4 maanden eerste hapjes: hoe?

Discussie in 'Voeding' gestart door josephinevh, 26 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Met 4 maanden wil ik een wortelhapje gaan geven. Hoe moet ik dit aanpakken? Wanneer geef ik het? Hoeveel? Hoe vaak op een dag? Drie dagen achter elkaar hetxelfde en dan andere groente?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Best geven op de middag. Als er dan krampen komen, zit je alleszins niet 's nachts met een krijsende baby.

Je stoomt of kookt wat wortels (hoewel dat soms opstopt, ik vind pompoen of courgette veiliger als start), pureert het met wat kookvocht, en doet er een klein beetje olie bij. Dan gewoon op een lepeltje geven. De eerste dagen slechts enkele happen, daarna kan je meer geven. En inderdaad minstens drie dagen hetzelfde, zo merk je het meteen als je kindje toch reageert op een specifieke groente.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik lees ff mee :)

4. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hier begonnen met fruit (banaan) maar daarna ook groente geïntroduceerd. Gaf dit tussen de middag- en vroege avondvoeding. Eerst begonnen met een paar hapjes en dit verder uitgebreid tot ze op 125 gram zat (ging best snel, dl vond het heerlijk). Ben begonnen met worteltjes, deze gestoomd en gepureerd met wat kookvocht. Ook (gegrilde) pompoen, zoete aardappel, courgette (iets verdikt met rijstebloem), broccoli, bloemkool, boontjes ging er met 4 maanden goed in. Nadat ik eerst groente apart aanbood ben ik later combinaties gaan maken. Dan wist ik nl dat ze er geen reactie op had.

5. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Hier begonnen met boontjes. Eerst 2 dagen 's ochtends om 10:00u en vervolgens om 11:00u zijn reguliere fles. Zijn buikje reageerde er goed op en nu ervoor gekozen, omdat hij de nachten niet meer doorsliep op alleen een flesje, om 18:00u zijn groenten te geven en om 19:00u fles. Dat ging afgelopen nacht super en we hopen vannacht weer.
    De eerste 2 keer geprobeerd om hem om de arm te nemen om zijn hapje te geven maar het gaat beter in de wipstoel/maxi cosi. Vandaag heeft meneer net als gisteren lachend een half potje weggewerkt. De eerste dagen vond hij de smaak nog wel te doen maar de lepel echt vre-se-lijk. Speentje gedoopt in boontjes vond hij nog wel okay maar die lepel in zn mond vond hij echt niet leuk.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met vier maanden geef je allereerst het luefste nog geen bijvoeding, zes maanden is vroeg zat.
    Als je toch al zo vroeg wilt beginnen, dan zijn twee theelepeltjes op een dag in het begin echt genoeg. Het liefst geef je het ergens halverwege de ochtend. Je kunt dan beter zien hoe je kind er op reageert en mocht het slecht vallen zit je niet de hele nacht op met een huilend kind.
    Inderdaad drie dagen hetzelfde geven. Dan even dag of twee rust en niets geven en dan drie dagen iets anders.
    Het voordeel van met zes maanden beginnen is dat je niet meer hoeft te pureren. Prakken is dan al voldoende, of je kunt dan ook gewoon je kind zelf laten eten door een stukje voor ze neer te leggen dat ze zelf kunnen pakken.
    Het boek 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes vind ik erg handig als leidraad.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Het nieuwste inzicht is om met 4 maanden met hapjes te beginnen. Dus niet ter vervanging van een melkvoeding, maar om ermee kennis te maken.

Ik ben zelf met groente begonnen, omdat fruit wat heftiger reactie in de darmen zou kunnen geven. Ik heb nu wortel, doperwt, pompoen, sperzieboon en pastinaak gegeven. Ik wissel elke dag af, maar geef wel een soort 10x. Ik wacht nog even met bloemkool, broccoli en bruine bonen. Over een week of twee ga ik fruit geven en als dat goed gaat, dan durf ik ook de koolsoorten en bonen aan.

8. Myrdal

Myrdal Lid

6 mrt 2015
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Juist over dat nieuwe inzicht is veel discussie, is gebaseerd op 1 onderzoek. WHO norm is nog altijd 6 maanden. Ook borstvoeding.com verwerpt deze richtlijn. Die onderbouwing vond ik heel logisch en daarom ben ik ook begonnen met 6 maanden.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Nee, het advies is dat je MAG beginnen met 4 maanden. Het hoeft dus niet.
    En inderdaad, er is nog steeds discussie over deze nieuwe "regel".

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Inzichten ontwikkelen zich nou eenmaal. En dit is het meest recente onderzoek. Daar maken ze in NL echt niet 'zomaar' een richtlijn van hoor. De WHO adviezen moeten toepasbaar zijn voor de hele wereld, inclusief derde wereld landen ;)

11. VSC

VSC Niet meer actief

Als je flesvoeding geeft (zoals ik) lijkt t me juist gezond dat een baby er zo vroeg mogelijk fruit ofzo bij krijgt. Anders is t alleen maar continue hetzelfde
    Als ze t hier wil met 4maand, dan is dat alleen maar fijn :)

Dus lees ff mee

12. Myrdal

Myrdal Lid

6 mrt 2015
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/vast-voedsel/exclusief-3.html

Tja, iedereen moet zijn eigen keuzes maken, maar ik zou dat zeker niet doen op basis van die richtlijn. Voor mij was alleen al de reden dat het de productie van de bv in gevaar brengt voldoende reden.

