bijvoeding en van 5 naar 4 flessen

Discussie in 'Voeding' gestart door josephinevh, 15 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Voordat je begint te lezen, dit bericht richt ik aan mama's die flesvoeding geven (borst lukte niet) en vanaf 4 maanden beginnen met hapjes (omdat mijn baby aangeeft hier klaar voor te zijn). Dus niet bestemd voor de borstvoedingsmaffia dus die mama's heb ik meteen tijd bespaard bij deze :D en ik heb ook geen zin in een vermoeiende discussie, dus bespaar me :cool:

Dit weekend heb ik mijn baby (66 cm en 7,2 kg) voor het eerst een wortelhapje gegeven. Ik gaf maar 3 theelepeltjes, maar hij zat te smullen en wilde het liefst nog veel meer hebben. Dit heb ik niet gedaan want ik wil niet zijn darmen overstuur maken met een flinke groentehap. Van het consultatiebureau mag ik nu wel terug naar 4 flessen, omdat mijn baby het niet meer nodig heeft om 5 flinke flessen te drinken. Hij is een flinkerd...

Nu krijgt hij 5x 180 ml om 6,9,13,16 en 19 uur met half/half forte normale voeding. Ik geef nu voor de fles van 16 uur een groentehap en wil daar dan eerst groente geven en dan een fles met telkens een schepje minder. Is dat een goede formule? Hoeveel mag ik nu geven van het groentehapje? Als hij meer wil hebben (want o wee als je stopt met geven, dan brult hij alsof zijn leven er vanaf hangt, zo lekker vindt hij het) mag ik dan 125 gram geven zoals in de Olvarit potjes? Of is dat echt niet normaal veel? Ik maak btw alles zelf.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tot 6 maanden is het BIJvoeding en behoor je niet een fles te laten vervallen door bijvoeding.

Mocht een kindje zelf de fles laten vervallen zonder dat dit door bijvoeding komt is het geen probleem.

Of een baby wel of geen flinkerd is zegt niets over de benodigde voeding en is het dus geen richtlijn om te zeggen dat hij minder nodig heeft.

3. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    ik vind het consultatiebureau dus echt frustrerend he. Waarom zeggen zij dan dat ik naar een fles minder moet. Ik maak me gewoon zoveel zorgen, dat ik er wakker van lig. M'n baby eet alles wat ik hem voorschotel. Een fles niet opdrinken, is echt uitzondering 1 sinds 4 maanden dus ja, ik wil hem natuurlijk niet als een bodemloze put volgieten dus ergens moet ik een grens trekken. Dus dan ben ik weer bang, dat als ik tot 6 maanden wel 5 flessen blijf geven, dat hij dan moddervet wordt. Lijkt me ook niet goed voor hem dus echt, ik word er gek van :(:(:(:x

4. Lynn85

Lynn85 Actief lid

28 feb 2008
    270
    3
    18
    Volgens mij doe je het prima hoor! Hier heb ik bij het eerste groentehapje al een fles laten vallen, maar toen kreeg hij wel honger, dus ben al vrij snel met fruit erbij begonnen. Nu ziet zijn schema er ongeveer zo uit
    6.30 fles 180cc
    9.30 fruithapje circa 100 gr
    11.00 fles 180 cc
    14.30 fles 180 cc
    18.00 groente circa 100-125 gr
    19.30 fles 180 cc
    Ben begonnen met bijvoeding rond 5,5 maand.

Als hij het zo lekker vind zou ik gewoon meer geven en idd dan de fles afbouwen! Succes! Is altijd weer ff zoeken naar het juiste ritme!

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Het cb kijkt op een nutricia verpakking en zegt "dit moet je doen". Klinkt lichtelijk overdreven, maar zo werkt het wel.

Ik heb die discussie al vaker gehad. Zo ging het bij mij;
    - Je MOET 5x 180/6 geven.
    - Nee, mijn zoon drinkt dat niet op, heeft reflux en wil elke 3 uur een beetje drinken. Hij zit nu op 120/4 en dat gaat net goed.
    - Nee, je moet echt 180/6 gaan geven. :$
    Enneh ohja, ondertussen hebben we een gezonde peuter van 2 die voldoende eet waaronder zijn (met voorkeur soorten) groente.

Als een baby 5x 180/6 nodig heeft kan je het beter geven. De een heeft nu eenmaal meer nodig om te groeien. Eet jij evenveel als je partner, collega, vriendin?
    Je maakt een kind moddervet door voeding op te dwingen. Dus als je zoontje zijn hoofd wegdraait voor voeding en jij het toch geeft. Of straks onnodig veel snoep, koek, chips, gefrituurd eten etc gaat geven.

Leg het naast je neer. Als hij en jij tevreden zijn gaat het vast goed.

