ik vraag me wat dingen af. Als je borstvoeding geeft en je geeft bijvoeding bouw je dus vanzelf af toch? Hoe gaat dat dan? Moet je wat vervangends geven? Vanaf maandag gaan we op het volgende over: 7 uur bv 11 uur bv 13 uur fruit (op het kdv 3x p/w) Bij ons thuis stellen we dit even uit. 15 uur bv 17:30 groente en slokken bv 19 uur bv Alles wat ze extra wil mag natuurlijk altijd. Nu heb ik de vraag op het borstvoedingsforum gezet en daar werd gezegd dat je beter eerst bv kan geven en dan bijvoeding erbij. Ik wil graag een jaar borstvoeding geven (als dat gaat lukken) kan ik het dus wel op deze manier doen? Wie heeft ervaring en kan mij helpen?
De tips op het bijvoedingsforum zijn erg waardevol Inderdaad moet kindje eerst live drinken (kan ook een halfuurtje daarvoor) en daarna fruit/groente krijgen. (Persoonlijk vind ik 6 voedingen wel vrij weinig, niet iedereen red het op die manier om de productie hoog te houden.) Dit is ons schema met 6 maanden geweest: 6.30 BV 8.30 BV 10.00 BV + fruit 12.00 BV 14.30 BV + fruit of rijstewafel uit het vuistje 16.30 BV 18:00 BV + groenten 20.00 BV regelmatig om 23.00/24.00 BV
Het is idd beter om je kindje eerst bv te geven en daarna pas groente of fruit. Dan hou je beter je productie in stand en bovendien hebben ze dan de voedingsstoffen in elk geval al binnen. Wat er dan nog extra ingaat met fruit of groente is mooi meegenomen. Het is tenslotte maar BIJvoeding, zeker in het begin. Wij beginnen over een paar weken ook met groente en fruit. Ik ben zelf van plan om het te geven op het moment dat wij het ook eten. We zitten hier toch niet zo erg in een vast eet- en slaapschema, dus dat passen we wel een beetje tussen de borstvoedingen in. Ik wil in elk geval wel blijven uitkomen op de 5 á 6 voedingen die ik nu per dag geef, anders ben ik bang dat mijn productie erg gaat kelderen. En aangezien ik ook nog een tijdje bv wil blijven geven, wil ik dat proberen te voorkomen.
we zitten al zeker 2 maanden op 5 a 6 voedingen. Ik hoop dus dat dat me niet gaat nekken. luppy> vast schema hebben we niet maar dit is wat ze er vaak van maakt. (behalve vandaag. Hahahaha. Meestal dus wel) noatje> kan ik beter om 11 uur bv en dan fruit geven? En liever om 17:30 bv en dan groente geven? Ik ga het morgen proberen hoe t me bevalt. Ik vond het fijner om eerst groente te geven en dan borstvoeding. Ze drinkt na de voeding aardig veel want een half potje krijgt ze maar. Ook merkte ik dat tegen de avond alles langzaam terug loopt en ik was zo blij eindelijk van het clusteren af te zijn namelijk.
Je moet er rekening mee houden dat de tips op het forum bedoeld zijn voor als je borstvoeding wilt blijven geven. Het is geen manier om af te bouwen. Als je echt wilt gaan afbouwen en stoppen met 1 jaar, zul je het anders moeten doen. (en dus ook bewust voedingen weg laten vallen)
Dan ga je het omdraaien en eerst het vaste voedsel aanbieden en daarna pas de borst. Eerst zul je misschien op vreemde tijden uitkomen, maar die kun je verschuiven naar de tijden waarop het voedsel normaal gesproken gegeven wordt. In het begin zal je kindje misschien nog niet heel veel binnenkrijgen en vormt de borstvoeding nog steeds de hoofdmoot van de voeding, maar naar mate ze meer gaan eten krijgt de borstvoeding de rol van bijvoeding.
dus nu is het beter als ik het een jaar wil volhouden eerst de borst te geven??? Anders bouw ik het te snel af begrijp ik? Wanneer dan andersom? Bij hoeveel maanden is dat beter?
Bij ons is het vanzelf gegaan dat er geen borst meer kwam voor het hapje. En mijn zoontje van 15 maanden drinkt nu nog minstens 6x per dag, maar het staat los van eten.