Ok als je begint met bijvoeden wanneer ga je dan naar 2x per dag? Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel, Bijvoorbeeld ik wil beginnen met wortel en begrijp dat je dat een aantal dagen moet aanbieden, dan ga je naar bloemkool en bied je ook een aantal dagen aan etc etc. En dit wil ik eigenlijk doen tussen de voeding van 17.00 en 20.00 in. Dan komt het fruit. Stop ik dan eerst met de groente of kan ik de fruit dan sochtends doen en savonds nog de groente? of is dit teveel voor de darmen? Ik vraag me dit af omdat ik bij schema's van 6/7 maanden al fruit, brood, groente en pap zie staan en bijvoeden begint met 4/5 maanden. Ikzelf wil eigenlijk beginnen met 5 maanden, maar dan zou ik maar 4 weken hebben om daarna al op zo'n schema met alles erop en eraan te zitten, dat is toch veel te snel Snappen jullie het nog Graag advies hoe jullie dit opbouwden
Gewoon je kindje volgen. Hier gaf ik in het begin rond 11u wat fruit, maar soms sliep ze dan, en dan gaf ik gewoon niks. Toen ze wat ouder werd en meer ging eten, gaf ik sowieso fruit ergens rond 11u, en als het 's avonds uit kwam met slapen etc kreeg ze ook wat groente. Naarmate ze ouder werd, ging ze meer eten en ging ze dus vanzelf naar 's ochtends wat brood, rond 11u fruit, 's middags brood, 's avonds groente. Dat hoeft niet stipt met 6 mnd. Hier met 8 mnd met brood begonnen.
Haha herkenbaar! Ik begon ook te twijfelen toen ik al die schema's zag met zoveel maaltijden/tussendoortjes die hij dan al mag/zou moeten. Ze hoeven dat echt niet allemaal op het menu te hebben staan met die leeftijd. Mijn advies: rustig opbouwen. Wij zijn ook net na 5 maanden begonnen met groentehapjes zo tussen 16.00-17.00u. Dezelfde groente steeds 3 dagen. Dat ging heel goed. Na 2 weken hebben we fruit toegevoegd, tussen 8.30-9.30u. Ik heb ervoor gezorgd dat 'herhaalgroente' op het menu stond, zodat als er een reactie komt je weet dat het van het fruit is. En dat doe ik nog steeds. Als ik een nieuwe fruitsoort introduceer, krijgt hij groente die hij al kent. En andersom. Nu gaan we deze week aardappel introduceren, geef ik een paar dagen in plaats van groente. En vanaf dan wil ik hem aardappel bij de groente geven. Dan werken we naar een echte avondmaaltijd toe. Ik begin nu ook te merken dat hij steeds meer begint te eten, vandaar dat we het nu uit gaan breiden. Maar dat merk je vanzelf aan je kindje.
Als je met 5 maanden met groente begint en dat gaat goed, zou ik na ongeveer een week of 2-3 er fruit bij doen. Groenten uiteraard blijven geven. Opletten dat wanneer je fruit geeft je een bekende groentesoort die dag doet zodat je weet waar je kindje evt. op reageert. Als dat goed gaat na 2-3 weken korstje brood erbij wat later een gewone boterham wordt. Je kan er dan ook een fles afhalen. Zodat je rond de 7 maanden op zoiets zit: - ontbijt (fles of bordje pap) - 1x fruit - 1x groenten - lunch (boterham met melk) - ongeveer 3 a 4 flessen (daar zit ontbijt en lunch bij uiteraard)
Dat schema met 6 maanden is onzin. Prima als je kindje het eet, maar totaal geen ramp als het er langer over doet om op die hoeveelheid voeding te zitten. Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding en alles erbij is om te proeven, proberen en gezellig meedoen. Ik begin zelf straks met een beetje groente (die ik dan overigens wel vroeger op de dag zou geven zodat je niet mogelijk 's nachts met krampjes zit) en dan zie ik wel hoe het verder gaat. Gaat het goed, kan er misschien fruit bij. Vooral kijken naar je kindje... Die geeft het wel aan als het te snel gaat.
Ik ben begonnen bij 5,5 maand (bij de oudste, de jongste wilde alleen melk tot 7,5maand). En heb zijn behoefte zoveel mogelijk gevolgd. Hij at al heel snel porties van 100-150 gram aan groente. En een heel stuk fruit.. 5,5: 4 flessen (ongeveer 7-11-15-20) en dan rond onze etenstijd groente. 3a4 dagen hetzelfde en dat voor 4 groentes 6 maand: 7 uur fles met papgranen, 10 uur fruit, 12 uur fles, 16 uur fles, 18 uur groente en 20 uur fles. Als hij een nieuw stuk fruit kreeg, dan deed ik een bekende groente. Dus max 1 nieuw iets per dag en dan 3 dagen achter elkaar.. 6,5 maand: 7 uur fles met papgranen, 10 uur fruit, 12 uur boterham en halve fles melk, 15 uur fles, 18 uur warme hap, 20 uur fles Vanaf 6,5 ben ik alles gaan uitbreiden omdat de kleine er echt lol in had. Dus de warme hap uitgebreid met aardappel/rijst/pasta, brood eerst met boter.
Mijn baby is 6 maanden en het ziet er ongeveer zo uit: 7.00: bv 8.30: fruit 10.00: bv 13.00: bv 16.00: bv 17.00: groente 19.00: bv 23.00: bv (En dan nog eventueel nachtvoeding )
Idd gewoon je kindje volgen. Ik heb nooit zo'n schema gevolgd ik gaf verschillende groentes en fruit en door elkaar en nooit enig reactie of problemen. Ook nooit rijstebloem gegeven terwijl dat vaak als begin wordt aangehouden Je hoeft niet echt meer naar de leeftijd te kijken als je de 6mnd voorbij bent. Als jij pas met 8mnd een keer aardappels wil geven, dan doe je dat. Is je kind eerder toe aan een stukje brood, jouw keuze.
Hier nu 3 weken geleden begonnen met groenten en vanaf gister ook fruit erbij. Dus nu 2x per dag. Over een week of 2 gaan we ook pap geven als onbijt. En dan weer wat later een boterham proberen tussen de middag.