Vanaf 6 maanden geld de regel;
    Jij bepaald wat hij eet en hij bepaald hoeveel hij eet. Dan gaan er echt wel flessen af. (Hoeveel gezonde jongens van 18 drinken nog 6 flessen melk? ;) )

6. tuc

tuc Niet meer actief

misschien kun je in je openingspost eerst eens wat respectvoller zijn...overigens heb ik geen bv gegeven, wel een mening waar jij niet op zit te wachten maar wat wel waardevol voor je kan zijn met je vraag mbt de fles laten vallen en de bijvoeding....maar goed

7. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik heb hetzelfde gehad als jij, flesvoeding, hapjes met 4 mnd en wakker liggen hoe die 5e fles er nou af moet want dat wil hij helemaal niet. Ik heb het ook op het cb gevraagd en die gaven aan dat hij tot 6 maanden gewoon die 5e fles mocht. Als hij hem zelf liet vallen, was dat ook prima. Ik heb het toen losgelaten en ben gewoon gaan bijvoeden en inderdaad, hij wilde de fles niet echt meer, was tevreden als het langer duurde etc. En nu zitten we dus zeer stabiel op 4 flessen en soms neigen we bijna naar 3 (maar dat vind ik qua vocht nog te weinig dus bied ik het hem wel een beetje op de klok aan en hij is zo vriendelijk gewoon te drinken wat ik hem geef ;) ).

Qua opbouwen van de bijvoeding: Ik ben inderdaad de eerste dagen met een paar hapjes begonnen en toen steeds op gevoel gewoon wat meer en nu eet hij echt flinke bakken ;) Ik let niet zo op het aantal grammen maar wilde in het begin inderdaad zn darmpjes laten wennen aan vast voedsel. Toen dat goed ging, gaf ik gewoon meer en andere soorten.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw

Nou ja zeg....wat heeft borstvoeding met jouw topic te maken, je geeft
    toch al 4 maanden flesvoeding?
    Dus die link is er helemaal niet.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Kijk maar uit hoor....ik weet niet van welke maffia jíj bent
    maar de input is niet gewenst :(

10. VSC

VSC Niet meer actief

O nee he, daar zijn ze toch weer 😂 moet er nou overal hetzelfde gemiept worden?
    TS, ik zou gewoon je kindje volgen. Als ie meer groente wil en minder flesvoeding merk je dat vanzelf. Maar ik zou geen flesvoeding gaan vervangen en zeker niet alleen omdat t CB dat zegt. Hij is nog wel jong dus ik zou het rustig aan doen, geen hele olvaritpotjes oid

11. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Thanksvoor de reacties waar ik wat aan heb. Op een ander topic van mij ging het weer helemaal los over de borstvoeding terwijl dat helemaal niet mijn vraag was. Dat is gewoon frustrerend voor iemand wie het wel heeft geprobeerd maar het niet ging.

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik heb in het begin 50 gram aangehouden, toen dit goed ging ben ik het steeds met 25 gram gaan ophogen tot hij 125 gram kreeg en dit tot 6 maanden gegeven.
    Wat betreft flesvoeding heeft hij zelf geregeld wanneer hij een fles liet vallen.
    En even voor de duidelijkheid, mijn zoontje slurpte tot 4 maanden 5 flessen leeg en had dan soms nog niet genoegen.
    Maar de bijvoeding vond hij veel interessanter, dus met 5 maanden zat hij opeens al op 4 flessen en met 6 maanden op 3 flessen.
    Van 5 naar 4 flessen liet hij steeds van elke fles minimaal 50cc staan en toen ben ik ze allemaal wat gaan verschuiven, waardoor er 1 fles kwam te vervallen.

13. ilona0903

ilona0903 Actief lid

18 apr 2013
    114
    0
    0
    Limburg
    Heel vervelend als je een vraag hebt en je krijgt dan van die verweren! Had ik laatst ook en heb mij er niet veel van aangetrokken. Toen mijn zoontje 10 weken was zat Hij al op 4 flessen. Nu is hij bijna 5 maanden en dit heeft hij nog steeds. Tot 12 weken heb ik bv gegeven. Sinds dat hij op 4 flessen zit heb ik altijd rond de zelfde tijd mijn zoontje gevoed.
    08:00 - 12:00 - 16:00 - 20:00 - ik geef geen rijstebloem. .
    Sinds hij 4 maanden is ben ik ook begonnen met wat kleine groente hapjes. Ik geef dit rond half 6. Tussen de fles van 16:00 en 20:00 uur. Dit gaat heel goed. Ik maak alles zelf klaar. Ik doe ongeveer 2 eetlepels klaarmaken maar dit eet hij het niet allemaal op. Smorgens rond half 10 geef ik nog een wat vers fruit wat ik vloeibaar Heb gemaakt met de staafmixer.
    Misschien kun je proberen om de laatste fles om de dag iets kleiner te maken door er een schepje minder in te doen. Zo kan hij hier misschien makkelijker aan wennen!
    Succes!

