Bijvoeding baby 3.5 maand

Discussie in 'Voeding' gestart door Ikke2014, 27 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Mijn dochter van 3.5 maand en 6.7 kilo drinkt heel slecht d'r flessen en daarin alles al geprobeerd van vaker kleinere hoeveel heden tot minder vaak grotere hoeveel heden. Andere flessen, andere houdingen niks helpt.
    Daarom ben ik sinds deze week ook fruit gaan bijvoeden en ze smult ervan! Omdat ze zo slecht drinkt wil ik vanaf 4 maanden ook groente erbij gaan doen. Maar ik vroeg me af hoeveel voegt groente en fruit toe aan de voedingstoffen? Ze krijgt nu 2 ijsblokjes fruit dat is zo een 40cc en als ze de groente ook lekker vind zal dat ook zoiets zijn.

    En ze drinkt gemiddeld rond de 700cc flesvoeding per dag.

    En ik weet dat mensen bijvoeden jonger als 4 maanden not done vinden maar ze heeft er geen last van.. geen krampjes en nog steeds goede ontlasting
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Maar 700 cc is toch helemaal niet heel slecht….?

    sommige kindjes drinken gewoon niet heel veel… zolang ze goed groeit zou ik me niet druk maken…

    kwa voedingswaarde van bijvoeding voegt het volgens mij nog helemaal niets toe op deze leeftijd
    Zou sowieso niet meer gaan geven want hoe meer je geeft hoe minder ze zal gaan drinken en dan krijgt ze gewoon te weinig voedingsstoffen… melk is tot 1 jaar de hoofdvoeding
     
    chrystel73, Jessi79, nizzie86 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.771
    4.763
    113
    Vrouw
    Ben het hier helemaal mee eens. Van fruit en groente groeit ze niet. Daarom eten volwassenen dat ook als ze willen afvallen. Melk geeft véél meer calorieën, dus ik zou niet haar maag gaan vullen met papjes die weinig energie leveren.

    Groeit ze verder op haar eigen lijn? Ik vind 700cc ook niet weinig.
     
    nizzie86 en Trirani vinden dit leuk.
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.489
    5.581
    113
    Vrouw
    Een baby groeit van melk. Niet van een beetje groenten.
    Dus naast het feit dat het inderdaad geen goed idee is (niet wat mensen vinden maar gewoon door artsen afgeraden)
    ivm darmpjes die daar nog niet aan toe zijn, haalt een kleine baby niet wat ze nodig heeft uit een ijsblokje worteldrank.
    700 cc is prima. Hoe kom je er bij dat dit “heel slecht “ is? Ik zou daar op focussen en niet de maag vullen zodat ze minder melk gaat drinken
     
    nizzie86, Biny, zegenwens en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    In fruit en groente zit amper voedingswaarde dus ervan groeien zal ze niet.
    Je begint er doorgaans tussen de 4-6 maanden mee zodat de darmen kunnen wennen aan ander voedsel, niet omdat ze ervan moeten groeien.
    Groeien doen ze van melk en je hebt grote kans dat de plek waar nu fruithap zit geen melk meer past.
    Ik vind 700cc ook niet persé weinig. Het is niet veel, maar als ze goed groeit zou ik me daar verder niet zo druk om maken. Met dus ook nog de gedachte dat ze van beetje fruit erbij niet meer zal gaan groeien.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  6. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Bedankt voor de reacties.
    Ze krijgt pas fruit als ze een fles 'slecht' heeft gedronken dus als ze rond de 100cc van een 200cc fles heeft laten staan. En dit krijgt ze direct achter de fles aan dus ze krijgt altijd eerst flesvoeding aangeboden.

    Ik vind ook niet dat ze te weinig drinkt. Het is alleen wel weinig gezien ze tot een paar weken terug nog rond de 900cc per dag dronk.

    Gelukkig groeit ze nog wel alleen begint d'r lijntje wel wat af te wijken van d'r eigen lijn. Maar gezien het een grote meid is kan ze ook wel wat aan.
     
  7. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    Een baby van die leeftijd 'hoort' 140/150cc per kilo lichaamsgewicht te drinken, dus dan kom je uit op 940/1000cc. Ik vind 700 dus dan wel aan de lage kant.

