de rapley methode?????? het lijkt mij heel mooi namelijk dus wie heeft er ervaring mee positief en negatief alles is welkom
Heel simpel (in mijn optiek) Als het bij jou en je kind past: helemaal goed Past het niet bij jou en of je kind: helemaal niet goed. hahahaha.. dat bedoel je natuurlijk niet. Voordelen van Rapley: - zelf bepalen hoeveel je eet en hoe je eet als baby - goed voor de hand - oog coördinatie - goed voor de mondmotoriek - herkennen van voedingsmiddelen voor wat ze zijn - pure smaken en zo zijn er nog wel wat voordelen maar... het is niet bewezen dat Rapley ook daadwerkelijk beter zou zijn dan gepureerd / geprakt. Wel denk ik dat een groot voordeel van Rapley is dat je je kindje snel de kans krijgt om stukjes te leren eten. Het risico van pureren is dat je dit te lang doet en dat hierdoor je kindje minder binnen krijgt. Nadeel van Rapley: je kindje krijgt niet veel voedingstoffen binnen (zeker in het begin) en dat kan onzekerheid mee brengen. Het is niet zo erg hoor.. genoeg melkvoeding zijn belangrijker..
Sluit ik me helemaal bij aan! Praktisch nadeeltje van Rapley: het wordt een enorme bende ... Maar goed.. dat is natuurlijk aan jezelf in hoeverre je dat een probleem vindt. Goede slab om (met mouwen!), stuk zeil onder de kinderstoel, vochtige hydrofiel erbij voor het schoonvegen van handjes en gezichtje en gaan met die banaan! O, dat is wel erg letterlijk
ander nadeel is dat je niet precies weet hoeveel je kindje binnenkrijgt (tenzij je alles wat op de grond/stoel/tafel ligt bijelkaar schraapt). Ik vind het zelf ook prettig om te beginnen met een schaaltje vol eten en daarna te kunnen zeggen het is "op". Verder heb ik ook een klein beetje moeite met de voedselverspilling.. als ik mijn zoontje 3x een broccoliroosje heb zien fijnknijpen vind ik het zonde. Maar omdat er ook voordelen aan zitten doen we van allebei een beetje. Eerst wat broccoli fijnknijpen in het vuistje en dan lekker een pureetje erin lepelen
Tsja, het geeft in het begin een enorme teringbende, daar moet je interieur tegen kunnen. Je kan een hond aanschaffen, maar die krijg je er bij deze methode niet bij. Mijn zoontje was geen knijper, maar zelluf doen moet je ook leren en ja, daarbij belandt er weleens wat op de grond. Inmiddels eet hij netjes zelf met vork en lepel. Nog meer voordelen dan al genoemd: je hoeft niet apart te koken en omdat je kind zelf eet, hoef je dus niet te voeren en kan je samen eten met je kind. Miz heel belangrijk. Het nadeel dat je niet weet hoeveel je kind binnenkrijgt is natuurlijk niet waar, want daar ben je zelf bij. Bijvoeding is het eerste half jaar echt bijvoeding en als je al borstvoeding geeft op verzoek, heb je daar denk ik weinig moeite mee, want dan ben je al gewend dat je kindje zelf heel goed kan bepalen hoeveel hij eet. Hier noemden we het proeverijtjes en het was echt genieten met hoeveel plezier ons mannetje al het eten zelf naar binnen werkte!
ik zou de bende niet echt al nadeel zien eerlijk gezegd, dat weet je met kinderen. Het weinige binnenkrijgen in het begin zag ik wel als nadeel. Ik ben daarom met grof geprakt begonnen van 5 maanden tot 8 maanden ongeveer. Daarna prikte ze met een vorkje, dus ook stukken.
@zogelukkig ik ben er natuurlijk zelf bij als mijn kindje eet, maar het andere voordeel van Rapley is dat je gewoon als gezin metelkaar kunt eten en de dag doornemen, terwijl je baby lekker zelf eet. Ik ben dan dus niet de hele tijd aan het kijken wat hij precies eet. Maar dat is verder dus wel een groot voordeel wat nog niet genoemd is
baby2011, ik wilde ook graag rapley doen met mijn dochter alleen..... stopte ze nooit dingen in haar mond. Niks maar dan ook niks. Geen broodkorsten, geen speelgoed, geen bijtringen niks. Met een maand of 9 heb ik intensief moeten trainen om haar wat kleine stukjes brood in haar eigen mond te laten stoppen. Dus wat mensen zeggen: het moet absoluut bij je kindje passen
ik ben een combi rapley-er vind dat voorlopig perfect gaan, zoontje heeft nooit gepureerd gegeten ...hij eet echt een grof prakje en daarbij alles wat ie geprakt krijgt, krigjt ie ook in zn handje.. hier speelde het mee, dat ie wel goed en veel wilde eten, zelf eten, kost ngo al wat energie..en ik vind in het begin dat dat nog best vermoeiend is voor die kleintjes... Met ons samen eten, kotm nog niet heel vaak voor, aangezien hij eerder eet en honger heeft...namelijk 17u/1730u en dan is manlief er soms nog niet eens...en hij is ook te moe om later te eten.. Maar ikz ie het wel als een voordeel voor later als ie wat ouder is, wnat hij eet echt alles wat wij eten "nadeel" ..onzekerheid over slikken/stikken/verslikken/kokhalzen...je moet zelfverzekerd zijn, vind ik...en vooral rustig blijven..kindje heeft gewoon tijd nodig alles even te vatten...hap, kauw slik...hier ging het al snel hap slik...en dat ging niet altijd even goed...Maar na 2/3 weken snapt ie het helemaal
Eens met Cygnet, als het bij je kind en bij jou past, is het ideaal. Ligt het niet, nou, dan doe je het niet. Hier was het trouwens helemaal geen troep hoor. Zelf eten ging vanaf het begin juist nogal netjes, terwijl voeren meer gesmeer opleverde. Ik heb het trouwens gecombineerd op een gegeven moment. Dus zelf eten, maar ook hapjes geprakt. In het begin was het wel zelf pakken en zelf doen. Heel simpel: anders aten ze niets. Ze wilden niets gepureerds, en ze vonden het ook vervelend als iemand anders iets naar hun mond bracht. Ik had trouwen nooit van Gill Rapley gehoord (ik geloof niet dat ze haar artikel al geschreven had toen de oudste zo oud was) dus we hebben het allemaal zelf moeten uitvinden.
