Productie loopt terug/combineren fv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lisepp, 26 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisepp

Lisepp Lid

21 okt 2014
    5
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje is 12 weken oud en ik geef bv. Nu is hij sinds een aantal weken vaak ontevreden na de voeding. Hij drinkt dan allebei mijn borsten leeg, waar hij voorheen vaak genoeg had aan een borst.
    Mijn productie is dus teruggelopen en mijn kleintje krijgt niet genoeg voeding naar mijn idee. Dit merk ik doordat hij vaak ontevreden is na een voeding, vaak na 2u weer komen (ook 's nachts weer vaker). Zijn gewicht neemt wel toe maar zakt steeds iets verder onder de lijn die hij volgde.
    Ik heb geprobeerd hem vaak/vaker aan te leggen, ook heb ik een aantal dagen om de 2u gekolfd om de productie te verhogen. Helpt allemaal niet en zit nu al een aantal weken vast in dit patroon. Nu heb ik het idee dat mijn lichaam misschien niet gemaakt is om maandenlang bv te geven (dit komt wel eens voor heb ik gehoord).
    Nu heb ik besloten in overleg met het cb 1x daags 's middags een flesvoeding te geven. Op dit tijdstip kolf ik dan af (ca 70cc) en 's avonds kolf ik de laatste voeding af (ca 70cc). Deze doe ik dan bij elkaar zodat hij voor de nacht genoeg binnenkrijgt.
    Volgens het cb hoef ik niet te kolven wanneer hij de fles krijgt maar ik ben bang wanneer ik dit niet doe de productie nog verder terugloopt.

Zijn er mama's die hier ook ervaring mee hebben of tips hebben? Het liefst had ik volledige bv blijven geven en al weet ik dat het maar om 1 flesje gaat, het gaat toch tegen mijn gevoel in.

Daarnaast heb ik nu gekozen voor HIPP biologische zuigelingenvoeding, dat leek mij dan nog enigszins het beste. Iemand hier ervaring mee?

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    I heb best een tijdje kv bij gegeven in het begin en altijd die voeding wel gekolfd. Ik vind het maar ren slecht advies van het CB.
    Probeer je productie te verhogen met fenegriek en bv thee van weleda.

3. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Wat naar zeg, en ik weet heel goed hoe het voelt. Het klinkt mij in de oren als de bekende 3 maanden dip.
    Ik denk dat je wel moet blijven kolven wanneer je hem het flesje kv geeft.
    Want anders loopt je productie nog meer terug. Pak je ook nog elke dag een rust momentje?
    Samen een dag op bed sluiten is ook goed huid op huid.
    Idd de borstvoedingsthee 2 koppen per dag.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 26 nov 2014
    Laatst bewerkt: 26 nov 2014
    Het consultatieburo: voor al uw afbouwadviezen, ook als u dit helemaal niet wil...
    Ik zou als ik jou was wel even melden dat ze op opfriscursus moeten...met 12 weken een voeding vervangen, en dan niet kolven? Das gewoon een afbouwadvies:$

Vervelend dat het niet lekker loopt.:)
    De weg die je nu kiest, is de weg naar nog meer terugloop en einde borstvoeding. Dat klinkt wellicht niet leuk, maar als je voedingen gaat vervangen, en niet kolft, dan gaat je productie het niet trekken. Juist op dit moment, waar je er even hard aan moet trekken, is de andere kant op ook echt de andere kant op. Het lijkt maar 1 fles, maar op dit moment betekend het afbouwen.

Dat je nu in deze dip zit, kan een heleboel redenen hebben.
    Soms is het moeilijk om daar zelf uit te komen.
    Kan je wat vertellen over hoe een dag er uit ziet,qua drinkmomenten?:)
    En, nog belangrijker, je bent wel naar het cb geweest, maar er is geen lactatiekundige geraadpleegd? Want dat is de professional waar je terecht kan met dit soort problemen...

