Ik heb even een vraagje... Wij hebben een dochtertje van 6 maanden. Met 5 maanden zijn we voorzichtig begonnen met probeerhapjes groente en later ook fruit. (steeds één van de twee op een dag) Ze heeft eigenlijk nooit last gehad van haar darmpjes en het cb raadde in ons geval aan om vast rustig te beginnen. Dit hebben wij gedaan en al gauw merkten we dat haar ontlasting veranderde. (soms 4 dagen geen poepluiers, dan weer 4 PER dag) Logisch natuurlijk, want ze was alleen bv gewend. Als ze meerdere dagen geen vieze luier had, stopten we een paar dagen met bijvoeding en na een poepluier gingen we weer verder. Sinds eergister probeer ik er wat ritme in te krijgen. Sochtends fruit, savonds (als wij ook avondeten hebben) groente en gister ook wat aardappel. Het gaat er allemaal goed in, al vindt ze het ene natuurlijk lekkerder dan het andere. Vanmorgen heeft ze peer en druifjes gehad (samen gepureerd tot een mouse, de druifjes zonder vel en pitten), maar een kwartiertje later begon ze heel sneu te huilen, terwijl ze nooit huilt eigenlijk. Ze liep ook helemaal rood aan, dus ik ben over haar buikje gaan aaien en heb haar beentjes wat omhoog gehouden. Toen produceerde ze toch een vieze luier! En helemaal huilend. Maar ze was absoluut niet verstopt. Het zat bijna tot in haar nek, juist. Ze moest volledig omgekleed worden. (sorry voor het vieze praat) Zouden jullie voorlopig stoppen met bijvoeding, vanwege deze reactie, of zouden jullie doorgaan? Ik vond het zo'n sneu gezicht en dit heeft ze echt nooit.
Kapot gekookte groente ging bij ons een stuk beter dan "rauw" fruit. Hij kreeg ook heel veel buikpijn van fruit dus hebben we dat een hele tijd niet gegeven. Vervolgens heel rustig fruit uit een potje en pas met een maand of 9 echt vers fruit.
Oke, dan ga ik inderdaad eerst verder met groente en dan wat vaker achter elkaar geven. Ik dacht zelf even dat het nog door de aardappel kwam, van de avond ervoor. Ik vond de reactie op het fruit zo snel, namelijk. Ze had het net een kwartiertje op. Met een broodkorstje kan ik dan ook het beste nog even wachten zeker? Of krijg je daar niet zo snel reacties op? (Het is mijn eerste kindje, dus het is allemaal nog nieuw. Ik speur me suf op het internet naar wat wel en wat niet kan/mag/moet/het beste is )
Van druif kunnen ze flink last krijgen soms. Gewoon rustig aan eerst nog bij groente houden. Dat voedt so wie so al meer.
Hier ook een die heel heftig reageert op druif. ook op vlees trouwens. Dat krijgt ze nu 1x per week. Vis gaat er wel heel goed in!
Vlees vonden wij ook niet nodig, met 10 maanden of zowel een keertje geprobeerd omdat cb zei dat ie vlees moest. Was geen succes. Nu met 14 maanden wet ie volop vis, maar vlees nog steeds maar heel weinig. Hij vindt het niet lekker en ik vind het nog steeds niet echt nodig. @kletskous; laat maar eens weten over een week of zo het al beter gaat...
Uit je berichtje lees ik niet of je peer en of druif voor het eerst gaf. Wel dat je aardappel voor het eerst gaf. Wat ik bij mijn kinderen doe, vooral in het begin is rustig opbouwen. Ik geef eerst 1 soort groente 3 dagen achter elkaar en dan bijvoorkeur in de ochtend. Na 3 dagen geef ik een andere groente soort 3 dagen. En zo verder, alles vers (in potjes zit altijd meer dan die ene groente) Als meerdere soorten groenten goed gaan ga ik de bekende groente naar savonds verplaatsen en 3 dagen 1 soort fruit aanbieden. Dit ook met verschillende soorten fruit. Nieuwe groentes blijf ik langere tijd sochtends aanbieden tot ik het 3 dagen achter elkaar heb gegeven en dan geef ik het pas een keer savonds. Die 3 dagen achter elkaar geeft het lichaam de kans eraan te wennen EN laat jou een duidelijke reactie zien. Bij meerdere nieuwe soorten tegelijkertijd en ineens een reactie kun jij niet achterhalen wat de veroorzaker is. Waarom sochtends? Als een (heftige) reactie volgt krijg je dat overdag in plaats van snachts. Voor jezelf en je kindje prettiger Mijn oudste heeft 1x een hele heftige reactie van abrikoos gekregen en ik was blij dat dit niet snachts was. Hij kreeg heftige krampen en diarree. Pas als ik merk dat er geen reacties volgen en de smaken gewend zijn ga ik dingen gemengd geven. Misschien ben ik erin erg voorzichtig, maar zeker bij gevoelige darmen merk ik dat het prettiger werkt. Ik zou bij jouw dochter zoiets dus adviseren.
Bedankt voor alle tips! Super! Ik heb inmiddels wel door dat het hoogs waarschijnlijk de druif is geweest. Peer had ze al vaker gehad (ook meerdere keren achter elkaar) en daar reageerde ze goed op. Druif had ik er nu voor het eerst doorheen gedaan, om te proberen. Volgens de voedingsdeskundige krijg je meestal zo'n 20 minuten na de inname een reactie (of niet dus), dus het kan haast niet missen dat het de druif is geweest. We hebben het weekend even rustig aan gedaan qua bijvoeding. Gister heeft ze peer gehad (wat ze dus al kende) en dat ging super. Vandaag heeft ze een paar hapjes banaan gehad (Heeft ze eerder ook al meerdere dagen achter elkaar gegeten), ook geen probleem. Vanavond krijgt ze wat worteltjes (kent ze ook al). Als ik binnenkort weer eens iets nieuws probeer, doe ik dat in de ochtend en zonder andere dingen er doorheen in ieder geval. Voorlopig laten we de druif even staan