Ik geef me meisje zins ze maanden is fruithap zelf gemaakt, met peer en appel....Nu zins een week ben ik een warme hap gaan proberen en ze vind het lekker, ze eet ongeveer 50 tot 60 gr. bruine boontjes worteltjes en gisteren brocoli... ze heeft nu zins die voeding behoorlijk harde ontlasting, gisteren was het gewoon echt een keutel en vandaag lukt het helemaal niet, terwijl ze normaal elke ochtend wakker word met een behoorlijke poepbroek. Ze perst zich rot maar er komnt niks vanochtend wilde ze de fles wel maar maar 150cc..normaal is dit 230. De fles van 12 wilde ze helemaal niet dronk 60cc en naar dat ik er pap van gemaakt had wilde ze nog wel een hap of 10. Hoe pak ik dit aan? Is het normaal dat dit gebeurd bij de overgang van voedsel? Ze heeft maanden lactuloce gebruikt ,maar om hier nu gelijk weer naar tekrijpen is ook zo wat. Dit gebruikte ze trouwens niet omdat ze verstopping had, maar om haar darmen op gang tehelpen ze had geen harde ontlasting. Wat zouden jullie doen? Mag ze al pruimen? Groetjes jantina
je kan pruimen weeken en van het water een fles maken, je kan ook een scheutje zonnebloemolie door de warme hap of papfles doen.. wij hebben ook lactuos genomen en toen nog maar 3 wkn nodig gehad..2 weken 5 ml en 1 week 2.5ml.... dus ff uit proberen en anders zijn er ook druppels van vsm suc6
Verstopping is een bijwerking van bijvoeding. Is meestal een teken dat de darmen nog niet aan bijvoeding toe zijn. Voor pruimen is ze nog veel te jong. Om de boel weer op gang te helpen is lactulose de veiligste optie. Verder kun je beter weer even wachten met bijvoeding tot haar darmen gekalmeerd zijn. Uiteindelijk is ze nog geen 6 maanden en hoef je pas met 6 maanden te beginnen met introduceren. Rustig aan doen dus, eventjes niets geven en dan voorzichtig weer geven waar ze wel tegen kan. Als je dan weer met groente begint, de eerste dagen echt niet meer dan 2 a 3 theelepeltjes geven of 2 a drie stukken die ze vast kan pakken aanbieden.
phoe ik ken genoeg volwassenen die geobstipeerd zijn. Moeten die nu ook terug aan de fles? Waarschijnlijk ook nog niet klaar voor vaste voeding.
haha, jij mag het wel uit een bekertje hoor maar ff serieus, het is niet leuk om nu weer de hele tijd te lezen dat bijvoeding niet nodig is voor de 6e maand. Ik denk dat we intussen wel weten dat het niet nodig is maar wel mag. En als je dan eerder begint en er is een probleem ligt dat maar meteen aan het feit dat ze te jong zijn. Zouden deze 'problemen' er vroeger ook geweest zijn of zijn we nu te spastisch?
Nee, vroeger had je die problemen even goed. Ik heb hier in huis een boekje voor de jonge moeder uit de jaren 20. Mag je raden wat daar staat...als je kind verstopt is na de introductie van bijvoeding, dan moet je even een paar dagen wachten met bijvoeden... Het is gewoon een feit dat verstopping na bijvoeding sneller optreedt voor 6 maanden dan na 6 maanden. En de verklaring daarvoor is allang gevonden, die ligt in de rijping van de darmen. Dat wereldwijde advies van 6 maanden alleen melk en dan pas bijvoeding is er niet voor niets. Dat hebben ze niet op een regenachtige zondagmiddag uit hun duim zitten zuigen, maar dat is gebaseerd op de laatste ontwikkelingen in voedingsonderzoek. De WHO gaat niet over 1 nacht ijs.
Inderdaad even wachten met de bijvoeding. Rustig opbouwen als je merkt dat je kind er last van heeft. Je kunt het vergelijken met voedsel uit verre landen. Als jij opeens dagelijks heel erg gekruid gaat eten, raken jouw darmen ook van slag. Als je het rustig opbouwt, heb je veel meer kans dat het goed gaat. Succes!
