Bijvoeding 4 maanden. Fruit of groente?

Discussie in 'Voeding' gestart door FutureMama81, 11 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er kan een verschil zitten tussen het WHO advies (6 mnd) en het advies van het CB... het hoeft niet hetzelfde te zijn!!! Er zijn tenslotte andere factoren om rekening mee te houden dan een advies wat wereldwijd geldt.

2. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Ik ben het ermee eens wat bloempje zegt. Je weet als moeder zijnde zelf wel wanneer je kindje er aan toe is. Of dit nu met 4 maanden al is, of pas met 6 maanden.

Ben overigens vandaag bij het CB geweest. Heb ook gewoon gezegd dat ik al 3 weken bezig ben met groente en fruit. Dit vonden ze prima. Hij heeft er helemaal geen last van gehad en is er echt dol op.

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Het advies van het CB is bij borstvoeding ook pas bijvoeden met 6 maanden. Bij bv geldt het 'smaak' argument alvast niet of minder, borstvoeding smaakt afhankelijk van wat de moeder eet ook wel 'divers' (tip: vermijd knoflook).

Ik denk dat het goed is om op je eigen gevoel af te gaan, maar ook dat voorzichtigheid geboden is ivm allergieen en domweg dat darmpjes nog niet gerijpt zijn met 4 mnd. Je kan toch eerst eens een klein hapje worteltjes doen, en een paar dagen later eens kijken hoe gekookt zacht fruit valt? Zo niet, dan kan je altijd weer stoppen.

Wij wachten er mee, en vinden het wel leuk om te zien dat Renske heel nieuwsgierig zit te kijken naar onze bekers als wij iets drinken :D

We gaan trouwens 'baby-led weaning' oftewel Rapley methode doen, ik denk in eerste instantie met dingen als banaan of wat gekookte groente. :p

4. Hey evenstar, heb net even gegoogled op de rapley methode. Lijkt me echt grappig. Je geeft Renske dan gewoon een stronk bloemkool om op te sabbelen? Wat is het idee achter deze methode?

5. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier krijgt daniel het om en om, allerlei soorten potjes en vers. Het maakt hem allemaal niet uit.

@CB'c: ook een heel groot verschil waar je gaat. Omdat wij varen ga ik telkens naar een ander (dossier in eigen beheer) en omdat ik telkens tegenstrijdige adviezen krijg doe ik waar ik me het beste bij voel. Op het CB zullen ze vast wel op de hoogte zijn, maar als er 2 onderzoeken zijn gedaan en ze zijn allebei goed dan ligt het aan het CB welke ze (willen) volgen. (bijv. groente is beter, fruit is beter).
    Zoals bij Belliebel: daar vonden ze het goed dat ze al 3 weken bezig is, terwijl ik dinsdag te horen kreeg dat ik nu mag beginnen met af en toe een hapje;). Maar de meningen over hoeveel cc per fles verschilt ook dus ook daar trek ik mn eigen plan in.

Rapley: daniel gister wel op stuk peer en stuk appel laten sabbelen. Kreeg mn hand niet meer los, zo lekker vond hij het eten;)

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Net als bij borstvoeding, is de zgn. Rapley methode 'baby-led'. Het wordt ook wel baby-led weaning genoemd. Bij borstvoeding bepaalt je kindje zelf wanneer het drinkt en hoeveel. Wat je als moeder eet bepaalt hoe de bv smaakt.

Het is van 6 maanden bv dus (in mijn ogen) een logische stap om mijn kindje gewoon zelf kennis te laten maken met stukjes groente en fruit, zonder die in de vorm van een gepureerd hapje naar binnen te lepelen.

Overigens komt dat zelf knoeien met eten niet in plaats van borstvoeding, het komt er gewoon bij, misschien na een voeding, of tussendoor.

Het is niet zeker of Rapley zinvol is bij flesgevoede kinderen, want kv is niet 'baby-led'. Toch zou ik het wel proberen, al is het ter afwisseling van de potjes. Meer kan je hier lezen:

Rapley-methode

7. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Hier beginnen we ook met 6 maand met bijvoeding. En dan ook a la Rapley :) Ben wel erg benieuwd hoe dat straks gaat.

