Inmiddels zijn we nu een maand bezig met bijvoeding te geven aan onze zoon. Ik weet nog dat ik daarvoor wel eens op internet zocht op wat DE signalen zijn dat je kindje toe is aan vaste voeding. Daarin las ik dan vaak dat je kindje goed rechtop moest kunnen zitten, de baby heeft interesse in wat zijn ouders eten en maakt hapbewegingen en zo stond er ook regelmatig bij dat kindjes in ene vaker wakker kunnen worden. Nu ben ik wel even benieuwd wie zijn kind beter is gaan slapen sinds de bijvoeding beter/goed opgang is gekomen. Ik geloof namelijk niet helemaal dat kindjes daarvan beter gaan slapen. N. die krijgt ook genoeg eten overdag, maar slapen doet hij niet veel beter, wellicht als hij 8 maanden is wel, want dan horen ze met "de pot" mee te eten. Ik heb er ook even een poll bij gedaan. Mocht je jouw schema erbij willen zitten met de leeftijd van je kindje erbij zou dat wel interessant zijn, voor bij de poll . Ik zet mijn schema hieronder. Ik geef overigens nog steeds bv op verzoek. Hier het schema van N. (bijna 7 maanden) 7.00 wakker en bv 7.45 fruithap 9.00 slapen en eventueel weer bv 10.30 wakker en eventueel bv 11.30 broodkorstje 12.30 slapen en eventueel bv 14.30 wakker en eventueel bv 15.00 fruithap 16.30 slapen en evntueel bv 17.15 wakker 17.30 groentehap 18.30 naar boven en eventueel bv en papfles 19.00-19-30 slapen De nacht zet ik er niet bij, daar zit totaal geen logica in. de ene keer wordt hij wakker en pikt hij de speen en drinkt hij niet in de nacht, en de andere nacht wilt hij 2 keer gevoed worden. Hij wordt gemiddeld 2-3 keer wakker.
Het ene heeft mijns inziens niets te maken met het andere. Slapen en eten zijn twee verschillende behoeften. Natuurlijk kan je kindje slecht slapen omdat het honger heeft. Maar het is veel waarschijnlijker dat het slecht slaapt omdat het gewoon een slechte slaper is. Dochter kreeg bijvoeding vanaf vier maand, had geen nachtvoeding meer nodig op zeven maand, en is pas de nacht beginnen doorslapen toen ze een jaar oud was. En zelfs dan is doorslapen relatief, want nu op 2,5 jaar wordt ze nog steeds regelmatig wakker.
Hier één van bijna 7 mnd die het volgende krijgt: Nachtfles 4 schepjes Ontbijtfles of -flesje (afhankelijk van hoe laat de nachtvoeding was) Fruithap: ca 1,5 stuk fruit + flesje thee met 3 schepjes melk Groentehap + flesje melk 3 schepjes Klein potje olvarit + flesje thee met 3 schepjes melk Avondfles 4 schepjes In de thee bouwen we het aantal schepjes melk steeds verder af zodat hij gewoon thee leert drinken. Van alleen slokjes water vond ik nl. dat hij niet genoeg binnen kreeg en hij heeft soms al wat moeite met poepen. Qua slapen heb ik ingevuld 'anders'. Sinds hij goed groente en fruit eet, slaapt hij over het algemeen véél beter dan voor die tijd. Hier werd hij dus echt wel vaak wakker van de honger en daar heeft hij nu minder last van. Maar omdat hij heel gevoelige darmpjes heeft en er wellicht ook nog wat allergieën spelen, is het nu ook vaker 'bal' omdat hij iets verkeerds heeft gegeten. Dan is hij vaak overdag alleen wat jengelig, maar gaan 's nachts opeens alle remmen los... Dus over de gehele linie helpt bijvoeding hier wel voor het beter slapen, ja. Tenzij het verkeerd valt.