Beste mama's, Ik weet niet wie zich hier in herkent, maar ik wordt er hopeloos van. Sinds November ben ik aan het proberen om de laatste fles eraf te halen en de 1e papvoeding om te zetten naar brood. (Van het cb mocht ze in december gerust de fles nog hebben.) Maar niets helpt echt.. Ze krijgt dit nu In de ochtend krijgt ze cereal met jawel melk. tussendoor halve banaan of 10 druifjes of halve appel,met een bekertje drinken. In de middag een bekertje melk en......... brood.(maar daar vertel ik dadelijk over) Tussendoor een soepstengel,stukje fruit of rijstewafel en wat drinken. avond een maaltijd met evt een fruit toetje(geen zuivel,anders krijgt ze te veel)of helemaal geen toetje. Voor het slapen gaan een papfles. Nu heeft ze in Januari weer een sprongetje gehad en toen was het hek helemaal van de dam. mevrouw eet op zijn meest een halve boterham en op zijn minst 2 stukjes. Ik heb haar geprobeerd haar zelf een stukje te laten eten,maar dan eet ze de kaas/vlees er eerst af,dan stukjes brood en de rest gooit ze doodleuk op de grond of ze speelt ermee,tot er bijna niets van over is.Ik bied het iedere keer aan.Ik heb het ook met geroosterd brood geprobeerd niets..... Zelfs als ze een keer bij mijn vriendin zijn(vreemde ogen dwingen en zijn anders) eet ze precies zo. Vorige maand aan het cb aangegeven,het jonge meisje zei,gewoon proberen anders geef je het weer aan als je weer moet. Maar ja ik moet nog iets meer dan 2 weken wachten voordat ik daar heen ga. Ondertussen bieden we hopeloos brood aan. Ook het laatste flesje krijgen we er zo langzaam niet af.We hebben het vermiderd.maar we kwamen niet verder dan op 180,want bij 160 kwam ze om 5 uur weer.Met als gevolg dat ze in de ochtend pas om 9 uur wakker wordt en ik de oudste snel,snel naar school moet brengen. Ik heb eigenlijk allerlei dingen(geroosterd brood,crackers,beschuit,rijstewafel)geprobeerd,maar ze eet alleen cereal(ricecrispies) Nu weet ik het helemaal niet meer. Overigens gaat de warme maaltijd wel goed. Maar wie herkent zich hierin en wat heb je gedaan.
En gewoon een stevig bord Brinta? Hele volksstammen ontbijten daar mee, niks mis mee om de dag te beginnen. Cereals, als er geen suiker inzit is ook prima. 't Is dan wel niet het traditionele Hollandse ontbijt, maar in heel veel andere landen wordt cereals, het wat fruit ernaast, gediend als een gezondontbijt. Laat het los, zolang ze maar gezond n gevarieerd eet hoeft het niet perse brood te zijn.
Mijn dochter heeft dit ook een tijd gehad Ik heb Brinta geprobeerd, maar daar wou ze al helemaal niks van weten (bij alleen al de aanblik van het bord, begon ze al te huilen). Dus iedere keer maar aan blijven bieden.. En van de 1 op de andere dag at ze het gewoon weer op En hoe! 2 boterhammen in een paar minuten... Dus ik denk dat het het beste is als je haar gewoon even de tijd geeft? Ook niks gaan opdringen, dat werkt, denk ik, averechts. Ik gaf hier af en toe wel eens een bruin bolletje, dat at ze dan wel gewoon.. Over de laatste fles kan ik je geen tips geven, want mijn dochter krijgt deze nog gewoon. Liefs
Ik sluit me aan bij Dirksmama... Als ze het nog niet wil, dan niet. Er zijn genoeg andere alternatieven voor brood. En overigens: dat spelen met brood is ook een manier van leren eten. Als alle andere manieren ook niet helpen, zou ik haar toch gewoon zelf laten rommelen. Misschien maar twee stukjes voor haar neer leggen en als die op zijn weer twee nieuwe stukjes. Hier wordt ook wel vaker het beleg van het brood gegeten en daarna de stukjes brood... tja... Wat betreft die laatste fles: als ze nog niet zonder kan, gewoon nog blijven geven. Niet alleen van he cb uit gaan, maar in eerste instantie van je kindje. Hier hebben we ook tot 1,5 een papfles gegeven voor het naar bed gaan... Op een gegeven moment ging ze er zelf minder van drinken en hebben hem toen in een keer weg gelaten. Maar dat had ik rond 1 jaar ook nog niet hoeven proberen hoor! Zou me er niet zo druk om maken, want dat komt het eten van je kindje niet ten goede. Op deze manier begin je al gespannen aan de broodmaaltijd!