Hier ook een combi van geprakt en raplay. In het begin prakte we nog alles en soms kreeg ie potjes. Brood wel altijd zelf laten eten. Sinds een maand of 9 bood ik hem alles in stukken aan. het gaat steeds beter. Hij eet veel meer hier als hij zelf kan eten. Ja het word wel een kliederboel haha maar ja zo leert ie het 10 min opruimen en het is weer weg
Ik kan je verzekeren dat geprakt ook een ongelofelijke bende met zich mee kan brengen... hoort er gewoon bij. Ik blijf erbij.. het moet bij je passen. Wij deden en doen hier gecombineerd (hoewel ik het gewoon stukken noem en niet Rapley... Dat omdat ik niet zozeer geloof in de 'methode') en dat vind ik heel gemakkelijk en dochterlief doet het er lekker op.
dankje wel allemaal mijn mannetje is nu pas bijna 2 maanden maar wilde me er toch in verdiepen en ik ga het zeer zeker proberen de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen
Je vraagt naar voordelen en nadelen, die weet je nu zo'n beetje. Er is ook een Rapley-topic, lees daar anders maar eens. Of het bij jullie past dat is bij voorbaat geen nadeel, want dat weet je pas als je het gaat proberen. En geef het even de tijd, dat is met alles met baby's zo. Probeer je niet hysterisch aan afgemeten porties vast te klampen, je baby komt het eerste half jaar echt niks tekort. Ik had ook nog nooit van ene Gill Rapley gehoord. Ik opende hier een topic dat ik een natuurlijke manier van bijvoeden zocht zonder te voeren. Ik ben begonnen met 6,5 maand toen de hand-oogcoordinatie goed was en hij goed rechtop kon zitten. Hij bleek een natuurtalentje!
Ja dit speelt allemaal mee, als je kindje al die dingen btj onder de knie krijgt, gaat de rest vanzelf.... Hier alleen in de eerst 2 weken "onwijze" rotzooi, omdat hij nog vaak uit zn handje liet vallen, nu valt het hooguti naast hem, op zn stoel...en dan pakt ie het weer... sillybillys zijn aan te raden en heir het Rapley topic! Maar ik vind ook dat het echt bij jullie moet passen
Mijn zoontje vond dit wel een fijne manier van eten (al at hij ook wel prakjes) en hij at ook redelijk netjes. Mijn dochter is een heel ander verhaal. Van 6 tot 8 mnd was Rapley geen succes. Ze schrokte het in brokken naar binnen (kauwde er nauwelijks op) en braakte daarna alles weer uit. Zo kreeg ze niks binnen en dat overgeven helpt niet echt om van eten een positieve ervaring te maken. Aan de prakjes dus. Vanaf een maand of 8 weer begonnen met stukken en toen ging het veel beter. Als je haar een lepel met prak gaf (en nu soms ook nog), dan probeerde ze de lepel te pakken. Als je haar handjes weghield, dan nam ze braaf een hap, om die vervolgens uit haar mond te halen en even te kijken wat dat nu weer was. Kortom: mevrouw wilde zélf eten. Nu eet ze meestal zelf van een bordje, met lepel of vorkje (kunststof). Dat geeft een gigantische bende. Nou ja, we hebben gelukkig geen hoogpolig tapijt onder de kinderstoel liggen.... Enige nadeel is dat ze er soms zó mee zit te knoeien dat ze volgens mij te weinig eet en dan later alsnog honger heeft. Nou ja, dat zal wel een keer overgaan....
HIer precies hetzelfde!!! Krijg een beetje jeuk van de 'methode', ik noem het vooral 'goed boeken kunnen verkopen'. Maar hier ging het geleidelijk: van 6-9 maanden hebben we geprakt en gevoerd, mijn kindjes snapten toen echt niet hoe ze moesten kauwen. Na 9 maanden zoveel mogelijk stukken, nog een beetje geprakt, en heel af en toe een potje. Nu eten ze zo goed als alles zelf. Maar een bakje yoghurt of heldere soep 'voer' ik nog. Ze hebben nog onvoldoende beheersing over de lepel om dat zelf te kunnen.
Nou, zoals hierboven aangegeven, had dit mijn tekst kunnen zijn. Hier precies hetzelfde gegaan , vooral dat 'weer uit de mond laten lopen' is heel herkenbaar
Wij zijn een beetje per ongeluk gaan rapleyen. Het CB raadde aan eens een keer een stukje broccoli in het handje te geven om te kijken of hij het wat vond. Hij kreeg niet veel binnen, maar het was zo gezellig dat we het zijn blijven doen. Nu raad ik het iedereen aan om te proberen. Ik vond het zo makkelijk om niets apart te koken en hem gewoon lekker mee te laten eten. Het hielp natuurlijk een hoop dat hij het erg goed deed, in zoverre dat hij het erg leuk vond. Uiteindelijk at hij alles lekker weg. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je het zelf los moet kunnen laten. Zoals hierboven ook al is gezegd, veel ouders vinden het prettig om een idee te hebben wat er echt ingaat. Dan is Rapley wel lastiger.