    Mijn mening terzijde, wat zeggen ze op het cb van de hoeveelheden en de groei?


    De hoeveelheid fruit voegt weinig toe qua voedingswaarden. De meeste voedingsstoffen komen uit de melk, wat hierboven ook al genoemd is, melk is de hoofdvoeding tot 1 jaar.

    Ik zou dit echt even voorleggen aan professionals.
     
  8. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Op het CB kreeg ik het volgende te horen.
    Na de 3 maanden geld de 150ml regel niet meer perse en zou rond de 800ml per dag prima zijn. Zolang ze goed groeit alert en vrolijk is is er niks aan de hand. Als je borstvoeding zou geven weet je ook niet precies wat ze gedronken heeft en zou je bij de groeicurve zeggen wat is ze lekker gegroeid.
    Verder qua voeding moet ik het kind volgen dus wat ik nu nog wel eens doe als ze echt weinig heeft gedronken is tussendoor een extra fles aanbieden en anders accepteren dat het weinig is en hopen dat ze de volgende beter drinkt. Maar ze komt dus zelf helemaal niet voor de voedingen en ze krijgt nu 5x 200ml aangeboden en de ene voeding gaat leeg en bij de andere drinkt ze met moeite 80ml.

    07.00
    11.00
    15.00
    19.00
    22.00

    Ook geprobeerd terug te gaan naar 4 voedingen zodat ze meer honger zou hebben en misschien wel zelf zou komen maar dat is niet het geval ze komt niet zelf en drinkt er ook niet beter van. Ze drinkt alleen als ze heel moe is en dus in slaap valt aan de fles en dan is het blijven stimuleren om slokjes te nemen en dus geef ik na een dag slecht drinken de laatste fles ook wel eens een 210 fles

    Dus ik probeer het te accepteren dat ze weinig drinkt maar wil vooral dat ze voldoende blijft binnen krijgen en de nachten blijft doorslapen, want eerlijk is eerlijk die gebroken nachten sloopte mij best wel en ik was heel blij toen ze door ging slapen
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Dus eigenlijk wil je hapjes geven in de hoop dat ze blijft doorslapen….?

    En ipv bijvoeding kan je dan beter tussendoor een extra flesje proberen… van groenten en fruit gaat die curve niet omhoog hoor
     
    Sado, nizzie86 en Zoe123 vinden dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Ik zou dan misschien eerder om de 3 uur een fles geven.
    En uhm doorslapen, dat gebeurd hier nog steeds niet hoor. Ze is 10 maanden en inmiddels gaat het nu een maandje beter in de nacht, ervoor kwam ze minimaal 6-8x met 2 flesjes tussendoor. Nu nog maar 1 flesje en soms even troosten/speen.
    Ja het is pittig, maar ben wel van mening dat het er tot op zekere hoogte bij hoort.
    Andere 2 sliepen overigens met 1,5 en 3 jaar door. Er kunnen zoveel andere redenen ook zijn dan honger waarom er niet wordt doorgeslapen.
    Dronk ze niet meer toen ze 's nachts nog een flesje kreeg bedenk ik me nu? Anders zou ik die dus wel blijven geven als haar groei in het geding komt.
     
    nizzie86, Zoe123 en Biny vinden dit leuk.
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.489
    5.581
    113
    Vrouw
    #11 Zoe123, 29 jan 2024
    Laatst bewerkt: 29 jan 2024
    Ze volgt haar lijntje nu nog. Soms stijgt het wat minder snel, dat is geen ramp en onderdeel van de ontwikkeling.
    Is ze vrolijk?
    Heeft ze goede plasluiers?
    Ik gaf borstvoeding en inderdaad, dan ga je af op bovenstaande en als dat allemaal klopte dan zit het wel goed.
    En verder zijn er altijd periodes waar eten opeens minder belangrijk is. Periodes waar ze opeens snel gaan in de ontwikkeling, actief zijn.
    Maar ook periodes dat er opeens weer een nachtvoeding nodig is, om meerdere redenen dan alleen voeding.