Het cb hier laat het aan jezelf over wanneer je begint met bijvoeding. De vp heeft wel een folder meegegeven over bijvoeding. Ze was wel heel erg enthousiast dat ik Rapley ga toepassen, dat hoorde ze niet zo vaak daar op het bureau. Ik moet haar de volgende keer er ook alles over vertellen :D

8. Ik heb tot vier weken terug borstvoeding gegeven, dus misschien is het nog niet te laat! :D Ik ga het zeker een keer proberen, kijken hoe hij reageerd. Maar dat kan dus pas vanaf 6 maanden?

9. adi

adi Niet meer actief

Waarom zou een kindje dat flesvoeding krijgt geen voordeel hebben van het eten van stukken uit eigen hand ipv een prakje?

En er zijn zat BV kindjes die op schema worden gevoed, en zat KV-kindjes die op verzoek worden gevoed, dus dat verband zie ik eerlijk gezegd niet zo...

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gaan ook Rapley doen, bij Eva ook gedaan. Staafmixer heb je helemaal niet nodig ;). Maar het is nog even afwachten wat Lisa gaat doen qua drinken wat de kinderarts gaat adviseren. Maar in principe vanaf 6 maanden (dat zal hier waarschijnlijk eerder worden) en dan dus Rapley.

Het maakt volgens mij helemaal niet uit wat voor melk en hoe je dat je kindje hebt gegeven. Als het tegen zit krijgt Lisa voorlopig voeding via de sonde en dat is voor de helft op verzoek, voor de andere helft krijgt ze het gewoon (dan slaapt ze ;)). Maar ik wil toch echt ook met haar Rapley gaan doen. En dan met groente beginnen.

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wij zijn eerst met fruit begonnen, maar dat wilde ze niet zo graag. Toen zijn we eerst verder gegaan met groente. Dit vond ze in het begin dat ze 'bijvoeding' kreeg veel lekkerder. Waarschijnlijk omdat groente wat zachter is.

Overigens zijn wij echt begonnen toen Liesje ruim 5 maanden was.
    Al eerder(4 mnd) een keer peer geprobeert, maar kreeg daar uitslag van

12. tulip

tulip Niet meer actief

hier sluit ik mij volledig bij aan. Wij zijn met 4 maanden begonnen met fruit, waarom: ik dacht dat het goed was:D en meisje eet nu supergoed groenten hoor. (en fruit ook trouwens)

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij zijn begonnen met groenten. Onze rede hiervoor is dat dit milder is dan de meeste fruitsoorten. Overigens zijn wij niet met 4 maanden begonnen met de bijvoeding (voor ons toen absoluut nog geen meerwaarde), maar met 6.5 maanden (en zelfs toen was er eigenlijk nog weinig behoefte aan, maar geeft natuurlijk niet, alle tijd om rustig te wennen).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In Indonesie beginnen ze met bubur of nasi tim: zachtgekookte rijst met kippe- of visbouillon met zachte groente.

Ik ben een volkomen Nederlandse mama en de staafmixer komt hier alleen uit de lade om de klontjes uit de jus te halen of om het pannenkoekenbeslag glad te krijgen.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou willen dat het waar was...maar de meeste bijscholing van CB-medewerkers op veel CB's wordt volledig gesponsord door de voedingsindustrie...en die hebben er geen belang bij als je met 6 maanden je kindje zelfgemaakte groente voorzet.
    Ook die gedegen studie loopt nogal los helaas. CB-arts kun je worden als je je opleiding tot basisarts voltooid hebt en de 6-daagse cursus 'Introductie JGZ' gevolgd hebt, verpleegkundige op een CB word je na je basisopleiding verpleegkunde en de opleiding MGZ. Overdreven veel aandacht aan voeding is er niet tijdens die opleidingen en de leerboeken worden gesponsord door een mintgroene fabrikant uit Zoetermeer.
    Natuurlijk zit er gelukkig vaak veel ervaring op CB's. Maar dat is meer ervaringskennis dan kennis gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.

16. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Even over Rapley: vanaf 6 maanden, als je kindje goed rechtop kan zitten. Als hij in de eetstoel wat onderuit zakt ondersteunen met handdoeken naast/achter het lijfje of gewoon lekker op schoot laten eten.

Wij zijn vanaf 6 maanden begonnen, met groente omdat ik zelf erg allergisch ben voor fruit. Verder heb ik niet eens een staafmixer en maken de mensen van het cb op mij toch niet echt een intelligente indruk. Ze slaan bij ons toch bijna altijd de plank mis, met adviezen als: geef haar maar wat gezonds, zoals een Danoontje.... Voor voedingsadviezen moet ik dus niet op het cb zijn.

Deel Deze Pagina