Ik zou me ook geen zorgen maken. Mijn dochter is ongeveer even oud als die van jou, maar ook zij wil niets anders dan een pasflesje 's ochtends. Ik blijf andere dingen proberen en zij blijft ze pertinent weigeren. Uiteindelijk zal ze eraan moeten toegeven. En de laatste fles, idem dito. Ik moet er niet aan denken die te laten vallen. Maar weet je: zolang die laatste fles niet ten koste gaat van haar avondeten (en dat gebeurt bij ons niet) vind ik het best. CB kan van mij de pot op Wat me wel opvalt in jouw schema is dat jouw dochter is dat ze weinig fruit eet. Lust ze dat niet? Want die van ons eet zo 2-3 stuks per dag . Fruitmonster, dat is de enige wat ze van mama heeft
@AMY 32,mijn dochter eet wel fruit. in de ochtend een hele appel of hele banaan of 16 druiven,hele kiwi of hele peer en soms in de middag ook.Dus daar ligt het niet aan. Wat betreft een bord pap dat hebben we ook geprobeerd.Dat wilt ze dus niet,wel uit de fles.Met als gevold dat ik haar geen melk tussen de middag en geen yoghurt toetje meer geef,want dan zit ze op een halve liter zuivel per dag weer.En ze krijgt nu per dag al 400 cc.
Waar ons meisje altijd lekker van smikkelt is een volkorencroissant. Dat krijgt ze maar af en toe, ik denk dat er misschien ook meer zout in zit dan in gewoon brood - waar trouwens ook al veel zout in zit Ook die hele stevige mueslibollen van de natuurwinkel vindt ze geweldig. En ik doe lekker dik boter op haar brood, en af en toe pindakaas en appelstroop, dun. Zo probeer ik alles een beetje af te wisselen. En als ze er zelf mee rommelt stop ik haar best vaak hapjes toe, of als ze te snel is uitgegeten en wil spelen geef ik haar nog wat stukjes na, tijdens het spelen. Wat ik ook vaak doe als we 's ochtens op pad zijn, en ik ben dan met haar onderweg terug precies op tijd voor haar slaapje, dan voer ik haar stukjes brood met veel boter onderweg. Als ze afgeleid is eet ze beter nl, en dan kan ze thuis gelijk naar bed.
En later op de ochtend? Je hebt knderen die wat langzamer op gang komen en die daarom weinig puf in een ontbijt hebben, ja ok, slokje drinken, stukje fruit, aar die dan gewoon halverwege de ochtend WEL eten willen.
Maar overdag zuivel hoeft toch niet perse? Ik vind het allemaal prima klinken hoor, al zou ik de papfles gewoon verplaatsen naar ontbijt. Hier ging het tot zeker 18mnd als volgt: - s ochtends wakker worden - papfles 150cc met volkoren granen (soms ook heel vroeg) - fruit - brood met thee (melk vult hier ook he!) - tussendoortje - avondeten + wat fruit en drinken - fles 150cc melk en naar bed En ze werden dan ook soms om 6uur wakker en kregen dan gewoon hun ontbijtpap.
@ dirksmama, dat zou ook nog wel eens kunnen.Dat ze wat langzaam op gang komt.Ik ga dit eens een keer proberen. @ adi,Ik zie dat je in de ochtend en avond papfles 150 cc doet. In de avond gaat hem hier niet worden.We hebben het al eens geprobeerd om in de avond minder en later te geven.Met een beetje pech komt ze om 2 uur in de nacht en een beetje geluk al om 4 uur/half 5 en dan kan ik een volle fles geven,met als gevolg dat heel haar dag onderste boven ligt.Nu is ze daarbij flink verkouden en komt ze pas tegen 8 uur(normaal 7 uur)
Kennelijk heeft ze die avondfles nog nodig, waarom niet. Hier hebben we de papfles vervangen door een bord pap, misschien is dat een idee? Ik kan me herinneren dat mijn broers en ik ook heel lang pap hebben gegeten 's ochtends, is een prima ontbijt. Overigens wel Banbix, Brinta vonden wel niet te nassen
Hier ook nog steeds een lekkere papfles 's ochtends (200cc), 's middags beker melk (150cc) en omdat we vaak iets later eten krijgt ze ipv toetje haar avondfles (pap 180cc). Ze laat altijd wel iets staan en ik maak me er niet zo druk om dat ze iets over die 500cc komt (hier op CB ook niet). Onze dochter is niets te dik en heeft ook 's avonds die fles gewoon nog nodig.....