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn dochter lijkt alles te lusten, maar krijgt nog 5 flessen. Vaak gaan de flessen overdag niet helemaal leeg (2 wel, 2 niet, maar als ik een kleinere hoeveelheid geef, is het paniek, want er zit minder in de fles en dat wil ze niet). Ze wordt tussen 22 en 23 uur vaak wakker om een 5e fles te krijgen, dus die krijgt ze dan ook. CB gaf aan dat we op 4 flessen over 'moeten', maar ik ben eigenwijs en luister naar mijn dochter in plaats van het CB. Bedenk dat zij daar niet met een hongerig kindje zitten 's avonds/'s nachts en jij wel. Als mijn dochter alle flessen leeg heeft en/of vast slaapt, laat ik haar lekker slapen.

Wat betreft vast eten, wij maken het vers en vriezen het in in een ijsblokjeshouder. Als het helemaal bevroren is, halen we het uit de houder en doen het in een diepvrieszakje (dan kunnen we weer makkelijk nieuw maken met de ijsblokjeshouder). Inmiddels eet ze 2 a 3 blokjes per keer (groentes, 's avonds, want dan kan ik het zelf geven). Tegen de oppas heb ik gezegd dat ze tussen de middag wel wat gepureerde galiameloen mag (max. 2 eetlepels). We zijn met meloen begonnen vanwege het warme weer laatst. Daar zit meer vocht in dan in groentes. Banaan was niet zo'n succes. Dochter vindt het lekker, maar het is slijmerig als je het prakt en nauwelijks weg te kauwen.
    Dit weekend willen we met appel beginnen.
    Ik laat het geheel aan mijn dochter over hoeveel melk ze daarnaast nog nodig heeft.

15. 78Sandra

78Sandra Fanatiek lid

16 feb 2013
    2.167
    364
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Heb net ook in je andere topic gereageerd.....zag dat dezelfde personen hier ook alweer hun mening lopen te verkondigen terwijl je hier niet om vraagt...pfff....vermoeiend of niet....;)

Bij ons ging de 5e fles er vanzelf af, weet eigenlijk niet meer hoe het precies ging. Maar liet hem op een gegeven moment gewoon lekker slapen na zijn 4e fles, die meestal zo rond 19.00 uur was. En dan kijken hoe laat hij zich weer meldde. Meestal sliep hij gewoon door tot de volgende ochtend. Die 4 overgebleven flessen varieerden bij ons van 210/7 in de ochtend 2x 180/6 in de middag/avond en dan als laatste fles weer een 210/7. En hier zat ook op een gegeven moment 4 en soms 5 uur tussen de flessen.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waar wordt hier een mening opgedwongen? :(

Ik geef idd advies, maar tot zover niet negatief naar ts. Ts is er zelfs wat meer door gerust gesteld, volgens mij. Ze zegt zelfs;
    En er is idd commentaar op de OP, omdat deze als redelijk aanvallend beschouwd kan worden. Echter hier wordt niets gezegd over wat TS wel of niet moet doen.

17. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hier wel een bv mama maar niet aangesloten bij de bv maffia :D (sorry kon hem niet laten ;)).
    Begonnen met bijvoeding met 4 maanden, en dl vond het ook heerlijk. Begonnen met een paar hapjes maar al snel opgebouwd tot 125 g. Zowel groente als fruit. Wel ben ik tot 6 maanden 5 voedingen (borst dat wel) blijven geven. Dl was(is) ook een flinke dame maar houd kooi haar groeilijn. Zou dus de fles nog nirt laten vallen, kijk hoe je kindje erop reageert en als hij echt niet hoeft dan laten ze dit over het algemeen wel staan.
    En mbt en cb. Niets moet, ik neem hun advies ter harte maar bepaal zelf wat ik ermee doe. Relaxte houding van het cb werkt hier wel mee maar uiteindelijk bepaal ik zelf wat er gebeurd.
    Succes!

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben zelfs al voor de 4mnd begonnen met bijvoeding, dus ik ben helemaal fout :D

Wij geven nu zo'n twee weken groentehapjes. Begonnen met 20gr en nu zo'n 60/80gr per keer. Morgen starten we met fruit. Ik geef daarnaast borstvoeding op verzoek en merk niet dat de vraag minder is.

19. Verliefd91

Verliefd91 Bekend lid

29 mei 2014
    863
    13
    18
    Onze dochter krijgt nog geen bijvoeding maar zit nu al wel op 4 flessen per dag van 180/6.. Dus als jij denkt dat je kindje naar 4 voedingen kan lekker doen..

20. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    778
    113
    Wij zijn toevallig vorige week over gegaan naar 4 flessen (was 5, en dan 4 x 180/6 en 1 keer 150/5, nu 3x180/6 en 1 x 210/7), mede doordat het cb bij ons vorige bezoek aangaf dat de meeste baby's met 5 maanden op 4 flessen zitten. Onze zoon is nu bijna 6 maanden dus ik dacht, ik ga het eens proberen, en hij slaapt zowaar gewoon door zijn laatste fles heen. Bijvoeding zijn we met 4,5 maand mee begonnen maar even gestopt vanwege longproblemen, en nu sinds 1,5 week weer begonnen. Heb niet het idee dat hij daardoor minder melk wil drinken, zijn flessen blijven zoals altijd leeg gaan (ook voor het afbouwen naar 4).

Deel Deze Pagina