken en ik al weer behoorlijk vol loop. Ik heb sowieso veel stuwing sinds gisteren. Femke had zaterdag een regeldag en mijn productie is sindsdien erg hoog. (is vrij pijnlijk...) Is die stuwing tijdelijk? En hoe gaat dat zijn als ik full-time voed, én daarnaast kolf? Dank je!
Hoi, wat kun je veel vragen hebben over dat kolven he, onduidelijk : ) Wat je nu doet is hartstikke goed, je kolft van te voren af en das al goed veel joh. De melk is naarmate de voeding vordert idd vetter, maar als je borst leger is is de melk vetter. Hoe vaker je voedt, hoe leger je borst, hoe vetter de melk. Soms kolf je dus waterige voeding (ook voedzaam, geen probleem) en soms wittere melk. Lege borst maakt idd sneller melk, vandaar je verhoogde productie, de stuwing is meestal tijdelijk en anders kun je misschien ergens op de dag een exra voeding kolven?? Dan kolf je wat spanning weg en heb je een voorraadje melk?? groetjes Kirsten
Is inderdaad veel wat ik kan kolven. Heb ook echt voldoende. Gisteren bleek Femke al ruim 2 ons te zijn aangekomen t.o.v geboortegewicht en ruim 4 ons t.o.v. laagste gewicht. De stuwing is al een stuk afgenomen. Ik 'lek' nog wel gemakkelijk, tegen het begin van een nieuwe voeding, maar borsten staan niet meer strak en Femke kan goed aanhappen. Ik moet dus doorgaan als nu: soms vooraf en soms na de voeding... Als ik nu tussendoor zou voeden, denk ik dat de stuwing weer toeneemt en dat lijkt me niet zo goed voor Femke. Die verslikt zich dan vaak en krijgt veel last van krampjes... In koelkast mag ik alles 48 uur bewaren en uiterlijk dan in vriezer, toch?
Fijn dat je borsten niet meer zo strak staan. Je kunt i.d.d. doorgaan met, als het nodig is, voor de voeding wat melk uit je borsten halen. Als je tussen 2 voedingen door in de ochtend kolft dan zul je waarschijnlijk de meeste opbrengst hebben voor je voorraad. Als je overigens incidenteel tussen 2 voedingen in kolft dan is het niet dat je gelijk meer melk gaat produceren. Als je de melk voor langere tijd in de vriezer wilt bewaren dan is het verstandig om de melk zo snel mogelijk in te vriezen. Groeten Rieneke