Beste Heidi, Mijn kindje is 9 dagen oud en ik wil graag binnenkort overgaan op volledige flesvoeding. Kan dit al of is het te vroeg? Ik geef voeding om 3.00/4.00 (op verzoek) 8.30 11.30 14.30 17.30 20.30 23.30 De lactatiedeskundige via het kraambureau gaf aan dat ik pas vanaf 6 weken mag afbouwen, en ik kreeg ook alleen maar commentaar over het snelle opgeven, maar ik merk dat bv niet helemaal mijn ding is en ik wil liever rustig afbouwen als straks gefrustreerd gaan geven. Mn kleintje heeft wel last van darmkrampjes waarvoor ik infacol gebruik bij iedere voeding. Wat is een goed schema om af te bouwen?? ben benieuwd wat uw mening hierover is..
Hoi Natuurlijk kun je afbouwen wanneer het voor jou goed is! Daar heb ik of iemand anders niets over te zeggen. Waar je op let: Hoe stevig is je productie ingesteld? Bij zeer ruime productie die net tot stand is gekomen kan het iets lastiger zijn om snel af te bouwen. Maar start en kijk hoe het gaat. Wat je doet is je vervangt de eerste voeding door een kunstvoeding en slaat die voeding aan de borst dan over. Je kijkt hoe dit gaat en of je borsten dit aan kunnen. Krijg je teveel stuwing, dan kolf je ALLEEN de spanning af. Het volgende voedingsmoment voed je gewoon weer zelf. (ook dan zou ik even als je borsten erg strak gespannen staan even de eerste stralen weg laten lopen zodat je kindje rustig kan drinken) Dan als dit een dag of 5, 6 goed gaat, kun je een volgende voeding laten vallen. Neem dan niet de voeding er direct voor of na, maar wissel af. Ook hier kijk je aan hoe het gaat. Als je merkt dat je lichaam niet meer echt stuwt, of je geen ongewone spanning voelt, (harde plekken) kun je weer een volgende voeding laten vallen. Zo ga je verder tot je op het laatst de avond en ochtend voeding nog hebt. Bouw af hoe je wil, misschien wil je de ochtend voeding nog in stand houden, omdat dat makkelijk is en je dan nog even door kunt slapen, misschien wil je je kindje voor het slapen avonds nog voeden. Dat kun je blijven doen zolang het prettig is voor jullie. Anders bouw je ook de laatste voedingen af. Ik zou kijkend naar je schema starten met de voeding van 17:30, dan 11:30, dan de voeding er tussen. Zo ben je overdag al een heel eind vrij van borstvoeding. Je kunt ook kiezen die tussen de middag nog te houden en dan eerste de avondvoeding weg laten vallen. Kijk ook hoe het gaat en hoe 'vol' je bent in de ochtend uren. Een keer tussendoor kan dan heel fijn zijn Bedenk dat je na iedere voeding een paar dagen er tussen moet houden om ontsteking en nare plekken te voorkomen. In het begin zul je deze tijd wat ruimer moeten houden (tot een week) dan later. Hoe minder voedingen je nog hebt, hoe makkelijker je kunt afbouwen waarschijnlijk. Overigens krijgt je kindje nog een paar weken jouw antistoffen zolang je nog niet volledig bent afgebouwd, dus dat is mooi meegenomen! Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Succes en geniet van je kindje!