Maar goed, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet zo van de richtlijnen ben. Ik lees mezelf in en vervolgens baseer ik daar mijn keuze op, niet omdat een richtlijn iets zegt.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Laatst nog wat gelezen over dit onderzoek. Een kinderarts die meegewerkt heeft aan dit onderzoek gaf ook aan dat het veel genuanceerder ligt dan dat het cb continu roept. Cb zegt dat het voor elk kindje beter is om met 4 maanden te beginnen. Echter deze ka zei juist van niet. Dat het nog steeds beter is om in bepaalde gevallen te wachten.

Het is gewoon weer eens niet zo zwart wit als het cb beweerd. Cb hoort ergens een verhaal en bedenkt zelf de helft erbij en roept dit in het leven als de 'nieuwe richtlijn'.
    Cb maakt namelijk wel zomaar ergens een nieuwe richtlijn van. Hebben ze ook gedaan met (warm) kraanwater, adviseren tot laten huilen (cry it out is bedoeld voor kindjes vanaf een maand of 6 de medisch niets mankeren) en ohja ook het "toe zijn aan bijvoeding".

Ik vind dat ieder naar zijn/haar eigen kind zou moeten kijken. Niet uitgaan van het "toezijn aan bijvoeding" volgens de nutricia (en dus cb) richtlijnen want nutricia maakt alleen maar slim gebruik van de normale ontwikkelingen van vrijwel elke baby. (Nutricia maakt winst hierdoor, elke moeder die 2 maanden eerder begint en dus langer hun producten koopt geeft hen winst).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee daar zat in Nederland een flinke lobby van de babyvoedingsindustrie achter... :D

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Welnee. Dat is echt 'aluhoedjes' geklets. Echt... Ik denk dat het allemaal een stuk leuker zou gaan als de bv-maffia eens wat relaxter zou doen.

16. Myrdal

Myrdal Lid

6 mrt 2015
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons is het inderdaad leuk, lekker eten volgens de Rapley methode, lekker relaxed. Hij kon vanaf het begin zelf eten en experimenteren.

Heel simpel, iedereen moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt. Ik val niemand aan omdat hij/zij met 4 maanden begint, dat moet iedereen voor zich beslissen. Ik zeg alleen dat je niet dan moet beginnen omdat dat in een richtlijn staat, want die richtlijn rammelt aan alle kanten.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Drie verkeerde aannames:
    1. Er bestaat geen bv-maffia
    2. Aluhoedjes houden zich niet met de marketingpraktijken van de babyvoedingsindustrie bezig
    3. Er op wijzen dat de industrie in Nederland flink lobbiet wil nog niet zeggen dat je niet relaxt bent.

*als* het woord maffia al ergens gepast is, dan zou ik toch eerder aan Nutri*piep* denken.

18. tuc

tuc Niet meer actief

helemaal mee eens...nieuwe richtlijn haha laat mij niet lachen

19. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Er bestaat wel degelijk een BV maffia en ze verpesten voor mij echt het onderwerp BV. Er kan gewoon niet meer normaal nuchter over gepraat worden. En aluhoedjes zijn complotdenkers, dus die benaming lijkt mij uiterst gepast ;)

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nee hoor.
    Cb geeft voor elk kindje precies hetzelfde advies wat op de nutricia flesvoeding verpakking staat.
    Onze zoon had zware reflux, dronk liever elke 3 uur een beetje. Iets waar ik absoluut geen probeem in zag en ook nooit advies in heb gevraagd. Echter ik moest naar 5x 180/6. Toen ik nee durfde te zeggen kreeg ik nogmaals te horen dat het moest en dat het zo hoort.

Ook moest ik met 4 maanden bijvoeding geven.
    Nutricia en cb zeggen dat je baby toe zijn aan bijvoeding als ze handjes of andere dingen in hun mond doen, kijken wat jij doet (oa het eten) en nog meer normale baby ontwikkelingen. En waarom? Omdat nutricia extra kan verdienen als iedere ouder met 4 maanden begint ipv 6 maanden. Folders van het cb komen vaak rechtstreeks van nutricia vandaan.

Enneh, ik heb bij de 1e 1,5 week bv gegeven en bij de 2e direct kv. Dus bv maffia? Daar hoor ik niet bij. Als deze al zouden bestaan. Want ja, ik heb ook weleens de vraag of opmerking gekregen over bv. Maar moeders die bv geven krijgen ook altijd vragen erover. (Waarom geef je kv? Waarom geef je nog steeds bv?)

Ik zeg niet dat je niet met 4 maanden mag beginnen. Ik ben voorstander van met 6 maanden. Ik hoop alleen dat mensen zich echt inlezen en niet als een schaap het cb en nutricia volgt.

Deel Deze Pagina