Als je echt verder wil, vraag dan om een consult.
    Waar vind ik een lactatiekundige IBCLC bij mij in de buurt? | NVL - Zoekfunctie lactatiekundingen

Of bel eens met een vrijwilligster van VBN:
    Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Het verhaal dat sommige vrouwen niet geschikt zijn om langer borstvoeding te geven, is echt een fabel. En je kindje is pas 3 maanden, dus dat is helemaal niet lang. Meestal gaat het er om, dat als er problemen ontstaan, een dip bijvoorbeeld, mama niet weet hoe dit aan te pakken. De productie kan dan teruglopen. Maar dat heeft dus niets met geschiktheid te maken.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Beetje korte reactie van mezelf ;). Zat met een huilende peuter. Die trouwens nog steeds borstvoeding krijgt ondanks een niet zo denderend begin ( nu al 25mnd). Dus laat je niets wijsmaken.

@Zoe123...fijne reactie weer :)! Zo fijn dat er moeders zijn die echt de tijd nemen om te reageren en dat doe je toch steeds maar weer.

Sorry even offtopic, maar mag gezegd worden.

6. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Dag topicstartster,

het cb promoot op die manier afbouwen; fv betekent minder vraag, dus ook minder aanbod.
    Hoe meer jezelf voedt hoe meer je lijf gaat aanmaken. Die doet dat in reaktie op het frequenter voeden.
    Dus trek je niets aan van het cb en van schema's zowiso zou ik zeggen, maar voed je baby wanneer hij honger heeft.
    dat kan je zien, als hij bijv begint te smakken met zijn lipjes of aan zijn truitje begint te zuigen. En dat is veel vaker dan om de 3 u. zoals veel cb's aangeven.
    Dus durf tegen gegeven adviezen in te gaan zou ik zeggen.
    Het feit dat je nu 12 w zonder fv gevoed hebt, geeft aan dat je lijf het kan!

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik voeg me bij voorgaande vrouwen :).
    Rond de 12 weken zijn er bekende regeldagen en ook een ontwikkelingspsprong. Baby's willen dan vaker drinken, oftewel om ervoor te zorgen dat er meer melk wordt aangemaakt of om troost en veiligheid te zoeken aan de borst.

Bij alledrie de kinderen een beruchte periode, waarbij ik de knop op 'doorgaan en niet twijfelen' heb gezet. Heb vertrouwen in je lichaam en in jouw kindje. Het zijn fases waar je soms doorheen moet als je langere tijd borstvoeding wil geven.

Zo jammer dat een cb dit ontmoedigd ipv jou bemoedigd.

Daarnaast is het een natuurlijk gegeven dat bv kindjes de eerste maanden hard groeien en dat daarna de curve geleidelijk afvlakt, met vaak rond de 4 maanden een dip.

Tip: op borstvoeding.com kan je een online groeicurve bijhouden gericht op kinderen die borstvoeding krijgen.
    De groeicurve van het cb is een curve die is ontstaan in combinatie van kV en bv.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat jij beschrijft zijn precies wat anderen hier ook al schrijven: regeldagen.
    Jullie hebben nu de fase bereikt waarin de overproductie voorbij is (1 borst per voeding doe je alleen maar als je overproductie hebt) en je kind probeert nu te regelen dat je borsten precies zoveel.maken als nodig is.

Je CB heeft je een afbouadvies gegeven...prima als je wilt afbouwen maar niet zo fijn als je dat juist niet wilt.
    Als echt op verzoek aanleggen dag en nacht gecombineerd met borstcompressie en wisselvoeden (dat is meer dan twee borsten per voeding) niet genoeg helpt, kijk dan eens op youtube voor een gilmpje over aanleggen. Sommige kinderen gaan na een tijdje wat slordiger drinken waardoor ze minder melk binnenkrijgen. En bel vooral eens met een vrijwilliger van VBN of LLL! Dat is gratis en in een gesprek van moeder tot moeder is het vaak gemakkelijker om tips die werken te geven. Je kunt alle details vinden op Borstvoedingsforum.nl :: Index (en op dat forum vind je ook veel antwoorden).

Deel Deze Pagina