@ dirksmama; je neemt de woorden uit mn mond. Ik denk er exact hetzelfde over en hoef er verder dus niets aan toe te voegen...
wij geven Teun zelf gemaakte groenten en fruit hap, gaat prima en ook met zijn ontlasting 2 poepbroeken op 1 dag nu zijn we vorige week op vakantie geweest en heb ik voor de makkelijkheid weer naar depotjes gegrepen..Olvarit voor 8 mnd. hij vond ze lekker maar raakte gelijk weer verstopt..harde poep en moeilijk poepen soms maar 1 poepbroekje in de 2 dgn. eenmaal Thuis zijn we gelijk weer naar het vers gegaan ( oke groentenhap maak ik in porties en vries ze in) en ja hoor na een paar dagen was het weer normaal.....2 per dag. zou het dan ook aan de potjes kunnen liggen?
Janette, ik denk idd dat het ook aan de potjes kan liggen. misschien zit daar iets in waar hij niet goed tegen kan. jantina, Inge raakte van de bijvoeding ook verstopt. En ik ben pas met 6maanden begonnen. Ik ben toen weer 1 of 2 weken gestopt en heb alleen borstvoeding gegeven. Toen weer geprobeerd, ging 1,5 week goed en weer verstopt. Weer een week gestopt. Weer rustig opgebouwd, na een week weer verstopt. Maar zo erg dat ze een weekend lang heeft gekrijsd, omdat haar buik pijn deed. Op zondag was het elk uur krijzen van de pijn, ze was kapot en wij ook. Toen van de ha lactulose gehad. Dit heb ik best een tijd gebruikt, langzaam afgebouwd en nu gaat het helemaal goed zonder lactulose. Maar ik moet wel opletten met wat ik geef, want sommig eten verstopt haar gewoon. Banaan niet, maar te veel wortel waarschijnlijk wel. Waarschijnlijk komt het bij Inge naast dat haar darmen er waarschijnlijk toch nog niet helemaal klaar voor waren ook door het feit dat ze gevoelig is en wat allergisch. Ze heeft ook aanleg voor eczeem en na bepaald eten zit ze ook onder het eczeem. Wij bouwen dus heel langzaam op en ze krijgt nog steeds niet zo heel veel verschillende dingen. Wel meerdere eetmomenten, maar het opbouwen met variatie gaat langzaam. Het kan dus ook zijn dat het een soort allergische reactie is. Of idd dat de darmen er nog niet aan toe zijn. Ik zou nu ook even stoppen met de bijvoeding en eerst even wachten tot het allemaal rustig opgang komt. Eventueel een beetje extra water en wat olie (theelepeltje). En als dat echt niet werkt toch de lactulose. Hier kwam het de eerste 2x na 1 of 2 dagen weer een beetje opgang en binnen een week was het ontlastingspatroon weer helemaal normaal (na eerst een paar extra luiers toen het eenmaal goed op gang kwam). Maar de laatste keer was het dus te erg om het met alleen borstvoeding, wat extra water, een badje etc op te lossen. Na de lactulose was het echt een opluchting voor haar toen het eindelijk kwam en het leek wel een bevalling. Er schoten allemaal harde balletjes uit (netals of je een champagnefles ontkurkt) en daarna een megabal en toen was het weer goed. Ik weet hoe vervelend het is en hoeveel pijn je kleintje ervan kan krijgen. De huisarts zei toen tegen mij ook: knip de nagel van je pink helemaal kort, doe wat vaseline op je pink en masseer de kringspier, dat moet de drang opwekken of zo. En een beetje gezeefd sinasappelsap. Maar dit heb ik nooit geprobeerd uit angst voor krampen, want hij vertelde erbij dat dat wel krampen kan geven. O ja en als je weer begint dus eerst kleine hoeveelheden, maar ook een paar dagen hetzelfde, dan kan je zien waar ze op reageert als het een reactie ergens op is. Een reactie als verstopping kan ook pas na een paar dagen optreden. Ik gaf haar echt 3 dagen hetzelfde. Ik merk hier dat eczeem vrij snel begint na het eten. Na het eten van tomaat op zaterdagavond zat ze zondagochtend helemaal onder de uitslag in haar gezicht. Maar verstopping kan soms iets later komen. Ze had toen zondag ook wat hardere ontlasting, maar niet zo erg. En ze heeft woensdag rijst gehad en vandaag had ze harde ontlasting en verder heeft ze niets nieuws gehad de afgelopen dagen. Dus de reactie op de ontlasting kan best langer duren. Ik zorg dus echt dat ze maar 1 nieuw ding per dag krijgt en het liefst of meerdere dagen achter elkaar of daarna echt 2 dagen alleen dingen waarvan ik zeker weet dat ze er goed op reageert. Succes ermee, want een verstopt kleintje is echt niet leuk en zo zielig.