    Probeer om mee te bewegen met je kindje.
    Een extra flesje tussendoor vind ik een goed advies.
    En met 3,5 maand doorslapen dat zou ik echt loslaten. Alsmede het idee dat als je een baby een volle maag heeft ze dan wèl doorslaapt.
    En nú doorslapen zegt ook weer niks mbt hoe het over 5 weken gaat.
     
    Biny en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Bedankt voor de reacties.
    Het is niet zo dat doorslapen de prioriteit heeft maar eerlijk is eerlijk ik vond dat wel prettig. En nu dat ze slechter drinkt slaapt ze nog steeds goed dus ik denk niet dat dit ineens zal veranderen.

    Maar mijn vraag is beantwoord groente en fruit voegt niet veel toe qua voedingswaarde voor een baby.
    Dus ik zal voorlopig de prioriteit nog leggen bij flesvoeding en fruit en eventueel groente als extra blijven zien.
     
  13. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Maar waarom zou je nog eventueel groente gaan geven als het niets toevoegt?

    grote kans dat ze dan over 2 maanden een beste hoeveelheid eet en nog minder drinkt en dat is juist wat je niet moet willen….
     
    Sado en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw

    Misschien is het voor flesvoeding anders maar voor borstvoeding vond ik dit:

    Zo heeft een baby tot 1 maand oud ongeveer 150 ml moedermelk per kilogram lichaamsgewicht nodig en een baby tot 2 maanden oud 140 ml melk per kilogram. Voor een kindje tot 3 maanden oud wordt er uitgegaan van 130 ml, tot 4 maanden van 120 ml en tot 5 maanden van 110 ml. Bij kindjes van 6 maanden of ouder die volledig of met name borstvoeding krijgen, wordt er uitgegaan van 100 ml per kilogram.



    Voor het doorslapen zullen de geringe hapjes niet helpen, dan kan je beter kijken naar wat je als fles voor het slapen gaan kunt geven. Papfles misschien? Meen me te herinneren dat dat vanaf 4 maanden mag, of was het 6? Lang geleden, mijn oudste kreeg flesvoeding en papflessen maar volgens mij ben ik pas met 6/7m daarmee begonnen.
     
  15. Ikke2014

    Ikke2014 Lid

    29 apr 2014
    88
    42
    18
    gehandicaptenzorg
    Er moet me echt even iets van hart.
    Wat een pittige reacties. Ik vraag iets van een moeder aan andere moeders mbt tot voedingswaarde van groente en fruit. En voor mijn gevoel krijg ik de halve moedermaffia over me heen.

    Ik ben een moeder en doe wat voor mij gevoel goed is voor m'n kind maar vind het prettig om soms wat bevestiging of steun te krijgen vandaar mijn vraag hier.
    Een aantal reacties heb ik echt wat aan gehad en daardoor ook antwoord op m'n vraag.

    Maar de aanvallen op mijn eerlijk zijn over het slapen.. woooow mensen ik ben eerlijk en dat word direct de kop in gedrukt. Ik weet het is een luxe dat ze doorslaapt vanaf 11 weken maar mag ik daar dan niet heel blij mee zijn.

    Mijn advies wees lief voor elkaar en denk vooral mee met de ander ipv oordelen.

    Alsnog bedankt voor de reacties ik zal sommige adviezen ten harte nemen en de verwijten naast me neerleggen.
     
    Rosa91 vindt dit leuk.
  16. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    mijn reactie was geen verwijt hoor, maar eerlijk.. het komt een beetje over alsof je daar veel voor zou doen, dat ze maar doorslaapt
    Er zullen nog heeel wat fases komen dat ze niet doorslaapt
    Het is soms vervelend maar hoort erbij

    En wbt het eten heb ik je echt proberen te helpen… hoe meer bijvoeding hoe minder melk, hoe minder groei en dat wil je gewoon niet…
    700 ml is niet heel veel maar ook niet te weinig (zolang ze goed groeit)
    Vanaf 6/7 maanden kan je best wat meer gaan geven, maar nu gewoon nog niet aangezien ze er niet van zal groeien en alleen maar loze maagopvulling is


    Dus het was goed bedoeld :)
     
    Jackie87, Fristi2012, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina