hoe voorkom ik dat ze in zkh de fles geven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by cowgirl80, Dec 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    toen mijn oudste zoontje geboren was, was hij volgens de kinderarts te zwaar (4300 gr) om het goed te doen op bv en moest hij bijgevoed met kv. Hij kreeg toen na de eerste keer aanleggen meteen een flesje kv.
    Ik was hier toen boos over, maar goed je bent net bevallen en als die kinderarts zegt dat het echt moet.. wat doe je dan? Vervolgens ging het ziekenhuis personeel mijn kindje de dagen erna te pas en te onpas flesjes geven volgens hun schema. Gelukkig mochten we na 3 dagen naar huis en had ik een heel goede kraamhulp en hebben we de kv meteen afgebouwd… en heb ik daarna nog 2 jaar heel gelukkig bv gegeven.

Maar nu komt straks nummer 2 eraan en dat wordt ook weer een grote baby en het zit me nu al dwars… ik wil niet dat ze mijn kind weer allemaal de fles gaan zitten geven.. ik zou alleen al thuis willen bevallen zodat de kinderarts zich er niet mee gaat bemoeien! En als er al kv gegeven moet worden dan met fingerfeeden of zo, maar niet uit een fles.
    Wat zouden jullie doen dames?
    In gedachte sla ik die kinderarts een blauw oog, maar ik ben bang dat ik het in de praktijk niet ga doen ;)
    Zal ik vantevoren al gaan kolven en de melk meenemen als ik naar het zkh moet? Zal ik spuitjes meenemen om hem daarmee kv te kunnen geven?

2. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik zou het gewoon duidelijk aangeven dat je het niet wil. Onze dochter is geboren met een keizersnede en door omstandigheden wisten we al dat ze na de keizersnede voor een paar uur geen bv kon krijgen. Kolven voor de bevalling lukte niet dus toen hebben we een bekende die ook bv geeft gevraagd een klein beetje voor ons te kolven. Het hoeft voor de eerste dag helemaal niet veel te zijn. Ik heb haar in het ziekenhuis de melk gegeven via cupfeeding. We hebben duidelijk aangegeven dat we geen kv wilde geven en als er bijgevoed moest worden dit gekolfde melk via cupfeeding moest zijn en dat ik degene zou zijn die dat zou doen en niemand anders. Daar hebben ze zich goed aan gehouden.

3. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    En een heel duidelijk geboorteplan schrijven met daarin aan gegeven hoe jij het graag wil hebben en ook hoe juist het absoluut niet wil hebben! Hier in Zwolle werd dat echt gelezen en ook goed mee om gegaan! Vond ik super fijn, want van te voren had ik er over nagedacht, maar op dat moment van bevallen wist ik niets meer en kraamde alleen maar onzin uit haha

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Mag ik vragen waarom je kindje dan Fv moest hebben eigenlijk?

5. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Het komt op mij vreemd over dat je kindje te zwaar is om het op bv goed te kunnen doen. Maar aan de andere kant; je leest wel vaker dubieus advies over bv.
    Ik heb vooraf veel gelezen (borstvoeding.com, bijbehorend boek, boek van borstvoeding van La Leche League etc... ) en een geboorteplan geschreven. En ik ben begonnen met kolven vanaf week 37 (niet eerder, zou eventueel de bevalling kunnen triggeren als je gevoelig bent voor een vroege bevalling) en ik had gelijk hartstikke veel melk na de bevalling en dus al iets in de vriezer voor geval van nood.
    Ik zou het heel duidelijk aangeven en je partner ook instrueren hier echt op te letten.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    het idee is dat grote kindjes meteen al veel voeding nodig hebben om hun bloedsuiker op peil te houden. Ze hebben mijn kindje ook om de paar uur geprikt om zn bloedsuiker te meten.
    Ik had een bevallingsplan, maar niemand in het ziekenhuis had tijd om dat te lezen :(

Ik weet gewoon niet goed hoe ik de discussie aan moet gaan met een arts die zegt dat wat hij wil het beste is voor mijn kindje… dan lijkt het net alsof ik het niet goed voor heb met mijn kindje als ik er tegenin ga.
    En als die man vol blijft houden dat het echt nodig is en gewoon die fles erin prakt.. wat doe je dan? Boos worden? Ik vind het echt moeilijk!

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oké ik wist dit dus niet... Maar waarom dan niet meer bv geven ipv Fv? Voeding is voeding toch?

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    bij de meeste vrouwen duurt het een paar dagen voor de bv echt goed opgang komt, het is niet dat je meteen vanaf de geboorte liters melk hebt. En als de bloedsuiker van je kindje te laag is kan hij zich erg naar gaan voelen, dat is ook zielig. En als hij teveel afvalt dan treden er weer allerlei andere ziekenhuisprotocollen in werking, dus dat wil je ook niet.

maar ik ga denk ik met mn vk overleggen of ik eerder zal gaan kolven. Al kan ik de melk misschien niet meenemen, dan nog heb ik wel al meer voeding in mijn borsten direct na de bevalling.

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Maar dan kun je het toch eerst proberen met je eigen melk? Fv geven kan dan nog altijd... Dat denk ik dan, of idd kolven.

Hier wel altijd gewoon goede melk gehad dus hier zou ik het gewoon doen met mijn eigen melk.

10. kleinesara

Ik meen ooit ergens te hebben gelezen dat dat onzin is en dat een zware baby helemaal geen extra voeding nodig heeft en dat er helemaal geen gevaar is op te laag bloedsuiker. Ik kan het nu zo snel niet vinden maar als de kleine straks slaapt wil ik wel even voor je gaan zoeken.

11. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

Jan 9, 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
  12. kleinesara

Die link bedoelde ik. Dus dan hoef ik niet meer te zoeken.

13. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ik had ook een flinkerd, geprikt en suiker was goed. Na 2x aanleggen is zijn suiker zelfs gestegen! Dus hij had echt wat binnen gekregen de eerste paar keer. Ik had het ook echt niet goed gevonden als ze hem hadden bijgevoed. Ik zou het van te voren met de vk overleggen.

14. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Wat gek...
    Mijn zoontje heeft op een gegeven moment ook een flesje gejad, maar zijn bloedsuiker was toen 1.8 mmol, hij moest toen zo snel mogelijk drinken binnen krijgen,want ging niet goed met hem.
    Hij heeft uitendelijk een poos aan glucose infuus gelegen.
    In principe heeft hij steeds voeding uit een cupje gekregen. Maar toen hij op een gegeven moment meer als 35 ml ging drinken kreeg hij het flesje, anders duurde het te lang. Hij was niet de enige op de kinderafdeling.
    Kindje van vriendin in t zelfde ziekenhuis, kindje dysmatuur kreeg drinken met behulp van fingerfeeding.
    Ik denk dat je duidelijk moet zeggen wat je het liefst wil.
    Bij mijn zoontje was het van belang dat hij zo snel mogelijk wat binnen kreeg en de zuster vond het echt vervelend dat ze een flesje gaf!
    Toen hij eenmaal het infuus had konden we weer verder met 'cuppen'

15. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier bij de eerste ook flesvoeding via een voedingsspuitje gegeven.(laag geboortegewicht)hier ga ik melk kolven tijdens de zwangerschap omdat ik dit veel liever als bijvoeding geef.dit ga ik straks meenemen in voedingsspuitjes.die kan je bij de apotheek krijgen.ik ben niet zo handig in links plaatsen,maar hier is ook een artikel over geschreven op borstvoeding.com

16. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Ons zoontje woog bij de geboorte 4520 en moest daarom de eerste 48 uur ook bijgevoed worden. Dit op advies van de eigen verloskundige. We hebben dit bijvoeden wel zelf gedaan dmv fingerfeeden. Echter bleek al snel genoeg dat fingerfeeden hem niet beviel en dat hij al goed genoeg doorgroeide op de bv. :)

Denk dat het heel belangrijk is dat je heel duidelijk bent. Geef het nu al vast aan bij je verloskundige, schrijf het in je geboorteplan en laat je partner zijn mond opentrekken als het jou na de bevalling nog niet lukt. ;) Je verloskundige kan/moet jou wensen ook overdragen naar het ziekenhuis als je toch daar zou moeten bevallen.

17. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

Jul 17, 2012
    804
    0
    0
    Hier was mijn eerste ook een flinkerd naar daar is nooit iets over gezegd zelfs....
    En inderdaad als het dan toch moet dan desnoods donor bv toch? Ik heb hier een vriezer vol waar je met alle liefde iets van mag hebben ;)

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    bedankt dames, bedankt voor het artikel ook!

Ik zie gewoon zo op tegen dat ziekenhuis, bij mij was er dus nauwelijks overdracht van mn vk naar het zkh toen ik met 39 weken ineens medisch was… alleen 1 a4'tje wat ik bij de balie kon inleveren... en steeds andere mensen aan mn bed, die echt geen boodschap hadden aan mijn wensen. Maar goed, ik ga me nog wat assertiever proberen op te stellen.. van tevoren kolven, melk mee, spuitjes mee.. dan moet het lukken ;)

19. Corry

Corry Bekend lid

Aug 14, 2012
    622
    0
    0
    Hier ook hetzelfde! ons ventje viel onder macrosomie en is daarom ook onder controle gehouden. Echter hadden ze bij ons wel een redelijk BV beleid, en ons ventje moest eerst goed drinken aan de borst en dat hield minimaal 20 minuten in. en daarna werd er pas doormiddel van cupfeeding KV gegeven als hij nog zou willen. zijn bloedsuiker bleek op het randje te schommelen. Maar wij wilde zo snel mogelijk uit het ziekenhuis en zo onwetend als wij waren lieten we het toe. Ook ik denk na hoe ik het wil bij een volgende aangezien onze gyn al lekker aangaf dat de volgende nog groter zou worden..
    Maar ik denk dat ik van te voren ga kolven voor een voorraadje bij een volgende dit omdat ik dan aan kan geven zelf voeding te hebben voor de baby, want ik denk dat ik na de bevalling geen strijd aankan dat KV niet nodig zou zijn enz. en als ik dan zelf gewoon lekkere gekolfde melk bij heb hoeven ze helemaal geen KV te geven of daaraan te denken want dan hebben ze gewoon mijn melk voor de baby.

verder echt geen tips. ik weet wel dat ik het ook heel stom vond dat ons ventje ook gewoon zonder pardon cupjes kreeg door de zusters met KV zonder het te vragen. Gewoon protocolletjes die ze allemaal klakkeloos opvolgen.... Maar nu, nu ik meer weet zou ik dat nooit meer zo stilzwijgend toelaten.

20. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Ik kreeg een gemiddeld kindje, maar heb van tevoren gekolft.
    In de kraamweek had hij wat extra's nodig en toen kreeg hij dat.

Share This Page